B18D cilinderkop

• Rob Baeten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-06-2008 21:34 #50317 door Rob Baeten
B18D cilinderkop is gemaakt door Rob Baeten
<p>Mijn PV544 Sport heeft het B18D blok, Type 1 met een A nokkenas(496802), waarmee hij ooit geleverd is. Helaas heeft de vorige eigenaar de motor omgebouwd naar een B18A met een 88 mm kop. Ik wil het weer orgineel maken. Alle informatie die ik kan vinden heeft het over een cylinderkop van 83 mm hoog. Ik wil de kop laten vlakken tot 83 mm maar dan blijft er volgens mij erg weinig materiaal over aan de kant van de bougies waar de kop aansluit op het onderblok. Is er iemand die hier ervaring mee heeft, kan ik zomaar tot 83 mm gaan.</p><p>Groeten, Rob</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Ben Flierman
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
15-06-2008 20:02 #89355 door Ben Flierman
Beantwoord door Ben Flierman in topic B18D cilinderkop
<p>Mijn informatie geeft dat de B18D kop ook gewoon 88mm hoort te zijn. Ik kan me niet voorstellen dat er een 83mm hoge kop geweest is. Vast een lees- of spelfout. </p><p>Los daarvan moet je in ieder geval zeker niet 5mm van je kop afhalen. Dan kan hij vervolgens bij het oudijzer omdat de compressie zo hoog is als een dieselmotor...</p><p>Niks aan doen dus. Mogelijk is het zelfs gewoon de orginele kop. </p><p> </p><p>Ben</p>

tinustuning.nl

• Ernst-Jan Frölich (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-06-2008 20:28 #89354 door Ernst-Jan Frölich (GAST)
Beantwoord door Ernst-Jan Frölich (GAST) in topic B18D cilinderkop
Ik heb al meermalen hier commentaar gehad over de B18D. Ik heb er zelf &eacute;&eacute;n in mijn Ama uit 1962. Ook dit is de eerste versie met A-nokkenas. Deze motor is identiek aan de B18A. Het enige verschil zit hem in de dubbele carburateurs en een andere vervroeging kromme (B18B) voor deze motor. Het lijkt er op dat jou kop dus gewoon de juiste is. De B18B heeft bij mijn weten wel een hogere compressie...

• Rob Baeten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-06-2008 23:16 #89353 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic B18D cilinderkop
<p>Bedankt voor jullie reactie. Kwam op het verkeerde spoor door een .pdf copie van het B18B / D manual waar de 8 op een 3 leek en een reactie op dit forum uit 2004. Het moet inderdaad een 88 mm kop zijn. Ernst-Jan heeft het over de ontsteking. Op dit forum staat een reatie waar wordt verteld dat er een JFUR4 met vacuumvervroeging op de motor hoort, het Haynes manual heeft het weer over een centrifugaal vervroeger. Momenteel heeft mijn blok een vacuumvervroeging, hoe orgineel is dit dan. Kan morgen het nummer eens bekijken en doorgeven, misschien dat dit wat meer zegt.</p><p>Groeten, Rob</p><p> </p><p>re: re: re: re: motor b18d
Ed van der Zee schreef op 23-12-2004 12:38
Denk dat die ook bedoeld werden, de krukas schalen. Heb even de boeken erop nageslagen;
Het blijkt wat gecompliceerder te zijn De B16D heeft "Babbit" metaal in de schalen.
De B18D heeft maar liefst drie typen,
type 1: 80 DIN pk bij 5000 omwentelingen,torque 14,0 compressie 8.5:1 en A type nokkenas
type 2: 86 DIN pk, torque 14,2 compressie 8.7:1 en B type nokkenas
type 3: 90 DIN pk torque 14,5 compressie 8.7:1. en B type nokkenas
Alle B18D blokken hebben de cylinderkop 5 mm afgevlakt (83 mm ipv 88 mm)
De klepspeling bij koude motor van de B18D is 1,1 mm (0,042inch) voor type 1 bij 10 graden na TDC
type 2 & 3 1,15 mm (0,0045 inch) bij 0 graden TDC Klepspeling inlaat & uitlaat 0,40-0,45 mm
Geadviseerde bougies W 175T1 Ontstekingstijdstip met vaccum los voor benzine met octane 97-100 bij 1500 rpm
type 1: 22-24 graden voor TDC type 2 & 3: 17-19 graden voor TDC
Ter vergelijk heeft de B18B een B of C type nokkenas en dunnere standaard krukasschalen welke uit indium-geplate lood-brons metaal.
Cylinderkop 87 resp 86,2 mm Compressie 10.0:1 en Klepspeling in & uitlaat 0,50-0,55 Ontsteking 17-19 graden
voor BTC en worden hete Bosch W 200 T35 bougies geadviseerd Meer kan ik niet vinden </p><p> </p><p> </p><p> </p><p> </p>

• Peter Grapendaal (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-06-2008 09:00 #89352 door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic B18D cilinderkop
De vacuumvervroeging (of verlating zoals op de B20F) werkt aleen bij lage toeren. Dan is het vacuum het laagst, de gasklep is dan gesloten/licht geopend. Bij hogere toeren, gasklep verder geopend dus minder vacuum, neemt de centrifugaal vervroeging het over. De beide systemen zitten dus gecombineerd op een JFUR4 ontsteking om een juiste vervroeging bij elk toerental te verkrijgen. Overigens de vacuum <strong>verlating</strong> van de B20F kan het beste gewoon los gekoppeld blijven. Dan loopt de motor een stuk zuiniger en beter als alleen de centrifugaal vervroeging zijn werk doet. De vacuumverlating heeft Volvo toegepast om aan de Californische emissie eisen te voldoen, maar blijkt in de praktijk een waardeloze oplossing. Wel de aansluitnippel op het spruitstuk afdoppen en die op de verdeler open laten.

• Rob Baeten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-06-2008 20:57 #89351 door Rob Baeten
<p>Hallo Peter, Ernst-Jan,</p><p>Ik heb vandaag even op de motor gekeken, er zit inderdaad een JFUR4 op. Met de uitleg van Vacuum in combinatie met centrifugaal verklaart een hoop. In het Haynes manual is ook niet helemaal duidelijk, bij de inleiding staat de JFUR4 op de B18B en verder op staat hij weer afgebeeld op de B18A. Ik ben in elk geval weer geholpen, het orgineel maken van mijn B18D komt dus alleen op de dubbele carb's neer. Misschien gaat het onderwerp nu van Cylinderkoppen naar ontsteking, maar mijn B18B (123GT) heeft een centrifugaal JFR4 en dat loop prima. Volgens de eerste eigenaar van mijn wagen is dit ook orgineel, het Haynes manual is hier ook weer niet helemaal duidelijk over.</p><p>Groeten, Rob</p>

• H.J. van Bussel
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
17-06-2008 15:43 #89350 door H.J. van Bussel
Beantwoord door H.J. van Bussel in topic B18D cilinderkop
Als ik het verhaal van Ed goed begrijp, zul je toch degelijk naar 83 mm toe moeten om het weer origineel te krijgen!

• Willy De Baere
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-06-2008 16:39 #89349 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic B18D cilinderkop
<p>en ik denk toch van niet: de 83 mm is inderdaad zoals Ben schrijft een
leesfout in de manual, waar de 8 inderdaad op een 3 lijkt zoals Rob zelf in
1 voorgaand bericht schrijft: in die manual, en op CDrom op pag.9957, staan
ook de hoogtes in duim, en voor B18D is dit 3.465 duim (met 1duim
ong.25.4mm is dit precies 88mm), tegenover 3.425duim voor B18A type 1, wat
correspondeert met nu duidelijk leesbare 87.0mm, en 3.394duim of
86.2mm voor B18A types 2 en 3.</p><p>
kop van B18D is dus 88mm hoog en geen 83mm.</p>

• Ernst-Jan Frölich (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-06-2008 20:18 #89348 door Ernst-Jan Frölich (GAST)
Beantwoord door Ernst-Jan Frölich (GAST) in topic B18D cilinderkop
Volgens mij klopt het verhaal van de verhoogde compressie voor de B18D niet. Alleen de B versie heeft verhoogde comressie. De D is ontstaan om meer vermogen te leveren en toch binnen bepaalde milieu eisen te blijven heb ik begrepen. Daar past dan de 88mm bij.

Volgens mij hebben we alletwee een B18D type 1. De vacuum vervroeger is origineel volgens mij. Bij mij is er nooit wat aan veranderd tot ik er een 123 in zette. Op mijn ontsteking staat de volgende info "VJU 4 BL 33". Het enige wat ik zelf nog niet weet is wat de vervroegings curve is. Dat is een beetje jammer omdat ik nu niet weet of ik mijn elektronische ontsteking goed heb ingesteld...

• Rob Baeten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-06-2008 22:13 #89347 door Rob Baeten
Ernst-Jan, ik heb een B18A (4968 01) in PV544 uit 1964 waar een VJUR4 BL33 verdeler op zit. Ik weet niet waar de "R"voor staat, zou deze ook op de B18D kunnen.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD