Onregelmatig lopen bij constant toerental
- Rob W (GAST)
- Senior lid
-
Minder
Meer
17-10-2008 17:10 #50120
door Rob W (GAST)
Onregelmatig lopen bij constant toerental is gemaakt door Rob W (GAST)
<p>Sinds gisteren loopt mijn B20A blok (145 uit 1971) onregelmatig bij een constant toerental.
Zodra ik gas bij geef/optrek loopt hij mooi maar stationair of op een constant toerental/last op de snelweg hapert hij, alsof hij af en toe een slag mist. Hij heeft het zowel op gas als op benzine, dus het lijkt mij een probleem met de ontsteking.</p><p>Klepspeling, timing, bougieafstand, contactpuntjes staan allemaal goed.
Condensator, verdelerkap, rotor, bougies, bougiekabels zijn allemaal recent nog vervangen, bougies zien er ook nog goed uit (lichtbruin).</p><p>Zou het de bobine kunnen zijn? Of een slechte accu met een te lage spanning? (overigens geen startproblemen)</p><p>Het vreemde is dat hij altijd perfect liep.
Vorige week heb ik een kleine lekkage bij een aansluiting van een koelslang opgelost, en iets teveel koelvloeistof bijgevuld waardoor er een flinke overdruk in het koelsysteem zat. Ik heb wat afgetapt tot normaal niveau. Daarnaast de voorpijp en middendemper van de uitlaat vervangen. Maar na beide aanpassingen nog een paar honderd kilometer probleemloos gereden.
</p>
Zodra ik gas bij geef/optrek loopt hij mooi maar stationair of op een constant toerental/last op de snelweg hapert hij, alsof hij af en toe een slag mist. Hij heeft het zowel op gas als op benzine, dus het lijkt mij een probleem met de ontsteking.</p><p>Klepspeling, timing, bougieafstand, contactpuntjes staan allemaal goed.
Condensator, verdelerkap, rotor, bougies, bougiekabels zijn allemaal recent nog vervangen, bougies zien er ook nog goed uit (lichtbruin).</p><p>Zou het de bobine kunnen zijn? Of een slechte accu met een te lage spanning? (overigens geen startproblemen)</p><p>Het vreemde is dat hij altijd perfect liep.
Vorige week heb ik een kleine lekkage bij een aansluiting van een koelslang opgelost, en iets teveel koelvloeistof bijgevuld waardoor er een flinke overdruk in het koelsysteem zat. Ik heb wat afgetapt tot normaal niveau. Daarnaast de voorpijp en middendemper van de uitlaat vervangen. Maar na beide aanpassingen nog een paar honderd kilometer probleemloos gereden.
</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
17-10-2008 19:21 #90155
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic Onregelmatig lopen bij constant toerental
<p>Hé Rob, even een domme vraag: heb je het membraan van je stromberg carburateur al gecontroleerd?</p><p>Als daar een scheurtje (of meerder haarscheurtjes) in zit, krijg je vergelijkbare ellende, tenminste: tot ie er helemaal mee stopt.</p><p>Natuurlijk hebt je die boel niet nodig op gas, maar de cilinder met gasnaald zitten wél in de weg van het mengsel op hun route naar de cilinders.</p>
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
17-10-2008 19:50 #90154
door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Onregelmatig lopen bij constant toerental
Het zou heel goed de bobine kunnen zijn, zo'n ding gaat niet eeuwig mee. Als dat het niet mocht blijken te zijn, is het ook goed om te weten dat een nieuw gemonteerde rotor en condensator geen honderd procent garantie geven op een lang leven, dus eventueel uittesten of nogmaals vervangen. Enigszins off-topic: overweeg eens om de motor en jezelf te verwennen en monteer een 123-ontsteking.
- Rob W (GAST)
- Senior lid
-
Minder
Meer
17-10-2008 20:57 #90153
door Rob W (GAST)
Beantwoord door Rob W (GAST) in topic Onregelmatig lopen bij constant toerental
<p>Het membraan is nog in prima staat. Wat is een goede manier om de bobine te testen?
De 123-ontsteking staat zeker nog op mn verlanglijst.</p>
- Rob W (GAST)
- Senior lid
-
Minder
Meer
17-10-2008 21:07 #90152
door Rob W (GAST)
Beantwoord door Rob W (GAST) in topic Onregelmatig lopen bij constant toerental
<p>Het membraan is nog in prima staat. Wat is een goede manier om de bobine te testen?
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
17-10-2008 21:58 #90151
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Onregelmatig lopen bij constant toerental
<p>Rob, ik denk niet dat je probleem door een te zwakke vonk veroorzaakt wordt; dan zou het probleem zich nl. bij accelereren in ernstige mate voor moeten doen; en daar heb je juist geen probleem.</p><p>Staat je ontsteking nog wel op tijd? Zit de grondplaat van de verdeler nog wel goed vast? Heb je geen overmatige speling op het asje van de stroomverdeler?</p><p> </p><p>Een andere mogelijk zou kunnen zijn dat door het vervangen van de uitlaat er te grote krachten op je spruitstuk zijn uitgevoerd; mogelijk trekt hij nu ergens valse lucht. In dat geval zou het probleem op LPG erger moeten zijn als op benzine.</p>
- Vincent Jans (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
17-10-2008 23:05 #90150
door Vincent Jans (GAST)
Beantwoord door Vincent Jans (GAST) in topic Onregelmatig lopen bij constant toerental
<p>Hallo Rob, Zou het niet aan de vacuumslang tussen carburateur en ontsteking kunnen liggen? Als deze los gegaan is krijg je vaak ook deze onduidelijke ontstekingstaferelen. Succes,groet,Vincent</p>
- jo jo (GAST)
- Elite lid
-
Minder
Meer
18-10-2008 02:08 #90149
door jo jo (GAST)
Beantwoord door jo jo (GAST) in topic Onregelmatig lopen bij constant toerental
Klinkt toch als de condensator (ook al is die vervangen) ...zet de oude eens terug..
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
Minder
Meer
18-10-2008 22:59 #90148
door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Onregelmatig lopen bij constant toerental
rembekrachtiger lekt? Slang dicht knijpen en kijken of hij dan goed loopt.
- 11236-dummy
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
19-10-2008 15:27 #90147
door 11236-dummy
Beantwoord door 11236-dummy in topic Onregelmatig lopen bij constant toerental
<p>Ik heb precies hetzelfde probleem: bij stilstand en op de snelweg hikt de motor af en toe. Heel weinig, maar zeker op de snelweg merkbaar als je er op let.</p><p>Heb het nu al zo'n 2 of 3 jaar. Ontsteking staat op tijd, slangen zijn in orde. Iemand vertelde mij ooit dat het aan de nokkenas zou kunnen liggen. Als die erg versleten is, lichten de kleppen niet meer hoog genoeg, waardoor er niet genoeg brandstof in de cilinders zou kunnen komen. </p><p>Verder even zoeken op termen als "inhouden" en "schokken" op het forum. Er is wel vaker iets over geschreven.</p>