- Berichten: 5
Stationair instellen B230E injectie, automaat
- Jes Spoelstra (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-07-2025 13:14 - 20-07-2025 13:15 #1477959
door Jes Spoelstra (GAST)
Stationair instellen B230E injectie, automaat is gemaakt door Jes Spoelstra (GAST)
Mijn 740GLE start en loopt goed als ik koud start.
Als de motor warm is slaat hij in de N-stand af en In P en R onregelmatig. In D blijkt hij lopen bij stilstand. Voet op de rem.
Met welk schroefje kan ik het stationair lopen instellen?
Als de motor warm is slaat hij in de N-stand af en In P en R onregelmatig. In D blijkt hij lopen bij stilstand. Voet op de rem.
Met welk schroefje kan ik het stationair lopen instellen?
Laatst bewerkt 20-07-2025 13:15 door Jes Spoelstra (GAST).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Senior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 57
22-07-2025 00:31 #1477975
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Stationair instellen B230E injectie, automaat
zie onderstaande dat is niet zomaar een schroefje habje geen lek in je aanzuigsysteem
Om het stationair toerental van een Volvo GLE-motor af te stellen, hebt u doorgaans toegang nodig tot het motorregelsysteem. Dit kan inhouden dat u een diagnosetool of specifieke instellingen in het computersysteem van de auto moet gebruiken. De exacte procedure varieert afhankelijk van het specifieke Volvo GLE-model en het motormanagementsysteem. Sommige modellen hebben mogelijk een speciale schroef voor de stationair toerentalafstelling, terwijl andere afhankelijk zijn van elektronische regeling.
Algemene stappen (kunnen variëren):
Identificeer het stationair regelmechanisme: Bepaal of uw Volvo GLE een schroef voor de stationair afstelling op het gasklephuis heeft of dat deze elektronisch wordt aangestuurd.
Toegang tot het motorregelsysteem: Voor elektronische regeling hebt u mogelijk een diagnosetool of toegang tot de computerinstellingen van de auto nodig.
Raadpleeg de handleiding van de auto: Raadpleeg de handleiding van de specifieke Volvo GLE voor gedetailleerde instructies over het afstellen van het stationair toerental.
Laat de motor opwarmen: Zorg ervoor dat de motor op bedrijfstemperatuur is voordat u aanpassingen uitvoert.
Stel het stationair toerental af:
Bij gebruik van een schroef: Draai de borgmoer los en draai voorzichtig aan de stelschroef om het stationair toerental te verhogen of te verlagen.
Bij gebruik van elektronische regeling: Volg de instructies van het diagnoseapparaat of de handleiding van het voertuig.
De afstelling vastzetten: Draai de borgmoer vast indien van toepassing en zorg ervoor dat de afstelling goed vastzit.
Test het stationair toerental: Start de motor en controleer of het stationair toerental binnen het gewenste bereik ligt.
Belangrijke aandachtspunten:
Raadpleeg een professional:
Als u twijfelt over een van deze stappen of als het probleem aanhoudt, kunt u het beste een gekwalificeerde Volvo-monteur raadplegen.
Veiligheidsmaatregelen:
Neem altijd de nodige veiligheidsmaatregelen bij het werken met motoren, zoals het dragen van een veiligheidsbril en handschoenen.
Luchtlekken:
Controleer op luchtlekken in het inlaatsysteem, aangezien deze het stationair toerental kunnen beïnvloeden.
Gasklepsensor (TPS):
Zorg ervoor dat de TPS correct functioneert, aangezien deze een cruciale rol speelt bij het regelen van het stationair toerental.
Stationairregelklep (IACV):
Als uw motor een IACV heeft, zorg er dan voor dat deze schoon is en goed functioneert.
succes
m.vr.gr.
Johan Geers
Om het stationair toerental van een Volvo GLE-motor af te stellen, hebt u doorgaans toegang nodig tot het motorregelsysteem. Dit kan inhouden dat u een diagnosetool of specifieke instellingen in het computersysteem van de auto moet gebruiken. De exacte procedure varieert afhankelijk van het specifieke Volvo GLE-model en het motormanagementsysteem. Sommige modellen hebben mogelijk een speciale schroef voor de stationair toerentalafstelling, terwijl andere afhankelijk zijn van elektronische regeling.
Algemene stappen (kunnen variëren):
Identificeer het stationair regelmechanisme: Bepaal of uw Volvo GLE een schroef voor de stationair afstelling op het gasklephuis heeft of dat deze elektronisch wordt aangestuurd.
Toegang tot het motorregelsysteem: Voor elektronische regeling hebt u mogelijk een diagnosetool of toegang tot de computerinstellingen van de auto nodig.
Raadpleeg de handleiding van de auto: Raadpleeg de handleiding van de specifieke Volvo GLE voor gedetailleerde instructies over het afstellen van het stationair toerental.
Laat de motor opwarmen: Zorg ervoor dat de motor op bedrijfstemperatuur is voordat u aanpassingen uitvoert.
Stel het stationair toerental af:
Bij gebruik van een schroef: Draai de borgmoer los en draai voorzichtig aan de stelschroef om het stationair toerental te verhogen of te verlagen.
Bij gebruik van elektronische regeling: Volg de instructies van het diagnoseapparaat of de handleiding van het voertuig.
De afstelling vastzetten: Draai de borgmoer vast indien van toepassing en zorg ervoor dat de afstelling goed vastzit.
Test het stationair toerental: Start de motor en controleer of het stationair toerental binnen het gewenste bereik ligt.
Belangrijke aandachtspunten:
Raadpleeg een professional:
Als u twijfelt over een van deze stappen of als het probleem aanhoudt, kunt u het beste een gekwalificeerde Volvo-monteur raadplegen.
Veiligheidsmaatregelen:
Neem altijd de nodige veiligheidsmaatregelen bij het werken met motoren, zoals het dragen van een veiligheidsbril en handschoenen.
Luchtlekken:
Controleer op luchtlekken in het inlaatsysteem, aangezien deze het stationair toerental kunnen beïnvloeden.
Gasklepsensor (TPS):
Zorg ervoor dat de TPS correct functioneert, aangezien deze een cruciale rol speelt bij het regelen van het stationair toerental.
Stationairregelklep (IACV):
Als uw motor een IACV heeft, zorg er dan voor dat deze schoon is en goed functioneert.
succes
m.vr.gr.
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 31
22-07-2025 11:19 #1477977
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Stationair instellen B230E injectie, automaat
Welke automaat zit er in? is dat een ZF?
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jes Spoelstra (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 5
22-07-2025 12:17 #1477978
door Jes Spoelstra (GAST)
Beantwoord door Jes Spoelstra (GAST) in topic Stationair instellen B230E injectie, automaat
Bedankt voor jullie reacties.
Het is kennelijk ingewikkelder dan ik dacht.
Ik had een monteur ooit met een schroevendraaier het stationair toerental zien instellen.
Ik ga toch maar weer naar de garage.
Jes.
Het is kennelijk ingewikkelder dan ik dacht.
Ik had een monteur ooit met een schroevendraaier het stationair toerental zien instellen.
Ik ga toch maar weer naar de garage.
Jes.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- BartJu
-
- Platinum lid
-
- 245DL 1976 B21a AW71
Minder
Meer
- Berichten: 382
24-07-2025 21:43 #1478007
door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Stationair instellen B230E injectie, automaat
ALs de automaat in D or R staat moet de motor de bak ook aandrijven. Dat kost wat vermogen, net als bij het aanspringen van een airco, indien aanwezig.
ijn ervaring is met B21a en AW71, daarbij is er geen bijregeling. Dus in D en R zakt stationair of slaat ie zelfs makkelijker af, in P en N draait ie juist hoger statioonair. HEt beschreven gedrag is dus anders dan ik verwacht, maar ja, dat geldt in ieder geval ook voor motor en mogelijk ook voor de bak.
Moraal van dit verhaal: als je auto wel een (electrisch/electronische compensatie heeft, dan je zou dus kunnen (laten) kijken of die nog goed is, juiste momenten ook compensatie geeft? Zou kunnen verklaren waarom er in de verschilllende standen verschilllende mootor loop is....
Succes, we horen (lezen) het tzt graag!
ijn ervaring is met B21a en AW71, daarbij is er geen bijregeling. Dus in D en R zakt stationair of slaat ie zelfs makkelijker af, in P en N draait ie juist hoger statioonair. HEt beschreven gedrag is dus anders dan ik verwacht, maar ja, dat geldt in ieder geval ook voor motor en mogelijk ook voor de bak.
Moraal van dit verhaal: als je auto wel een (electrisch/electronische compensatie heeft, dan je zou dus kunnen (laten) kijken of die nog goed is, juiste momenten ook compensatie geeft? Zou kunnen verklaren waarom er in de verschilllende standen verschilllende mootor loop is....
Succes, we horen (lezen) het tzt graag!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jes Spoelstra (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 5
25-07-2025 08:44 #1478012
door Jes Spoelstra (GAST)
Beantwoord door Jes Spoelstra (GAST) in topic Stationair instellen B230E injectie, automaat
Nog even ter informatie, mijn Volvo 740 GLE is van 1987 en weet niets van een computersysteem..
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
25-07-2025 09:38 - 25-07-2025 09:40 #1478015
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic Stationair instellen B230E injectie, automaat
Welke carburateur heb je dan? Dat is dan wel handig om te vermelden.
Een injectie heeft toch altijd een computer hoor.
Een injectie heeft toch altijd een computer hoor.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Laatst bewerkt 25-07-2025 09:40 door Tom Steverink.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jes Spoelstra (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 5
26-07-2025 19:31 #1478031
door Jes Spoelstra (GAST)
Beantwoord door Jes Spoelstra (GAST) in topic Stationair instellen B230E injectie, automaat
Geen carburateur dus, want injectie...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- BartJu
-
- Platinum lid
-
- 245DL 1976 B21a AW71
Minder
Meer
- Berichten: 382
26-07-2025 21:45 - 26-07-2025 21:47 #1478034
door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Stationair instellen B230E injectie, automaat
Dan nog steeds de vraag: welk injectie systeem. Een zonder computer(tje), een volledig mechanische dus?
Laatst wel begrepen dat je dan beter van stationair af kunt blijven. Die zou eigenlijk nooit verlopen of problemen geven. Verstellen camoufleert hooguit de oorzaak. En los je de ooorzaak op, dan is het lastig om de afstelling weer terug goed te zetten.
Maar weet niet zeker meer welk systeem dat over ging, meen Kjet.
PS:
Ja, was Kjet, maar ging vooral om CO afstellen. Eerste stappen: valse lucht, injectierubbers etc...
Laatst wel begrepen dat je dan beter van stationair af kunt blijven. Die zou eigenlijk nooit verlopen of problemen geven. Verstellen camoufleert hooguit de oorzaak. En los je de ooorzaak op, dan is het lastig om de afstelling weer terug goed te zetten.
Maar weet niet zeker meer welk systeem dat over ging, meen Kjet.
PS:
Ja, was Kjet, maar ging vooral om CO afstellen. Eerste stappen: valse lucht, injectierubbers etc...
Laatst bewerkt 26-07-2025 21:47 door BartJu. Reden: Ps.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jes Spoelstra (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 5
28-07-2025 09:20 - 28-07-2025 09:23 #1478041
door Jes Spoelstra (GAST)
Beantwoord door Jes Spoelstra (GAST) in topic Stationair instellen B230E injectie, automaat
Geen idee. Hoe zou ik dat kunnen weten?
(antwoord noppen20)
(antwoord noppen20)
Laatst bewerkt 28-07-2025 09:23 door Jes Spoelstra (GAST).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.