amazon v8

Lees meer
08-06-2009 17:37 #49666 door Bernhard Giethoorn
amazon v8 is gemaakt door Bernhard Giethoorn
<p>IK wil een v8 plaatsen in een amazone,weet iemand of er een amazon met v8 rondrijdt i.v.m de typegoedkeuring.</p><p>Groeten Bernhard</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Peter Grapendaal (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
08-06-2009 18:18 #92277 door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic amazon v8
Een V8 in een ama inbouwen is een zeer ingrijpende ingreep. Er is nl geen ruimte voor onder de motorkap. Het V8 blok komt zover naar binnen dat je bijna geen ruimte overhoud voor je benen, je kan de rembekrachtiger niet kwijt en de stuurinrichting en draagarmen zitten in de weg zodat je de uitlaatspruitstukken niet kwijt kunt. En dat zijn maar een paar van de praktische problemen.. Ik ken via diverse fora mensen die eraan zijn begonnen maar het project hebben opgegegeven. Weet wel waar je aan begint! Als je meer vermogen wilt kun je beter een B20 opvoeren, praktischer, goedkoper en je kan er tenminste een bocht mee door zonder dat ie rechtdoor wil door de massa van de V8. Tot 170pk is vrij makkelijk te realiseren, 250pk is de max met een supercharger en aftermarket inspuit systeem.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-06-2009 18:38 #92276 door Jan Oudijk
Beantwoord door Jan Oudijk in topic amazon v8
Er staat een amazon met een v8 erin te koop op Marktplaats. Deze werd dagelijks gebruikt volgens de verkoper,dus zal er een type goed keuring opzitten.Gr Jan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-06-2009 19:21 #92275 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic amazon v8
<p>Het plaatsen van een V8 is zoals Peter ook al aangeeft zeker niet triviaal. Zowel technisch niet als qua RDW eisen. (Toen ik bezig was voor m'n Amazon cabrio heb ik daarover heel wat uitgezocht).</p><p> </p><p>Er bestaat geen typegoedkeuring vanuit Volvo voor een Amazon V8. Je bent dan dus overgeleverd aan een individuele keuring. Komt bij dat per 1 mei 2009 de eisen voor de APK zijn aangescherpt en het aantal cilinders moet kloppen met het aantal cilinders op kenteken. Zie ook www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/apk/apk_u...PK_keuringseisen.htm </p><p> </p><p>Die <a target="_blank" href="link.marktplaats.nl/252655332">Amazon V8 op marktplaats kenteken AH-33-05 zal dus met de huidige registratie van 4 cilinders problemen krijgen bij een nieuwe APK (dus vanaf 17-10-2010).

Volgens mij is het globaal zo dat je sowieso je kenteken moet laten aanpassen bij een motorwijziging waarbij er een toename van het vermogen van meer dan 40% is. Het scheelt wel dat een Amazon een auto is van voor 1973, anders wordt het nog veel lastiger. Zie ook dit stroomschema:

Wat die eisen PW-11 (personenwagen code 11) precies zijn, daar doet de RDW een beetje geheimzinnig over zo van "interne procedures".

Op Internet is dit lijstje te vinden:

PW-11
De aspecten (indien i.g.g. na 30-09-1973 en niet te conformeren) en 1T03(indien meer dan 40% vermogenstoename) moeten individueel worden beoordeeld. Indien de aanvrager beschikt over een GWC erkenning en deze aspecten hiervan deel uitmaken, hoeft slechts een zichtkeuring wijziging constructie (PW-16) te worden uitgevoerd.

Indien bij het voertuig in de gewijzigde vorm een typegoedkeuring kan worden gevonden (PR-02) of de aanvrager overlegt een conformiteitsverklaring van de fabrikant of gemachtigd importeur, mag worden aangenomen dat het voertuig aan de toelatingseisen voldoet, ten aanzien van geluid, emissie en weggedrag. Het typeplaatje mag hierbij afwijken.

De oude typegoedkeuring blijft de basis van het voertuig.

Indien bij het voertuig in de gewijzigde vorm geen typegoedkeuring kan worden gevonden, moet een geluidsmeting worden uitgevoerd door TCL, eventueel uitgebreid met een weggedragtest. De aanvrager moet daarvoor een verklaring van de fabrikant/importeur overleggen, waarop het maximum vermogen en het daarbij behorende toerental van de motor is vermeld. </p><p> </p><p>Een GWC (Goedkeuring Wijziging Constructie) zul je niet hebben, dus vrees ik dat je naar het testcentrum in Lelystad moet. De zullen dan dus een deugelijkheid weggedrag test doen. Oh ja, en je moet dus een kopie van de typegoedkeuring van jouw type Amazon meenemen zodat de RDW kan bepalen wat het originele motorvermogen is.</p><p>Mijn inschatting is dat het erg moeilijk zal worden om vlekkeloos door die weggedragtest te komen. De Amazon is namelijk ontworpen met een bepaalde gewichtverdeling. Je zult er dan dus voor moeten zorgen dat de V8 die je plaatst niet al te veel zwaarder is dan de B20 en of dat gaat lukken is nog maar de vraag. Als jij voorin te zwaar wordt, gaat hij echt als een dweil rijden, tenzij je verder ook alles aanpakt qua ophanging.</p><p>Oh ja, er zijn nog wel wat meer Amazon V8&acute;s te vinden. <a target="_blank" href="www.autotrader.nl/klassieker/kopen/Volvo...er=7&total=94&pos=61">Zie deze op Autotrader van Wim´s Classis (maar die schijnt te heet te worden).

En als je even op Internet zoekt vind je wel meer Amazon V8 projecten, vooral in Zweden.

Al met al een hele uitdaging (zowel technisch als papierwerk). Ik ben het dus wel met Peter eens dat je beter kunt gaan voor een flink opgevoerde B20 als je meer PK's wilt.

Groeten Lars

ps. Om antwoord te geven op je vraag, ja er rijden Amazon V8's in Nederland rond, maar dit helpt je niets qua typegoedkeuring en sinds 1 mei 2009 krijg je geen APK meer als je papieren niet zijn aangepast.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-06-2009 21:58 #92274 door Bernhard Giethoorn
Beantwoord door Bernhard Giethoorn in topic amazon v8
<p>Leuk dat je direct zoveel reactie's krijgt,van mensen die er verstand van hebben. Ik heb even op marktplaats gekeken naar de amazon v8,dit is er een zonder typegoedkeuring. Dus de nieuwe koper heeft een probleem denk ik.</p><p>bernhard</p><p> </p><p> </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-06-2009 23:53 #92273 door Bart Coppens
Beantwoord door Bart Coppens in topic amazon v8
<p>Of je gaat op zoek naar een Ama uit '59 of ouder en omzeilt de hele APK!</p><p>Cheers</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-06-2009 08:10 #92272 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic amazon v8
Over wat voor V8 hebben we het, indien je een GM V8 neemt dan vraag je om problemen en veel werk maar een rover V8 is een stuk kleiner dan de GM denk ik. Ok&eacute; je hebt dan geen 5,7 ltr maar een 3,5 ltr. Persoonlijk gaat mijn voorkeur ook uit naar een V8 maar als de regels zijn aangescherpt dan koop ik liever een amerikaan met een V8.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Vincent Kroese (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
09-06-2009 09:11 #92271 door Vincent Kroese (GAST)
Beantwoord door Vincent Kroese (GAST) in topic amazon v8
Net die Marktplaats V8 gezien. Had hem nog niet eerder gespot, geen wonder, aangezien ik meestal zoek op Amazon en deze alleen onder de foutieve titel Amazone staat ;) Wel grappig, zo'n allegaar van onderdelen, Volkswagen stuurkolom, BMW onderdelen, Chrysler velgen, Rover motor. En dan 85 mm verlaagd.. Maar wel een risico als koop inderdaad, wie weet wat je tegen gaat komen bij een keuring...@Bart Coppens: dat is ook wel een uitdaging ja, een '59-er ombouwen tot pk-monster..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-06-2009 09:34 #92270 door jo jo (GAST)
Beantwoord door jo jo (GAST) in topic amazon v8
<p>Reactie op de marktplaats ama V8.. in deze uitvoering niet het gevraagde geld waard ,bij de volgende keuring krijg je'm zeker niet APK gekeurd (of je moet elke 2 jaar een motor willen ombouwen...)</p><p>Als de V8 op de papieren staat (wat niet het geval is) dan is het een ander verhaal.</p><p>Wil je voor pk's gaan dan inderdaad b20 opvoeren of eventueel nieuwer blok van 7xx serie (wel een 4 cilinder) of zo er in.</p><p> </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-06-2009 10:22 #92269 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic amazon v8
B23 met turbo en een dubb uitlaat systeem ook leuk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.