geluid oliepomp?
- Frans Versteegh (GAST)
- Senior lid
-
Minder
Meer
26-05-2008 19:57 #50352
door Frans Versteegh (GAST)
geluid oliepomp? is gemaakt door Frans Versteegh (GAST)
<p>Beste lezers,</p><p>Mijn amazone met B18A motor heeft het bekende probleem van brandend olielampje bij stationair lopen bij warme motor.</p><p>Er zit 20w50 olie in ik heb de sensor al eens omgeruild maar het blijft branden! Het blok zou volgens de vorige eigenaar na revisie 90000km gelopen hebben.Het loopt ook erg mooi en heeft een compressie van:12-12-11-11.Nu is het zo dat ik in de buurt van de ontsteking een licht ratelend geluid hoor dat toe en afneemt met het toerental.</p><p>Mijn vraag hier is:zou dat de oliepomp kunnen zijn?Heeft iemand anders dat ook al eens meegemaakt?Of moet ik eerder denken aan een versleten nokkenaslager.Zelf denk ik erover om eerst de oliepomp te vervangen voor ik het hele blok uit elkaar ga halen.Suggesties zijn zeer welkom.</p><p>Groeten,Frans</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jasper van t Wout (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
26-05-2008 20:08 #89257
door Jasper van t Wout (GAST)
Beantwoord door Jasper van t Wout (GAST) in topic geluid oliepomp?
<p>Rij je op gas?</p><p>Denk dan ook eens aan een droge benzinepomp, </p><p>wordt ook door de nokkenas aangedreven.</p><p> </p><p>Jasper</p>
- Frans Versteegh (GAST)
- Senior lid
-
Minder
Meer
26-05-2008 20:30 #89256
Beantwoord door Frans Versteegh (GAST) in topic geluid oliepomp?
<p>Hallo Jasper,</p><p>Inderdaad een goede suggestie,had ik nog niet aan gedacht.Ik rij inderdaad op gas en zal er zeker naar kijken alleen heeft dat m.i. verder geen invloed op de lage oliedruk.</p>
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
Minder
Meer
26-05-2008 20:31 #89255
door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic geluid oliepomp?
Het kan zijn,dat het asje dat de oliepomp aandrijft los is van het tandwiel dat de ontsteking aandrijft.De oliepomp loopt dan zsoms wel wat mee,maar onvoldoende .Dit kan ook dat geluid veroorzaken.Ik zou hier eerst maar eens naar kijken!!Succes
- Marcel Smelter (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
26-05-2008 21:53 #89254
door Marcel Smelter (GAST)
Amazon Combi '66
Beantwoord door Marcel Smelter (GAST) in topic geluid oliepomp?
<p>Meet anders de oliedruk eens op, dat gaat best goed met een compressiemeter. Dit doe ik met mijn werk langs de weg ook wel eens. De meter werkt nog steeds en er komt geen olie in de meter zelf hoor.</p><p>Volgens mij zit er een overdrukklepje in de pomp, ik heb bij andere merken wel eens meegemaakt dat deze soms blijft hangen.</p><p> Er zit toch wel een orgineel oliefilter op?</p><p>Anders heb ik nog wel een compleet blok (B20) liggen met versleten zuigers maar wel met een goede oliepomp.</p><p>Ik weet niet wat een nieuwe pomp kost eigenlijk.</p>
Amazon Combi '66
- Frans Versteegh (GAST)
- Senior lid
-
Minder
Meer
27-05-2008 20:22 #89253
<p>Niek: Ik heb het asje eruit gehad maar het zat nog stevig vast op het tandwiel,jammer genoeg was dat in orde,anders was ik nu klaar geweest.</p><p>Marcel:Goed plan,ik ga eerst een oliedrukmeter plaatsen zodat ik precies kan zien hoe die zich houdt ook onder het rijden.</p>
- Willy De Baere
- Platinum lid
-
Minder
Meer
27-05-2008 20:52 #89252
door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic geluid oliepomp?
als je B18 een carterventilatie heeft met een ventiel nr 418982, dan kan
dit ook wel eens beginnen te rammelen. Schudt men bvb met zo'n los ventiel,
dan maakt dit zelfde geluid als fles met kogeltje erin. Bovendien zit dit
ventiel vlakbij de verdelerkap. Indien ventiel aanwezig, probeer dit eens
te verwijderen, en laat motor draaien.
dit ook wel eens beginnen te rammelen. Schudt men bvb met zo'n los ventiel,
dan maakt dit zelfde geluid als fles met kogeltje erin. Bovendien zit dit
ventiel vlakbij de verdelerkap. Indien ventiel aanwezig, probeer dit eens
te verwijderen, en laat motor draaien.
27-05-2008 22:54 #89251
door Dries Bakkenes
Beantwoord door Dries Bakkenes in topic geluid oliepomp?
<p>Tap de olie eens af en voel met een magneet in carterpan. Ik heb het meegemaakt ( zie "hebben wij dat" van vorig jaar) dat het asje dat in de oliepomp het tandwieltje op zijn plaats houdt eruit gelopen was en in het carter terecht was gekomen.</p><p>In eerste instantie een vreselijk gerammel toen het asje er nog half inzat, maar toen het asje er echt uit was werd het geluid minder, maar ging het tandwieltje de pomp uitslijpen.</p><p>Kortom: Het probleem zit hem volgens mij in de oliepomp zelf.</p><p>succes!</p>
- Kees van Dorth
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
29-05-2008 12:20 #89250
door Kees van Dorth
Beantwoord door Kees van Dorth in topic geluid oliepomp?
Bij het monteren van de oliepomp moet je een rubber ringetje op de pijp naar boven schuiven. In praktijk is mij gebleken dat dit ringetje niet voldoende afdicht, en het olielampje bij stationair, hete motor ondanks de nieuwe pomptandwielen weer net zo snel ging branden. Een tweede rubber ringetje gemonteerd en sindsdien gaat het lampje alleen nog branden als er niets meer op de peilstok zit.
Kees van Dorth
Kees van Dorth
- Frans Versteegh (GAST)
- Senior lid
-
Minder
Meer
29-05-2008 21:11 #89249
<p>Bedankt allemaal voor het meedenken en de suggesties.Ik ga eerst 3 weken op vakantie niet met de amazone en als ik terug ben ga ik eerst de oliepomp eruit halen en deze eens goed nakijken.De tip van Dorth zal ik zeker toepassen.Zal jullie op de hoogte houden hoe het afloopt.</p><p>Frans</p><p> </p>