Volvo MB10A help!

• 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
31-08-2008 21:20 #50198 door 05703-dummy
Volvo MB10A help! is gemaakt door 05703-dummy
<p>Hallo, een MB10A is niet helemaal het type motor waar we 't meestal over hebben; maar hij is van Volvo en hij is oud, dus wie heeft er tips?!? Een MB10A is een 2-cilinder benzine kopklep-bootmotor van Volvo Penta. Deed het altijd prima tot voor kort... Hij start moeizaam, als hij dan loopt dan is het na 5 a 10 minuten varen over; sputtersputter uit, en niet meer te starten. Vandaag carburateur (Solex) gedemonteerd en alles schoon gemaakt; was niet echt vies, maar ik dacht in eerste instantie aan een benzine-probleem. Vlotter ok. Benzinepompje functioneert ook goed. Daarna gestart, en jawel na even doorstarten, het anker kunnen lichten weer 5 minuten kunnen varen. Daarna weer hetzelfde probleem. Ontsteking gecheckt; zag er allemaal goed uit, timing is ok. Wel vonken de bougies op een erg laag niveau, maar dat is al 30 jaar het geval. Uiteindelijk nog een keer gestart gekregen en tot slot door een speedboat [met Volvo Penta ;-)] teruggesleept naar de haven.</p><p>Waar moet ik 't nu nog zoeken? Ik denk zelf toch misschien aan de bobine of condensator; dat die "gek" gaan doen als ze warm worden?!? Kan dat? Is een bobine een bobine, of zijn daar nog erg veel verschillen in; m.a.w. kan ik er ongestraft een auto-bobine inzetten? Dezelfde vraag voor de condensator? Is er misschien een forumbezoeker bekend met dit soort motoren?</p><p>Alle tips zijn welkom, bij voorbaat dank voor jullie reacties! Hans</p><p> </p>

Groet, Hans

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Ben Bergmans
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
31-08-2008 21:27 #89869 door Ben Bergmans
Beantwoord door Ben Bergmans in topic Volvo MB10A help!
Ik heb een soortgelijk iets gehad met een benzinebootmotor, weliswaar geen Volvo. Dit bleek een luchtbel in de benzineleiding, een vapourlock. De leiding wordt warm, er ontstaat een dampbel en er kan geen benzine meer door. Als de motor afkoelt loopt hij weer. Omdat de motor ingbouwd is, koelt de leiding niet zo goed. Loop de benzine leiding even na of hij ergens warm wordt.

• 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
31-08-2008 21:42 #89868 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Volvo MB10A help!
<p>dank voor reactie. hier had ik ook al aan gedacht; er is echter niets aan het blok, of de loop van de benzineleiding, veranderd. zou dus vreemd zijn dat dit nu opeens optreedt. bovendien zat de vlotterkamer vol benzine toen ik de carburateur demonteerde om te reinigen. als ik de benzineleiding iets los schroef op de catburateur, loopt er ook direct benzine uit; dus aan brandstof volgens mij geen tekort.</p><p>wie o wie heeft er nog meer tips?</p>

Groet, Hans

• Marcel van Soest
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
31-08-2008 22:33 #89867 door Marcel van Soest
Beantwoord door Marcel van Soest in topic Volvo MB10A help!
<p>Hans, ik hard een paar weken geleden een lekke vlotter in mijn SU. Er zat dus benzine in mijn vlotter dit betekende dat de carburateur teveel benzine kreeg en dus verzoop. Misschien is dit bij jou ook het geval?</p><p>succes Marcel</p>

• Joan Tacx
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
01-09-2008 18:55 #89866 door Joan Tacx
Beantwoord door Joan Tacx in topic Volvo MB10A help!
Ik heb wel eens gehoord, dat het voor kan komen dat er een scheurtje in het spruitstuk zit.
Door warmte wordt dan valse lucht aangezogen of bij water gekoelde spruitstukken kan er zelfs water in de verbrandingskamers komen.

Vervang voor de zekerheid, de eerst volgende zaken:
- Contactpuntjes
- Condensator (kan ook het probleem zijn)
- Bogies (let op temperatuur codering)

Ook de bobine kan nog het probleem zijn, deze even uitwisselen met een andere en dan proberen.

Succes
Joan

• 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-09-2008 20:41 #89865 door 05703-dummy
<p>Bedankt voor de reacties.</p><p>Maar, toch nog even voor de zekerheid de vraag: Is een bobine een bobine, of zijn daar nog erg veel verschillen in; m.a.w. kan ik er ongestraft een auto-bobine inzetten? Dezelfde vraag voor de condensator?</p><p>Zie jullie verdere reacties & tips weer met belangstelling tegemoet; en uiteraard hou ik jullie op de hoogte van verdere ontwikkelingen, en hopelijk de oplossing!</p>

Groet, Hans

• Ronald Menges
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
01-09-2008 22:39 #89864 door Ronald Menges
Beantwoord door Ronald Menges in topic Volvo MB10A help!
<p>Dag Hans, ik denk dat het de bobine is. Die kan je zonder meer van een auto nemen. Ook de condensator, maar ik denk niet dat die zulke problemen geeft. Groeten, Ronald</p>

• Frits Scholte
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-09-2008 23:50 #89863 door Frits Scholte
Beantwoord door Frits Scholte in topic Volvo MB10A help!
Beste Hans, als ik je verhaal zo lees en de mogelijkheden welke de oplossing zouden kunnen zijn hier lees zou ik als eerste <strong>de condensator vervangen</strong> (wat Joan al voorsteld). Waarom? De klachten lijken exact op die van mijn B18 motor (Amazon). Voor de zekerheid heb ik na de restauratie van mijn auto hier een nieuwe condensator ingezet. Deze nieuwe condensator bleek juist de elende te veroorzaken. (kapot dus !!) Ongelooflijk, wat zo'n klein dingetje voor elende kan veroorzaken...en hoofdpijn. Succes

• Sven Hakbijl (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-09-2008 15:56 #89862 door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic Volvo MB10A help!
Zit er maar &eacute;&eacute;n bobine in met een verdeler, of voor elke cilinder &eacute;&eacute;n? Vaak is de ontsteking bij oudere tweecilinders dubbel uitgevoer; dus met twee bobines en twee sets puntjes. Maar dat maak ik niet uit je verhaal op. Om te proberen kun je inderdaad zomaar een condensator die past nemen. Voor de lange duur echter moet je er wel een zoeken van ongeveer dezelfde capaciteit, omdat anders de puntjes in gaan vreten, en dan heb je algauw weer een probleem op het water. Hetzelfde geldt eigenlijk voor de bobine. Maar als je bijvoorbeeld de bobines met bijbehorende condensators van een Eend kunt vinden, passen bobines en condensator(en) bij elkaar en is er geen probleem. Als je de (enkele) bobine van een andere auto neemt, zoek er dan gelijk de condensator bij die er in die auto bij gemonteerd zit. Heb je weer een setje, en zo weinig mogelijk problemen.
Overigens is het zo gek nog niet om aan de bobine te denken. Als deze beschadigde wikkelingen heeft; door ouderdom kan het "emaille" waarmee de koperwikkelingen ge&iuml;soleerd worden scheurtjes vertonen, kan als door gebruik de bobine warm wordt sluiting ontstaan tussen de wikkelingen. Met als gevolg, als je een paar minuten vaart, dat de geleverde ontstekingsspanning te laag wordt om nog te kunnen ontsteken. Bij een heel oude motorfiets heb ik dit probleem gehad.
Een watergekoeld uitlaatspruitstuk zit aan de uitlaatkant; eventueel binnendringend koelwater wordt er dus tijdens het draaien uitgeblazen. Dit zou je kunnen zien aan stoomvorming die uit de uitlaat komt, als deze tenminste boven water zit.
Succes!

• 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-09-2008 12:11 #89861 door 05703-dummy
<p>Hallo forum, bedankt voor alle tips & reacties tot nu toe; zoals beloofd het vervolg:</p><p>Gisteren weer een dagje aan 't sleutelen geweest; nu overal spierpijn, je kan via diverse luikjes overal zo lekker bij in een boot... ;-(</p><p>Afgelopen week alles nieuw gekocht: bobine, condensator, contactpuntjes, bougiekabels, bougies; alles bij GVB-automaterialen op de Apeldoornselaan in Den Haag, vanaf een paar vage foto's kreeg ik, zonder typenummers, alle juiste onderdelen mee. Dat noem ik kennis van zaken en nog zeer betaalbaar ook (totaal &euro; 42,00)! Veel komt trouwens overeen met de onderdelen voor een Ama of 145...</p><p>Maar goed, alles erin gezet, tussendoor ook nog impeller van koelwater vervangen, ontsteking op tijd gezet, starten en draaien! Wat het dus precies geweest is, is door het in &eacute;&eacute;n keer vervangen van alles, onbekend; maar in ieder geval wat in de onsteking. Flinke proefvaart gemaakt, ging prima. Onderweg diverse malen uitgezet en weer gestart; was eerder een probleem, nu niet meer. Wij blij, we leggen weer aan in de haven, motor draait stationair, slaat af en is niet meer aan de gang te krijgen (niet verzopen)... Sh.t ... Uiteindelijk nog de rotor vervangen door een oude uit een Ama, die nog in m'n auto lag. Starten en direct weer prima draaien. We hadden geen zin meer in een tweede proefvaart dus het blijft nog even spannend...</p><p>Mogelijk dat het uiteindelijk toch de rotor was, ook die (zeker de ontstoorde) schijnen problemen te kunnen veroorzaken, maar of dat het in ons geval was is nog onbekend. </p><p>Bij aanhoudende problemen: to be continued; anders iedereen bedankt voor het meedeneken!</p>

Groet, Hans

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD