Gierend geluid bij draaiende motor

• Thomas Kuipers
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
16-01-2010 16:42 #49275 door Thomas Kuipers
Gierend geluid bij draaiende motor is gemaakt door Thomas Kuipers
Hallo,De B20 op gas van mijn Amazon maakt opeens een gierend geluid, zowel stationair als op toeren, dat niet na enige tijd weer weggaat. Het geluid is er ook als de v-snaar er af is! Ik durf de motor ook niet langer dan 30 sec te laten draaien omdat ik doossbang ben dat ie vastloopt. Het geluid lijkt op dat van een slippende v-snaar. Nu heb ik in het forum al berichten gelezen over gierende ditributietandwielen. Kan dat hier ook het geval zijn? De ontstekingaandrijving is het niet. De B20 is een fabrieksrevisiemotor en heeft tot nu toe ca. 15.000 km. perfect op LPG gedraaid. Wie weet raad? Alvast bedankt!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Sven Hakbijl (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-01-2010 23:28 #94269 door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic Gierend geluid bij draaiende motor
Het blijft moeilijk; een geluid beoordelen als je het niet hoort. Maar als je de V-snaar eraf haalt, heb je bijna alles wat kan 'gieren' wel gehad. Dan blijven over inderdaad de distributietandwielen, maar die gaan niet na 15.000km al gieren, en de poelie op de krukas die ergens aanloopt, tegen een beschermplaat onder de motor die een tik heeft gehad?
Je oliedruklampje gaat toch wel uit?
Wat gebeurt er als je de koppeling intrapt? Als het dan weg is, is het misschien het druklager?
In ieder geval sterkte met zoeken! Sven

• Mark Murre (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-01-2010 23:57 #94268 door Mark Murre (GAST)
Beantwoord door Mark Murre (GAST) in topic Gierend geluid bij draaiende motor
<p>Eigenlijk even goed luisteren waar precies het geluid vandaan komt,als de motor loopt zou ik even bij het koppelingshuis luisteren ,het kan zoals Sven zegt een druklager zijn maar ook je eindlager die achter het keerringshuis zit ,dat zou wel raar zijn als die het is want de motor is onlangs gereviseerd en ik neem aan dat ze daar ook een nieuw lager geplaatst hebben.Succes!</p>

• Thomas Kuipers
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
17-01-2010 10:14 #94267 door Thomas Kuipers
Beantwoord door Thomas Kuipers in topic Gierend geluid bij draaiende motor
Ik heb inderdaad ook de krukaspoelie gecontroleerd, maar die loopt niet aan. Bij intrappen van het koppelingspedaal verandert er ook niets aan het geluid. Oliedruklampje blijft nog even uit na stopzetten van de motor (gecontroleerd door gelijk het contact weer aan te zetten), dus oliedruk is goed en krukaslagers maken dit geluid niet, voor zover ik weet. Het geluid zoals het nu is, was ook de voorlaatste keer dat ik de Amazon gebruikte, maar toen dacht ik aan een slippende v-snaar, negeerde het geluid, en na korte tijd ging het geluid weg. Dat heb je ook wel als de v-snaar slipt; als de accu weer even bijgeladen is, houdt het geluid op. Ik gebruik de Amazon als dagelijks vervoer, compleet met sneeuwbanden. Misschien heeft de pekel er nog iets mee te maken!? De ruilmotor, via Veteran Car geplaatst, zit er nu 1,5 jaar in en dit geluid is plotseling ontstaan. Wel had ik vanaf het begin enige tok/tik-geluiden, zoals in het forum omschreven, die normaal zijn en bij de distributietandwielen horen? Nu kan ik het niet horen omdat het gierende geluid er is. Dus misschien moet ik het toch zoeken bij de distributietandwielen. Ik rij op LPG maar dat heeft er volgens mij niets mee van doen.Bedankt zover voor de reacties en de goede wensen. Ik zal de verdere uitkomst van het onderzoek laten weten.mvg, Thomas

• Rob Funcke
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
17-01-2010 10:54 #94266 door Rob Funcke
Beantwoord door Rob Funcke in topic Gierend geluid bij draaiende motor
<p>Het is mogelijk dat het smeerkanaal van de distributie niet goed is.
Er zit een sproeier die olie spuit op de tandwielen. Mogelijk is deze verstopt of spuit naar de onjuiste richting.
Ik zal de deksel er af halen en even starten en kijken wat er gebeurd.
Succes. Ben benieuwd wat nu echt de oorzaak is</p><p> </p><p> </p><p> </p>

Amazone 133GT 1968 sinds 1978 in mijn bezit. Tot 2012 als dagelijkse auto. Nu voor de 3e maal gerestaureerd.

• Ben Bergmans
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-01-2010 13:52 #94265 door Ben Bergmans
Beantwoord door Ben Bergmans in topic Gierend geluid bij draaiende motor
Bij koud weer en koude motor, heb ik het idee dat het de verdamper is, die een gierend geluid geeft. Ik heb het nog maar een keer gehad.

• Thomas Kuipers
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
17-01-2010 14:18 #94264 door Thomas Kuipers
Ik had inmiddels al overgeschakeld op benzine. Geluid is nog net zo. Heb de benzinepomp er ook al af gehaald, maar de nok zat goed onder de olie en aan het pompnokje was niks mis. Ik ga eerst eens de startmotor er af halen om te kijken of misschien het bendix-tandwiel in de vliegwielkrans blijft hangen.

• Sven Hakbijl (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-01-2010 14:50 #94263 door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic Gierend geluid bij draaiende motor
Dat kun je doen, maar als het tandwiel in de starterkrans blijft hangen, zal de startmotor als dynamo gaan fungeren en als dat lang duurt, bijvoorbeeld jouw 30 seconden, zal de startmotor erg heet worden en uiteindelijk in rook opgaan. Dat is nog niet gebeurd dus ik verwacht daar de fout niet. Maar controleren kan echt nooit kwaad.
Heb je trouwens niet een aantal km. garantie op een ruilmotor?
Groet: Sven

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-01-2010 16:43 #94262 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Gierend geluid bij draaiende motor
<p>ik heb een keer een krukaskeerring (voorzijde krukaspoelie ) gehad die een gierend geluid gaf , deze bleek aan te lopen tegen de achterzijde van de krukaspoelie.</p><p>spuit hier maar wat wd40 op , dan weet je het.</p>

• Thomas Kuipers
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
17-01-2010 18:25 #94261 door Thomas Kuipers
Ik heb vanmiddag de startmotor gecontroleerd, maar daar is niets aan te zien dat ie meegedraaid zou hebben, dus die kan er morgen weer op. Ik heb geen km-garantie voor zover ik weet.Wat Rene schrijft zou het best de keering van de krukaspoelie eens zo kunnen zijn. Ga ik morgen weer proberen. Wie weet!Bedankt zover voor het meedenken! Wordt vervolgd.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD