starten in deze kou
- John den Turck (GAST)
- Senior lid
-
Minder
Meer
06-01-2009 20:45 #49972
door John den Turck (GAST)
starten in deze kou is gemaakt door John den Turck (GAST)
<p>Hallo forum lezers,</p><p>vorige jaren bij enkele graden vorst al problemen bij het starten van mijn Volvo 145 met B20 motor op LPG.</p><p>Had al een Velleman elektronische ontsteking geplaatst maar meestal moest ik bij vorst s'avonds de auto voor het parkeren even naar benzine overschakelen zodat je s'morgens kon starten.</p><p>Sinds anderhalve maand een 123 ingition geplaatst en sindsdien vlot starten en mooier lopen van de motor.</p><p>Omdat de motor zo makkelijk aanslaat de afgelopen weken de auto s'avonds gewoon op LPG laten staan en zelfs met de extreme kou van vannacht sloeg hij vanmorgen meteen aan.</p><p>Heb geen aandelen bij 123 ignition maar vind het wel opvallend en het vermelden waard.</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Eugen Wulff
- Platinum lid
-
Minder
Meer
06-01-2009 21:48 #90857
door Eugen Wulff
Beantwoord door Eugen Wulff in topic starten in deze kou
Mijn combi had er met deze kou niet zo'n zin in... Ik heb ook 123ign. Op oudjaarsdag na een nachtje flinke vorst niet aan de praat te krijgen.Op nieuwjaarsdag was het boven nul en was het starten lopen...Ik rij alleen op benzine wat zou de oorzaak kunnen zijn? Is het toch de 20w50 waardoor hij niet aanslaat? Of zou er iets in mijn (stromberg) carburateur niet helemaal snor zitten.
Alle tips welkom!
Alle tips welkom!
- Hans-Willem Geitz (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
07-01-2009 10:08 #90856
door Hans-Willem Geitz (GAST)
Beantwoord door Hans-Willem Geitz (GAST) in topic starten in deze kou
Mijn ama b18 op lpg start redelijk bij de kou nu, je moet wel een paar keer opnieuw starten, maar dan loopt ie ook.
De olie die ik gebruik is 15w40,
De startmotor komt redelijk rond, blijkbaar genoeg om te kunnen ontsteken.
Wel heb ik een ontstekings bypas gemaakt, daar het contaktslot geen contakt meer maakt met de originele bobine.
Voeding van de tweede bobine komt nu via de gas selector schakelaar. (tijdelijk) nu wordt er goed gestart. erg prettig.....
De olie die ik gebruik is 15w40,
De startmotor komt redelijk rond, blijkbaar genoeg om te kunnen ontsteken.
Wel heb ik een ontstekings bypas gemaakt, daar het contaktslot geen contakt meer maakt met de originele bobine.
Voeding van de tweede bobine komt nu via de gas selector schakelaar. (tijdelijk) nu wordt er goed gestart. erg prettig.....
- Ronald Menges
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
07-01-2009 18:17 #90855
door Ronald Menges
Beantwoord door Ronald Menges in topic starten in deze kou
Mijn Ama met gewone contactpuntjes en startend op LPG slaat binnen 3 tellen aan bij deze kou. Wel is het zo dat hij niet moet afslaan de eerste 500meter aangezien anders de verdamper bevriest. Jullie zien: er is geen pijl op te trekken.
- nick nick (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-01-2009 21:50 #90854
door nick nick (GAST)
Beantwoord door nick nick (GAST) in topic starten in deze kou
<p>Als de motor niet of slecht aanslaat kan dit veroorzaakt worden door de accu. Mijn amazon had met het koude weer ook last van slecht aanslaan. Accu getest=> accu aan vervanging toe; nieuwe accu erin en probleem opgelost; ook na een koude nacht met temperaturen lager dan -10 graden slaat de motor direct aan. Auto staat 's nachts buiten en heeft gewoon contactpuntjes. Ook op gas geen probleem. </p>
- T. Balsem
- Verbannen
-
Minder
Meer
10-02-2012 21:04 #110568
door T. Balsem
Beantwoord door T. Balsem in topic starten in deze kou
Ik reageer graag even op het bericht van Eugen, over het slechte starten in deze koude. Want mijn Ama heeft daar ook last van .... Wat heet! ik kan jullie melden dat mijn Ama B18 (1965) het gewoon helemaal niet meer doet in deze kou. Als ik echter de ANWB bel (dat moest laatst wel, anders kwam ik snachts niet meer weg) startte de motor vrijwel direct als zij hun accu erop zetten!! de WW man meldde dat dat lag aan het lage vermogen van mijn accu die nooit die startspanning opkan brengen ..... en een gewone dynamo (12V) volledig opgeladen kan worden (die oude loodaccu's doen dat beter). Dus ik heb er een lood accu opgezet ... mooi niet!. De tweede WWman meldde dat het aan mijn startmotor lag: die had een veel hogere startstroom nodig om goed op gang te komen ... mooi niet lopen!! Gretver, wat nu?? Help!
Ik heb inmiddels uit frustratie al een nieuwe uitlaatspruitstuk pakking erop gezet (geen valse lucht dus), wel nog 20W50 motorolie, punten gecontroleerd (4-5 mm), condensator (vorig jaar vervangen) ..... maar mevrouw doet het nog niet!! Als ik aangetrokken wordt doet zij het direct! Kortom vanmiddag een geheel nieuwe extra zware accu gekocht (op aanraden van één van de TC mensen van Volvokv) met 70 Amp (!) .... gretver nog niet aan de praat !! ... Wat kan het dan zijn? benzine toevoer doet het (gecontroleer) Ik ga er morgen maar nieuwe punten, en condensator opzetten, misschien olie vervangen door dunnere olie opdat de startmotor makkelijker rond komt ... wat nog meer??? Zal ik ook een by pass bobine erop zetten? Wie heeft de gouden tip?? Welke euvel kan het zijn dat ons parten speelt? Graag jullie advies. s Zomers altijd lopen en starten zonder problemen ..... ik word er gek van, het openbaar vervoer is geen optie in deze dagen.
Ik heb inmiddels uit frustratie al een nieuwe uitlaatspruitstuk pakking erop gezet (geen valse lucht dus), wel nog 20W50 motorolie, punten gecontroleerd (4-5 mm), condensator (vorig jaar vervangen) ..... maar mevrouw doet het nog niet!! Als ik aangetrokken wordt doet zij het direct! Kortom vanmiddag een geheel nieuwe extra zware accu gekocht (op aanraden van één van de TC mensen van Volvokv) met 70 Amp (!) .... gretver nog niet aan de praat !! ... Wat kan het dan zijn? benzine toevoer doet het (gecontroleer) Ik ga er morgen maar nieuwe punten, en condensator opzetten, misschien olie vervangen door dunnere olie opdat de startmotor makkelijker rond komt ... wat nog meer??? Zal ik ook een by pass bobine erop zetten? Wie heeft de gouden tip?? Welke euvel kan het zijn dat ons parten speelt? Graag jullie advies. s Zomers altijd lopen en starten zonder problemen ..... ik word er gek van, het openbaar vervoer is geen optie in deze dagen.
10-02-2012 22:46 #110570
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic starten in deze kou
Als je goed onderhoud pleegt, puntjes op tijd, kleppen en ontsteking goed, accu en spanningsregelaar goed, kunnen de meest 140's en Amazons prima op LPG starten.
Het was in Schaarsbergen vorige week -19 en na aanvankelijk volt te starten hield mijn 144-S het voor gezien toen ik achteruit het oprijpad uitreed....verdamper bevroren, dat was me nog niet eerder gebeurd, over op benzine, starten lopen.
Dus, ga alfabetisch de lijstaf, en check Accu, Benzine, ... enzo voort
Het was in Schaarsbergen vorige week -19 en na aanvankelijk volt te starten hield mijn 144-S het voor gezien toen ik achteruit het oprijpad uitreed....verdamper bevroren, dat was me nog niet eerder gebeurd, over op benzine, starten lopen.
Dus, ga alfabetisch de lijstaf, en check Accu, Benzine, ... enzo voort
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
10-02-2012 23:27 #110571
door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic starten in deze kou
Al leg je er een 110 ampere accu in dan zal je toch een dynamo moeten hebben die deze accu van 110 ampere oplaad. Met andere woorden check is de laadstroom van de dynamo want ik heb het vermoeden dat deze te laag is waardoor je accu niet genoeg oplaad. Misschien heb je nog zo'n ouderwetse lange dynamo, qua vermogen krijgen zijn dit niet meer de beste dynamo's. In de winter heb je meer stroomverbruikers aan staan dan zomers plus dat de koude ook een paar ampere van je accu pikt. Massa contacten zijn ook belangrijk om na te lopen.
Doe maar is een test met een batterij, leg hem maar buiten neer en meet de spanning, leg hem op de kachel en meet de spannign en zie het verschil.
Dus in mijn ogen is het een combinatie van ouderdom en de koude winter
Doe maar is een test met een batterij, leg hem maar buiten neer en meet de spanning, leg hem op de kachel en meet de spannign en zie het verschil.
Dus in mijn ogen is het een combinatie van ouderdom en de koude winter
- T. Balsem
- Verbannen
-
Minder
Meer
11-02-2012 00:29 #110572
door T. Balsem
Beantwoord door T. Balsem in topic starten in deze kou
Bedankt Ed en René
helemaal waar, echter, Ed, ik heb net een nieuwe 70 Ampère accu gekocht, lage laadstroom van dynamo of niet, hij zou dan toch wel moeten kunnen starten op de accu stroom ...lijkt mij. Bovendien ik heb er een 2 jaar oude 12V dynamo in gezet ... en die laadde afgelopen week (toen de WW kwam) 13,5 V , hetgeen ik kon aflezen op het digitale scherm in de WW auto. Volgens die WW man moest ik 14,5 volt hebben om te kunnen starten in deze kou ... daarvoor kocht ik dus een extra zware accu .... met geen resultaat. Los van olie, nieuwe punten en condensator, zal ik ook de kleppen nogmaals checken Ed, ik stel ze minsten 1x per 3 maanden, maar je weet maar nooit. Bedankt in ieder geval voor de reacties
En heren, mijn Ama staat dag en nacht buiten, die van jullie misschien niet. ..
helemaal waar, echter, Ed, ik heb net een nieuwe 70 Ampère accu gekocht, lage laadstroom van dynamo of niet, hij zou dan toch wel moeten kunnen starten op de accu stroom ...lijkt mij. Bovendien ik heb er een 2 jaar oude 12V dynamo in gezet ... en die laadde afgelopen week (toen de WW kwam) 13,5 V , hetgeen ik kon aflezen op het digitale scherm in de WW auto. Volgens die WW man moest ik 14,5 volt hebben om te kunnen starten in deze kou ... daarvoor kocht ik dus een extra zware accu .... met geen resultaat. Los van olie, nieuwe punten en condensator, zal ik ook de kleppen nogmaals checken Ed, ik stel ze minsten 1x per 3 maanden, maar je weet maar nooit. Bedankt in ieder geval voor de reacties
En heren, mijn Ama staat dag en nacht buiten, die van jullie misschien niet. ..
11-02-2012 09:03 #110574
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
Beantwoord door Ed van der Zee in topic starten in deze kou
Hetgaat dus om de capaciteity bij -20 graden én om de laadspanning, dynamo en spanningsregelaar dienen op elkaar afgestemd te zijn.
Een aantal maanden geleden had ik soortgelijke problemen, bleek de spanningsregelaar niet goed meer.
Laadspanning is gemakkelijk te meten, als je in de buurt van Arnhem ben wil ik dat best doen, meten is weten
Een aantal maanden geleden had ik soortgelijke problemen, bleek de spanningsregelaar niet goed meer.
Laadspanning is gemakkelijk te meten, als je in de buurt van Arnhem ben wil ik dat best doen, meten is weten
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express