starten in deze kou

• Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-02-2012 10:17 #110576 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic starten in deze kou
Een accu moet veel Cold Cranking Amps hebben, niks anders, dit is de hoeveelheid ampere die de accu in korte tijd door ijskoude loodplaten kan duwen. Koop een dieselaccu. De hoeveelheid Ah is niet zo'n punt, dat is een maat voor hoe lang je de lichten kan laten aanstaan.
Mijn 240 heeft een 60Ah accu met 610 CCA, die gaat door roeien en ruiten.

Mijn 144 (puntjes, 15W40, oud, etc) start nog tot -10 op LPG, daarna op benzine, maar ook moeizaam. De olie wordt te dik en de accu (55 Ah, 450 CCA) is ook niet meer heel fris, hij komt niet op het minimum toerental om te starten. Als ik er een tweede accu naast zet, start-ie altijd.

Voor dit weer zou je eigenlijk 10W40 moeten hebben.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Mark Murre (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-02-2012 12:33 #110582 door Mark Murre (GAST)
Beantwoord door Mark Murre (GAST) in topic starten in deze kou
Ik heb twee Amazons die met deze kou allebei buiten hebben gestaan , eentje startte wel en de andere steeds niet in de ochtend.
Beide had ik een nieuwe accu ingedaan van het merk Yusa rond de 70 amp..mijn combi start daarmee prima en de sedan dus niet!
Wegenwacht vertelde mij dat het lag aan het nieuw soort accu die een laadstroom moest hebben van 14,5 V en die van mij gaf 13.7 V en ook was mijn 20w 50 olie veel te dik voor de koude winter

Ik ben terug gegaan naar auto wessel om de accu te testen en het aparaat gaf aaan dat die aan vervanging toe was ( een week oud dus ? ) Affijn ... ik heb een nieuwe accu gekregen maar wel voor de Bosch accu gegaan met ook rond de 70 amp en een sterkere startstroom.

Na een nachtje min 10 startte mijn combi dus weer en mijn sedan weer niet dus accu vehaal klopte dus niet.
Ik heb toen gekeken wat ik nu anders had bij mijn combi en dat is dus dat ik hele dikke pluskabels en minkabels op de startmotor heb zitten en dat alle aansluitingen echt grondig schoon waren.

Ik ben alle ben alle min en plus kabelaansluitingen die met starten van belang zijn gaan schoonmaken en ja hoor hij start nu als een tierelier onder elke weersomstandigheid.

Je hebt dus echt veel stroom nodig om de motor te laten rondraaien in die stroperige dikke olie maar het helpt dus ook direkt om er een dunnere olie in te doen maar zelf wil ik dat voor mijn auto's dus eigenlijk niet !

• T. Balsem
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-02-2012 13:46 #110586 door T. Balsem
Beantwoord door T. Balsem in topic starten in deze kou
DAnk je wel MArk, dat van die laadstroom en zo had ik ook vernomen, maar je hoort steeds het verhaal net iets anders, dus vooral op jezelf terugvallen en selectief zijn en ..... volhouden.... prima advies dat van die contacten !! En ja ik ga de olie vervangen (15w40 volgens een andere forum klant), en dan zien we weer verder. Ook ik rijd liever met 20W50, maar goed met z'n allen komen we er wel uit!! Ik houd jullie op de hoogte van de "never ending story"..... Tom

• 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-02-2012 22:12 #110643 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic starten in deze kou
punten gecontroleerd (4-5 mm)
die zou ik toch wat krapper afstellen, anders start-ie nog niet bij +30gr.C. :lol:

maar goed, ik neem aan dat je 0,4-0,5mm bedoelt.
ook mijn 145 draait erg traag rond, maar start nog wel zonder problemen ook bij -12gr.C. heb accu laten testen en die was oké. ik vrees dat er ook bij mij onnodig energie verloren gaat door te dunne kabels c.q. overgangsweerstanden. met dit weer en de daardoor dikke olie heeft de statmotor het zwaar te verduren waardoor deze extra veel stroom trekt waardoor overgangsweerstanden je parten kunnen gaan spelen. het dooit inmiddels, dus dat wordt een mooi klusje als 't zonnetje weer schijnt ;) hoewel hij dan weer probleemloos rond zal draaien en ik 't waarschijnlijk weer vergeet :oops:

Groet, Hans

• T. Balsem
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-02-2012 22:31 #110644 door T. Balsem
Beantwoord door T. Balsem in topic starten in deze kou
Ja Hans , dat is ook zo ... ik heb dat dus net aan den lijve kunnen ondervinden: door het vele starten zonder resultaat heeft de startmotor het begeven en dus vanochtend een andere startmotor (die ik nog had liggen) erop gezet ...alle contacten mooi schoongemaakt, punten nog eens gevlakt en gesteld .... starten en lopen!!! Einde verhaal van een 2 weken kou ellende!! Het enig wat ik nog ga checken is de oplaad sterkte van mijn dynamo ...want volgens mij laad die de accu niet helemaal op .....en dus wordt die in de kou steeds zwakker en dien je die feitelijk vtt even aan de tiet (de oplader) te leggen. Volgens de WWacht van de ANWB was dat vroeger ook het geval met die oude lood accus. Vooral mensen die veel korte afstanden reden, hadden op den duur start problemen hierdoor .... Enfin ... ik kan weer rijden naar het werk. Einde stress. Iedereen hartelijk dank voor de reacties ... en al die anderen: doe je voordeel hiermee .... Tom !!

• 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-02-2012 09:55 #110650 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic starten in deze kou
mooi dat 't opgelost is; en ik wil je euforie natuurlijk niet verpesten maar het is inmiddels natuurlijk wel 10-15 graden warmer dan een week geleden :geek:

Groet, Hans

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-03-2012 11:52 #112100 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic starten in deze kou
Beste medeleden, ik heb makkelijk praten als het op starten van mijn Volvo aankomt. Ik woon op de Filippijnenen daar is het altijd warm, dus een battreij moet nogal slecht zijn wil hij het niet meer doen. Maar batterijen met platinum platen zjn uitermate geschikt voor alle temperaturen. DieHard is een merk die deze batterijen maakt (ik weet niet of deze in Nederland verkrijgbaar zijn) maar deze batterijen zijn uitermate geschikt voor lage temperaturen. Misschien iets voor een volgende koude winter.

m.vr.gr.

Johan Geers

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD