motor (deel 2) warme motor loopt soms onregelmatig

• luuk verburgh (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-12-2009 15:41 #49308 door luuk verburgh (GAST)
motor (deel 2) warme motor loopt soms onregelmatig is gemaakt door luuk verburgh (GAST)
<p>Hallo allen, ik heb een vraagje (de 2e al) over de motor: ik heb een B18 motor en die start lekker vlot, rijdt soepel alleen als ik een tijdje gereden heb en ik moet weer eens in de file genieten dan loopt die erg onregelmatig en wil die afslaan. Als ik een tijdje wacht gaat die weer mooi lopen (afgezien van wat tikkende en rammelende geluiden). als het continue zou zijn zou ik denken dat de ontsteking niet op tijd staat maar aangezien het alleen is na een warme motor weet ik het niet zeker. hebben jullie tips? (ps ik ben niet technisch aangelegd en 2 linkerhanden zoals eerder vermeld maar ik vind het toch al 30 jaar leuk klassiekers te rijden en mijn garage ook:) )</p><p>ps klopt het dat je choke ook je gaspedaal dieper indrukt als je die uittrekt?</p>

groeten van mij en mijn volvo ('s)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-12-2009 19:32 #94077 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic motor (deel 2) warme motor loopt soms onregelmatig
<p>Luuk, zou een lekkende spruitstukpakking kunnen zijn. Op het moment dat de auto deze kuren vertoont even met remmenreiniger op de spruitstukpakking spuiten. Als hij dan weer beter gaat lopen is het bingo.</p><p>De choke maakt het mengsel rijker, maar geeft inderdaad ook een beetje gas om de motor op een verhoogd toerental te laten draaien.</p>

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-12-2009 09:48 #94076 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic motor (deel 2) warme motor loopt soms onregelmatig
<p>Ik heb met m'n 144 B20 hetzelfde gehad en het bleek uiteindelijk de rembekrachtiger! Valse lucht dus.</p><p>Na vervanging was ook het rammeltje dat bij warme motor bij stationair draaien optrad weg, waar ik al een jaar op en af naar had gezocht.</p><p> </p><p>En Han: de choke doet toch niets anders dan toeren verhogen? Met het mengsel gebeurt m.i. helemaal niets bij de Stromberg en SU carburateur?</p>

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-12-2009 16:15 #94075 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic motor (deel 2) warme motor loopt soms onregelmatig
<p>Tom, de choke verrijkt wel degelijke het benzinemenesel, ook bij constant vacuum carburateurs!! Ander zou je hem bij dit koude weer niet gestart kunnen krijgen. (tenzij je sproeiernaald dermate ver versleten is dat hij zowiezo te rijk staat.)</p><p> </p><p>Bij een Stromberg carburateur maakt een draaischifj een extra kanaal vrij waardoor er meer benzine het inlaatkanaal wordt ingevoerd.</p><p> </p><p>Bij een SU wordt de sproeierbuis naar beneden getrokken waardoor het mengsel rijker wordt.</p>

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-12-2009 17:55 #94074 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic motor (deel 2) warme motor loopt soms onregelmatig
<p>H&eacute; Han, dat van die Stromberg wist ik niet! </p><p>Nu je het zegt: ik heb een SU met die sproeibuis die naar beneden gaat, alleen is bij mij het kwartje nooit gevallen!!</p><p>De SU's zijn volgens mij echter ook met vaste sproeibuis gemaakt. Zit daar dan ook iets van een koude start installatie op?</p><p>(En bij mijn 144 maakt het natuurlijk niet uit: op LPG startend heb je er geen voordeel van. Bij m'n Amazon op benzine echter w&eacute;l!))</p><p> </p>

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• luuk verburgh (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-12-2009 22:48 #94073 door luuk verburgh (GAST)
Beantwoord door luuk verburgh (GAST) in topic motor (deel 2) warme motor loopt soms onregelmatig
dank voor de informate, maar waar zit de spruitstukpakking? en wat heeft een rembekrachtiger te maken met een niet mooi lopende motor? hij sist wel als ik stil sta met lopende motor en op de rem trap, maar dat heeft toch niets met stationair lopen te maken?

• Sven Hakbijl (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-12-2009 23:04 #94072 door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic motor (deel 2) warme motor loopt soms onregelmatig
Luuk
Een spruitstukpakking is een afdichting tussen het spruitstuk en de cilinderkop. Meestal gemaaakt van een zachter materiaal dan het spruitstuk of de kop; dit is gedaan zodat de pakking zich naar oneffenheden op genoemde onderdelen kan vormen en zo de verbinding gasdicht kan maken.
Je rembekrachiger heeft onderdruk nodig om te kunnen werken. Deze onderdruk haalt hij met een slang uit het spruitstuk. In het spruitstuk onstaat bij draaienede motor onderdruk omdat de bewegende zuigers lucht naar binnen zuigen. Als de slang tussen spruitstuk en bekrachtiger lek is, of de aansluitingen zijn niet goed dicht, kan er lucht van buiten in de slang komen. Immers, de druk buiten de slang en het spruitstuk is hoger dan erbinnen. Die lucht hoor je stromen; dit is het sissen dat je hoort.
De lucht die naar binnen komt, is niet eerst langs de carburateur gekomen om een beetje benzine mee te krijgen. Het gevolg zal zijn, dat er in de totale luchthoeveelheid te weinig benzine zit om de motor mooi te laten lopen en goed te doen trekken.
Dat heeft het er mee te maken. Kijk eens naar je slangaansluitingen, en de slang, en als die er wat verdroogd uitzien: Vervangen! Als het niet meer sist, zal de motor best beter lopen! Succes, Sven

• luuk verburgh (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-12-2009 00:16 #94071 door luuk verburgh (GAST)
Beantwoord door luuk verburgh (GAST) in topic motor (deel 2) warme motor loopt soms onregelmatig
Nou Sven dat ik had ik nooit verwacht dat de rembekrachtiger invloed zou hebben op de motor. Bedankt voor je zeer uitgebreide antwoord. ik ga er morgen zeker mee aan de slag. Begrijp ik ook van je dat sissen niet goed is als ik de rem in trap? vrgr Luuk

• Willy De Baere
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-12-2009 08:15 #94070 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic motor (deel 2) warme motor loopt soms onregelmatig
<p>naar alle waarsch.heid is de rembekr. lek, zie ook bij
"rembekrachtiger lijkt lek", en
"Rembekrachtiger nieuwe type besteld. Hoe te (de)monteren?"
(Ronald Menges, 26-10-2008).</p><p> </p><p>Er wordt zeer sterk afgeraden er een 2de hands exemplaar in te zetten,
zie bijdrage van Niek de Boer tot "aanschaf rembekrachtiger"
(freek pul, 21.1.2006).</p><p>
Voor nieuwe rembekr. in VOD:</p><p>indien enkelv.remcircuit:
1228540 REMBEKR.B18 MET MONT.SET 175.00 euro </p><p>indien gescheiden remcircuit:
81212405 REMBEKR.AMA B20&140 B18/B20(PL 271.73 euro </p>

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-12-2009 08:52 #94069 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic motor (deel 2) warme motor loopt soms onregelmatig
Een (Lockheed) vervangings bekrachtiger zag ik onlangs relatief goedkoop op eBay,
zie cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=390130883507

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD