Kloppend geluid ( lager )
- Bezoeker
-
29-12-2007 22:22 #50667
door
Kloppend geluid ( lager ) is gemaakt door
<p>Hallo heren, </p><p>Ik kom hier niet zo vaak op het forum, maar als ik het bezoek is het vaak echt mis. Het volgende is het geval: Ik heb m'n blok deels gereviseert omdat een lager kapot was. Vervolgens heb ik : Krukas lagers vervangen, nokkenas lagers vervangen, nieuwe nokkenas, goede krukas, nieuwe zuigerveren, oliepomp na gemeten, kop volledig gereviseert. De nieuwe setup is een Weber DCD met een K nokkenas en een kophoogte van 87mm</p><p>Alles ingebouwd, vandaag gestart en na een paar minuten weer het geluid van een kapot lager (naar mijn mening). Vervolgens dynamo, waterpomp gedemonteerd, kleppen gechecked. Nu een half uur geleden weer gestart, dus met koude motor, in het begin geen geluid, na 2 minuten weer het geklop. Op toeren, hoor je er niets van, het is alleen stationair en warm.</p><p>Ik vrees het ergste, weer een kapot lager dus. Misschien dat jullie nog tips hebben?? Zou het kloppen kunnen zijn zoals bij een diesel? de ontsteking staat wel goed, de kop is dus iets gevlakt.</p><p>Bij voorbaad dank,</p><p> </p><p>Henk</p><p> </p><p> </p><p> </p><p> </p><p> </p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Dop Dobbel (GAST)
- Premium lid
-
Minder
Meer
30-12-2007 03:00 #87896
door Dop Dobbel (GAST)
Beantwoord door Dop Dobbel (GAST) in topic Kloppend geluid ( lager )
<p>Balen dat je na revisie (nog steeds) met een diesel geluid zit.</p><p>Wat ook een dergelijk geluid kan veroorzaken zijn de cilinders die wat ruim in de "gaten" vallen. Hierdoor ontstaat speling, in kunnen ze (al is het heel licht) kantelen. Dit veroorzaakt ook het geluid van een diesel schijnt.</p><p>Een oplossing is zorgen voor een mooie boring van het blok (geen schade door de gekantelde cilinders) met bijpassende cilinders.</p><p>Overigens ben ik wel benieuwd hoe je die carburateur hebt afgesteld ik heb waarschijnlijk dezelfde. Volgens mij heb ik je mail nog van marktplaats ooit, altans je naam komt me bekend voor. tzt stuur ik wel een mailtje anders gaan we hier weer offtopic
</p><p>succes met je blok.</p>

- Peter Grapendaal (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
30-12-2007 09:45 #87895
door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic Kloppend geluid ( lager )
Kloppend, dieselend geluid doet me denken aan de distributie. Heb je de tandwielen en de opvulring achter het tandwiel vervangen?
30-12-2007 11:19 #87894
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic Kloppend geluid ( lager )
<p>Ik denk ook dat je eerst de distibutie na moet kijken. Misschien kantelt het kunstof tandwiel?</p><p>Weet je zeker dat het geen pingelen is? Moet erger worden bij zware belasting, dus bij lage toeren in een (te) hoge versnelling vol gas geven. Waarschijnlijk weet je dat zelf ook wel te onderkennen, maar toch??</p>
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
- Bezoeker
-
30-12-2007 11:34 #87893
door
Beantwoord door in topic Kloppend geluid ( lager )
<p>Ik heb nieuwe stalen distributie tandwielen geplaatst, en de ring, meer een messing flens toch? achter de tandwielen vervangen. Nu weet ik wel dat stalen distributie wielen meer geluid maken, maar dit zou meer een versnellingsbak geluid moeten zijn, toch? Pingelen lijkt me sterk, want hij doet het onbelast stationair al, ontsteking iets verdraaien helpt ook niet. De motor maakt dus eigenlijk het geluid als een half jaar geleden voordat ik hem demonteerde en constateerde dat de lagers op waren. </p><p> </p>
- Bezoeker
-
30-12-2007 11:42 #87892
door
<p>Ik heb nieuwe stalen distributie tandwielen geplaatst, en de ring, meer een messing flens toch? achter de tandwielen vervangen. Nu weet ik wel dat stalen distributie wielen meer geluid maken, maar dit zou meer een versnellingsbak geluid moeten zijn, toch? Pingelen lijkt me sterk, want hij doet het onbelast stationair al, ontsteking iets verdraaien helpt ook niet. De motor maakt dus eigenlijk het geluid als een half jaar geleden voordat ik hem demonteerde en constateerde dat de lagers op waren. </p><p> </p>
- Marc van der Marek (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
30-12-2007 12:16 #87891
door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Kloppend geluid ( lager )
<p>Mijn B20 heeft ook een kloppend geluid, al 5000 km continu, behalve als de motor echt lekker koud is geworden zoals nu. Na een paar honderd meter opwarmen (waardoor de cilinderboring iets uitzet) begint het dukdukduk weer.</p><p>Toen ik de koppakking verving vond ik dat de zuigers voelbaar konden kantelen in de cilinders. Dus daar hou ik het maar op. Auto komt nog prima van z'n plek.</p>
- Theo Rutten
- Senior lid
-
Minder
Meer
30-12-2007 12:27 #87890
door Theo Rutten
Beantwoord door Theo Rutten in topic Kloppend geluid ( lager )
<p>Wat was eigenlijk de oorzaak van de lagerschade?</p><p>Als een oliekanaal in de krukas verstropt zat, en je hebt nu dezelfde krukas gemonteerd, dan heb je waarschijnlijk hetzelfde...</p>
- Bezoeker
-
30-12-2007 13:09 #87889
door
<p>De oorzaak van de vorige schade was, vermoed ik verkeerde olie(syntetisch) als de dit eenmaal gebruikt hebt wil minerale olie niet meer goed hechten, waardoor je oliefilm verslechtert. Toen ik het blok uit elkaar haalde zag ik olie druppeltjes al soort waterdruppels op de lagerschalen. Alle oliekanalen heb ik doorgeblazen met brakecleaner en lucht. Marc, kun je zeggen dat het echt een dik zorgwekkend dieselend geluid is of is het gewoon een licht iriterende klop. Ik vond zelf dat de zuigers nog behoorlijk netjes paste, ze zagen er ook als nieuw uit verder.</p><p>Ik zal vanavond of morgen de distributie eens dubbel checken op speling en de brandstofpomp demonteren, mocht dat niet helpen dan hang ik m´n oude reserve blok maar weer terug. Die verbruikte wel 1 liter op 1000km, maar heeft me nooit in de steek gelaten.</p><p> </p>
- Marc van der Marek (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
30-12-2007 13:35 #87888
door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Kloppend geluid ( lager )
<p>Klopt wel zo hard dat het binnen en buiten goed hoorbaar is. Niet zo hard als de eencilinder diesel Nibbi spitfrees die ik wel eens uit de mottenballen heb gehaald, maar wel zo hard dat mijn garagehoudende oom zich zichtbaar verbaasde over een Volvo diesel uit 1970 toen ik voorbij reed.</p><p>Of ik bougies lostrek, dikke olie erin doe, kleppen stel, ontsteking verdraai, maakt niks uit. Het blijft een hard "mechanisch" geklop. Olieverbruik (weinig lekkage) is wel hoog bij snelweggebruik en 15W40, 50 blijft iets beter zitten.</p>