Motor Amazon
- 17311-dummy
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
07-08-2024 10:37 - 07-08-2024 10:39 #1046101
door 17311-dummy
Beantwoord door 17311-dummy in topic Motor Amazon
Hoi Marjan, wat een pech.
En ja mij was ook verteld dat de Volvo motoren erg degelijk zijn.
Nu blijkt dat ze toch wel een paar zwakke punten hebben.
Lekkage van diverse keerringen.
Distributie die verslijt.
Nokkenassen en nokvolgers die overmatig slijten.
Cilinderkoppen die verslijten als je op gas rijdt
Weet iemand nog meer aandachtspunten?
Ik zou al deze punten meenemen als er aan het blok gewerkt gaat worden.
Ga je na een garage maak dan prijsafspraken en laat ze op papier zetten, dit heb ik niet gedaan en dat heeft me heel veel geld en ellende gegeven.
Heel veel suc6 Louis
En ja mij was ook verteld dat de Volvo motoren erg degelijk zijn.
Nu blijkt dat ze toch wel een paar zwakke punten hebben.
Lekkage van diverse keerringen.
Distributie die verslijt.
Nokkenassen en nokvolgers die overmatig slijten.
Cilinderkoppen die verslijten als je op gas rijdt
Weet iemand nog meer aandachtspunten?
Ik zou al deze punten meenemen als er aan het blok gewerkt gaat worden.
Ga je na een garage maak dan prijsafspraken en laat ze op papier zetten, dit heb ik niet gedaan en dat heeft me heel veel geld en ellende gegeven.
Heel veel suc6 Louis
Laatst bewerkt 07-08-2024 10:39 door 17311-dummy. Reden: schrijffout
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
07-08-2024 11:12 #1046106
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Motor Amazon
Louis vraagt om nog meer aandachtspunten.... bij deze.
Dus betrouwbaar rijden kan. Maar realiseer je wel: "Het is en blijft "oude rommel" van een halve eeuw oud!"
Dus de gekste dingen kunnen kapot gaan.
In de 500.000km die ik met mijn oude Volvo's heb afgelegd heb ik een keer de Wegenwacht nodig gehad.
- Goed en vakkundig onderhoud. Maar ja, hoe weetje of diegene die jouw auto onderhoudt vakkundig is? Is lastig te beoordelen.
- Een goede motorolie met een hoog ZDDP gehalte. Het opvreten van nokvolgers en nokkenassen is een gevolg van te weinig smerende eigenschap van de (moderne) motorolie.
- Regelmatig gebruik van je auto. Mijn ervaring is: des te meer er mee gereden wordt hoe betrouwbaarder de auto wordt .
Dus betrouwbaar rijden kan. Maar realiseer je wel: "Het is en blijft "oude rommel" van een halve eeuw oud!"
Dus de gekste dingen kunnen kapot gaan.
In de 500.000km die ik met mijn oude Volvo's heb afgelegd heb ik een keer de Wegenwacht nodig gehad.
- Fred Kok
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
07-08-2024 12:25 - 07-08-2024 12:26 #1046110
door Fred Kok
In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer I
En opnieuw lid PV544 (1963 nog in bezit)verder gehad Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70
Beantwoord door Fred Kok in topic Motor Amazon
Algemeen,
Al die verhalen en "ervaringen" over moderne olieen ten spijt. Doe zoals die Engelsen zeggen en schrijven, "Keep it to the Books" dus oude Volvo's gaan met oude type olie het langs mee.
Dus 20W50. Ik koop af en toe een vaatje van Kroon Olie 20 ltr, Scheelt een heleboel met blikjes van 1 e 5 ltrs.
Mvg Fred Kok
Al die verhalen en "ervaringen" over moderne olieen ten spijt. Doe zoals die Engelsen zeggen en schrijven, "Keep it to the Books" dus oude Volvo's gaan met oude type olie het langs mee.
Dus 20W50. Ik koop af en toe een vaatje van Kroon Olie 20 ltr, Scheelt een heleboel met blikjes van 1 e 5 ltrs.
Mvg Fred Kok
In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer I
En opnieuw lid PV544 (1963 nog in bezit)verder gehad Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70
Laatst bewerkt 07-08-2024 12:26 door Fred Kok.
- P. Hanot
- Elite lid
-
Minder
Meer
07-08-2024 13:15 - 07-08-2024 13:16 #1046112
door P. Hanot
Beantwoord door P. Hanot in topic Motor Amazon
Sinds de jaren 90 en daarna nog eens in 2011 is de hoeveelheid Zink in motorolie verplicht sterk gereduceerd (helaas ook in klassieke motorolie)
Hier is nog een mooi stukje uitleg te lezen over ZDDP: www.hotrod.nl/PDF/Info%20Olie%20voor%20klassiekers.pdf
Om het niveau van ZDDP terug een beetje op jaren 60 niveau te krijgen, voeg ik een geutje extra ZDDP toe bij iedere olieverversing, al is het alleen maar voor het goed gevoel. (Een motor met 60 jaar ervaring moet je niet teveel op de proef stellen denk ik)
Hier is nog een mooi stukje uitleg te lezen over ZDDP: www.hotrod.nl/PDF/Info%20Olie%20voor%20klassiekers.pdf
Om het niveau van ZDDP terug een beetje op jaren 60 niveau te krijgen, voeg ik een geutje extra ZDDP toe bij iedere olieverversing, al is het alleen maar voor het goed gevoel. (Een motor met 60 jaar ervaring moet je niet teveel op de proef stellen denk ik)
Laatst bewerkt 07-08-2024 13:16 door P. Hanot.
- Fred Kok
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
08-08-2024 00:03 #1046122
door Fred Kok
Beste meneer Hanot,
Je bijlage (VW Hot ROD) klopt helemaal, heb indertijd een buggy gebouwd met VW 1600 motor (1972-73)
had ook al dergelijke kuren er van geleerd. Sinds 1i976 Volvo, maar ook voorzichtig met olie en op tijd verversen,
Tenminste 1x per jaar!
mvg Fred Kok
Je bijlage (VW Hot ROD) klopt helemaal, heb indertijd een buggy gebouwd met VW 1600 motor (1972-73)
had ook al dergelijke kuren er van geleerd. Sinds 1i976 Volvo, maar ook voorzichtig met olie en op tijd verversen,
Tenminste 1x per jaar!
mvg Fred Kok
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
08-08-2024 00:56 #1046124
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Motor Amazon
Nokkenassen en nokvolgers die overmatig slijten. Dit komt door te weinig zink in de olie.
Ik kan hier geen Millers olie krijgen, dus ik doe Valvoline 20W50 plus Rislone ZDDP in mijn motor.
Werkt prima, ik heb laats de kleppen gesteld en hoefde er maar drie wat bij te stellen.
Ik rijdt sinds 1982 amazone ik heb drie keer de ANWB nodig gehad en hier in de Filippijnen heeft men mij tweemaal naar huis moeten slepen wegens een defecte bobine.
Ik vind het zo slecht nog niet.
m.vr.gr.
Johan Geers
Ik kan hier geen Millers olie krijgen, dus ik doe Valvoline 20W50 plus Rislone ZDDP in mijn motor.
Werkt prima, ik heb laats de kleppen gesteld en hoefde er maar drie wat bij te stellen.
Ik rijdt sinds 1982 amazone ik heb drie keer de ANWB nodig gehad en hier in de Filippijnen heeft men mij tweemaal naar huis moeten slepen wegens een defecte bobine.
Ik vind het zo slecht nog niet.
m.vr.gr.
Johan Geers
- Marjan Knippenberg
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
25-05-2025 16:59 #1477304
door Marjan Knippenberg
Amazon '68
Beantwoord door Marjan Knippenberg in topic Motor Amazon
Beste mensen, helaas zet deze nachtmerrie en dit financieel drama zzich kalmpjes aan voort. Ditmaal is de dynamo kapot en lekt de carburateur (weer). Ik kan er niet meer tegen. Deze continue stroom aan dingen die er mis zijn. Dingen waardoor ik er niet mee kan rijden, zelfs niet naar een garage kan brengen. En begrijp me niet verkeerd, Ed heeft me fantastisch en zeer barmhartig geholpen en ik weet zeker dat hij dat met deze laatste dingen ook zal doen, waarvoor ik hem zeer dankbaar ben. Voor mijn gezondheid is het beter om voorzichtig na te gaan denken over verkoop. Ook al breekt dat mijn hart. Maar dit grapje heeft me nu bijna €40.000 euro gekost en ik heb er in 2 jaar tijd misschien 1000 km mee gereden, waarbij ik in totaal 7 keer de ANWB heb moeten bellen. En ze staat nu WEER onrijdbaar in mijn garage. Een andere (betrouwbare) Amazon aanschaffen is denk ik het beste, zodat ik (hopelijk) ook eens kan ervaren dat het leuk is om een Volvo Amazon te bezitten en er (zo zorgeloos mogelijk) mee te rijden. Dus ik zou me graag orienteren. Kent iemand hier een betrouwbare Amazon die te koop staat, of een betrouwbaar persoon, of betrouwbare garage die betrouwbare Amazons verkoopt (op de gebruikelijke dingen die mis kunnen gaan met een oldtimer na, dat snap ik)? Daarmee bedoel ik, niet iemand die het prutswerk van een hobbymonteur doorverkoopt. Ik zou u zeer dankbaar zijn voor tips. Excuses voor dit gefrustreerde verhaal. Als het niet gepast of ok is, verwijder het maar.
Amazon '68
- Fred Kok
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
25-05-2025 20:18 #1477305
door Fred Kok
Tja Marjan,
Dat is allemaal heel erg vervelend, temeer daar je al zoveel hebt besteed. Klassieker rijden is niet echt goedkoop, bedenk dat wel.
Maar er zijn helaas velen die misbruik maken van de onwetenheid van een heleboel mensen.
ik sla mij niet op de borst maar intussen bijna 78 en ruim 60 jaar ervaring met klassiekers toen nog jong zegt toch wel iets.
Het is dat je ca 120 km bij mij vandaan woont, maar stuur een een paar plaatjes van de machinekamer, met een globale omschrijving wat er allemaal aan de auto gedaan is. (email fredger.kok@quicknet.nl)
praten we via de mail verder
Mvg Fred Kok
Dat is allemaal heel erg vervelend, temeer daar je al zoveel hebt besteed. Klassieker rijden is niet echt goedkoop, bedenk dat wel.
Maar er zijn helaas velen die misbruik maken van de onwetenheid van een heleboel mensen.
ik sla mij niet op de borst maar intussen bijna 78 en ruim 60 jaar ervaring met klassiekers toen nog jong zegt toch wel iets.
Het is dat je ca 120 km bij mij vandaan woont, maar stuur een een paar plaatjes van de machinekamer, met een globale omschrijving wat er allemaal aan de auto gedaan is. (email fredger.kok@quicknet.nl)
praten we via de mail verder
Mvg Fred Kok
- P. Hanot
- Elite lid
-
Minder
Meer
25-05-2025 23:19 - 25-05-2025 23:30 #1477306
door P. Hanot
Beantwoord door P. Hanot in topic Motor Amazon
Ik heb een PV 544 die ik in 2016 in Friesland gekocht heb bij een liefhebber die ook een Jaguar 12 cilinder had en zei dat hij het onderhoud allemaal zelf deed.
(een professionele garage heeft al twee volle dagen nodig om alleen maar de kleppen van zo een ding te stellen).
Ik dacht dat dit wel goed zit dan.
Ik heb deze compleet op orde laten zetten bij Dries Bakkenes, nieuwe startmotor, nieuwe carburator, nodige laswerk etc... (heeft ook wel het nodige gekost helaas) en is ook 90 km uit mijn buurt
De oliekanalen waren verstopt, waardoor de bovenkant van de motor niet gesmeerd werd en er zat verkeerde motorolie in. Gelukkig was de motor niet beschadigd.
Ik rij sindsdien jaarlijks ca 5 tot 10x ermee naar Brussel vanuit Zaandam(+600 km op zo een weekend), in de winter staat die braaf in een stalling.
Onderhoud laat ik (liever vroeg dan laat) in Barneveld doen. (ik heb geen talent voor automechanica en heb ook niet de plaats of materiaal ervoor.)
Ik trap de PV met regelmaat ook eens goed op de staart en ben niet altijd een brave rustige rijder, maar mechanische problemen heb ik de laatste 9 jaar niet gehad.
Ik doe wel altijd extra ZDDP bij de klassieke 20W50 na een olieverversing (kost je minder dan 20 euro)
en voeg ook additieven bij de benzine (zoals tetraethyl en Bardahl Top Oil (voor kleppen en brandstofsysteem, met ethanolkiller)
Ik heb inmiddels zoveel vertrouwen in deze auto gekregen dat ik er met een gerust hart er helemaal naar Italië mee zou rijden.
Als je al zoveel in je Amazon geïnvesteerd heb en alle roest weg is, dan ben je misschien net over de probleemberg heen.
Een goede analyse door een andere partij kan ook helpen.
enne... voordat mijn PV544 zover was, heb ik ook een berg geld weggegeven, daarom hou ik ook nooit de rekeningen bij omdat je anders gaat boekhouden en de moed je dan vaak helemaal in de schoenen zakt. (ik weet niet wat mijn PV mij in den beginne gekost heeft en wil dit ook helemaal niet meer weten. wat ik wel weet is dat ik nu een fijne betrouwbare klassieker heb met normale onderhoudskosten)
---een andere betrouwbare Amazon aanschaffen als alternatief? Dat dacht ik ook toen ik deze PV544 aanschafte.
(een professionele garage heeft al twee volle dagen nodig om alleen maar de kleppen van zo een ding te stellen).
Ik dacht dat dit wel goed zit dan.
Ik heb deze compleet op orde laten zetten bij Dries Bakkenes, nieuwe startmotor, nieuwe carburator, nodige laswerk etc... (heeft ook wel het nodige gekost helaas) en is ook 90 km uit mijn buurt
De oliekanalen waren verstopt, waardoor de bovenkant van de motor niet gesmeerd werd en er zat verkeerde motorolie in. Gelukkig was de motor niet beschadigd.
Ik rij sindsdien jaarlijks ca 5 tot 10x ermee naar Brussel vanuit Zaandam(+600 km op zo een weekend), in de winter staat die braaf in een stalling.
Onderhoud laat ik (liever vroeg dan laat) in Barneveld doen. (ik heb geen talent voor automechanica en heb ook niet de plaats of materiaal ervoor.)
Ik trap de PV met regelmaat ook eens goed op de staart en ben niet altijd een brave rustige rijder, maar mechanische problemen heb ik de laatste 9 jaar niet gehad.
Ik doe wel altijd extra ZDDP bij de klassieke 20W50 na een olieverversing (kost je minder dan 20 euro)
en voeg ook additieven bij de benzine (zoals tetraethyl en Bardahl Top Oil (voor kleppen en brandstofsysteem, met ethanolkiller)
Ik heb inmiddels zoveel vertrouwen in deze auto gekregen dat ik er met een gerust hart er helemaal naar Italië mee zou rijden.
Als je al zoveel in je Amazon geïnvesteerd heb en alle roest weg is, dan ben je misschien net over de probleemberg heen.
Een goede analyse door een andere partij kan ook helpen.
enne... voordat mijn PV544 zover was, heb ik ook een berg geld weggegeven, daarom hou ik ook nooit de rekeningen bij omdat je anders gaat boekhouden en de moed je dan vaak helemaal in de schoenen zakt. (ik weet niet wat mijn PV mij in den beginne gekost heeft en wil dit ook helemaal niet meer weten. wat ik wel weet is dat ik nu een fijne betrouwbare klassieker heb met normale onderhoudskosten)
---een andere betrouwbare Amazon aanschaffen als alternatief? Dat dacht ik ook toen ik deze PV544 aanschafte.
Laatst bewerkt 25-05-2025 23:30 door P. Hanot.
- Marjan Knippenberg
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
30-05-2025 16:02 #1477397
door Marjan Knippenberg
Amazon '68
Beantwoord door Marjan Knippenberg in topic Motor Amazon
Dankjewel voor je reactie. Ik hoop dat punt ook ooit te bereiken. Het punt is dat ik dat nu niet kan weten en dus niet weet wanneer het een keer ophoudt.
Amazon '68