B18d zuigers vervangen of niet
- Rob Baeten
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
02-03-2010 20:32 #49184
door Rob Baeten
B18d zuigers vervangen of niet is gemaakt door Rob Baeten
<p>Hallo Allemaal, Heb even wat advies nodig voordat ik verder ga. Twee jaar geleden heb ik een heel mooi B18D onderblok op de Volvobeurs gekocht met heel weinig km's. Deze maand heb ik het blok uitelkaar gehaald, nauwelijk slijtage op de cilinders, de zuigers waren zelf helemaal schoon aan de zijkanten en de lagerschalen hadden geen slijtage plekken. Vond alleen op twee zuigers een plekje waar wat krasjes zaten in de beweeg richting. Omdat ik nieuwe zuigerveren en lagerschalen ga zetten heb ik het blok naar een revisie bedrijf gebracht voor het honen en krukas meten. Daar hebben we alles na gemeten en praat je met mensen die er een hele andere kijk op hebben. De zuiger zijn gemeten, 84.14 standaard, op 84.05 mm. Deze maat overgezet en "genuld" op een inwendige micrometer. De speling tussen zuiger en cilinderwand bleek 0.09 mm te zijn op alle cilinders, heel mooi zou ik zeggen. Het bedrijf zegt dat de zuigers vervangen moeten worden omdat deze speling heel dicht bij de 0.1 // 0.12 mm komt waardoor deze kunnen kantelen en tikken. Ze verwachten dat de speling na het honen op 0.1 mm uitkomt. Wie heeft er ervaring met deze speling en het gedrag van onze B18's. Waarschijnlijk zijn er heel wat B18's op de Nedelandse wegen die er slechter aan toe zijn en heel mooi lopen. De motor wordt het kloppend hart voor onze PV544 die niet voor dagelijks gebruik de weg opgaat en hierdoor niet veel meer dan 2000 km/jaar gaat lopen. Ben heel benieuwd naar jullie mening.</p><p>Groeten, Rob</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Sven Hakbijl (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
02-03-2010 21:11 #94795
door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic B18d zuigers vervangen of niet
Je hebt wel gelijk dat je stelt dat er meer B18's zijn die er slechter aan toe zijn. En het zijn ook niet veel kilometers per jaar. Het is ook moeilijk en onbeleefd in je portemonnee te kijken. Maar als je de motor toch al hebt openliggen, én al die andere werkzaamheden laat uitvoeren, zou het toch zonde zijn de zuigers niet te vervangen.
Kantelende zuigers zijn een beetje het begin van het einde. De slijtage zal steeds sneller gaan; het olieverbruik zal snel toenemen en daardoor vervuilen de bougies snel, waardoor je slechte verbranding en minder vermogen krijgt en zelfs stil kan komen te staan omdat er een 'kooltje' tussen de electrodes van de bougies zit. Voor ons milieu is het ook al niet zo goed. Op een gegeven moment lekt er zoveel compressie langs de zuigers weg, dat de motor met kouder weer niet meer wil starten. Ik spreek uit ervaring.
Bovendien wordt je oto er ook meer waard door als je een goede, aantoonbaar gereviseerde motor hebt ingebouwd, én van een B18D heb je véél meer plezier als de compressie in orde is!
Succes met je beslissing.
Kantelende zuigers zijn een beetje het begin van het einde. De slijtage zal steeds sneller gaan; het olieverbruik zal snel toenemen en daardoor vervuilen de bougies snel, waardoor je slechte verbranding en minder vermogen krijgt en zelfs stil kan komen te staan omdat er een 'kooltje' tussen de electrodes van de bougies zit. Voor ons milieu is het ook al niet zo goed. Op een gegeven moment lekt er zoveel compressie langs de zuigers weg, dat de motor met kouder weer niet meer wil starten. Ik spreek uit ervaring.
Bovendien wordt je oto er ook meer waard door als je een goede, aantoonbaar gereviseerde motor hebt ingebouwd, én van een B18D heb je véél meer plezier als de compressie in orde is!
Succes met je beslissing.
- Marc van der Marek (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
02-03-2010 22:24 #94794
door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic B18d zuigers vervangen of niet
<p>Volvo geeft 0.02-0.04 mm op als zuigerspeling, daar ben je dan al ruim overheen. Maar ook 0.25 mm als max. slijtage van de cilinderboring. De eerste overmaat boring en zuiger is 0,50 mm groter, wat moet je doen in de tussentijd? Dat snap ik niet, maar het lijkt erop dat de zuigers erg los in de cilinder mogen zitten. Het zijn tenslotte de ringen die de boel dichthouden.</p><p>Losse zuigers klapperen wat in de ochtend, als ze op temperatuur komen gaat het wel weer over. Kan me niet voorstellen dat B18 zuigers veel kunnen rommelen in de cilinder, zo lang zijn ze.</p><p>Volgens mij gaat Volvo er van uit dat de boring slijt, niet de zuiger. In het boekje wordt de zuiger haaks op de zuigerpen gemeten (2,5 of 12,5 mm onder de rand), maar er staat vervolgens niet bij hoe groot een STD zuiger is. Er is ook een maat voor de speling vd ringen in hun groef, is die gemeten? Versleten zuigers hebben ook versleten groeven.</p><p> </p><p>Lijkt me dat jouw zuigers nog een heel leven voor zich hebben.</p>
- Platinum lid
-
Minder
Meer
02-03-2010 22:26 #94793
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic B18d zuigers vervangen of niet
<p>B20 zuigers hebben een heel fijn ribbeltje op de flanken, als B18 zuigers dat ook hebben (heb er nu geen voor me), kan je daaraan zien wat en hoe ze versleten zijn.</p>
- Platinum lid
-
Minder
Meer
02-03-2010 22:42 #94792
<p>Dat meten van de zuigerspeling in het Volvo boek is ook pure hokuspokus. Ze nemen een voelmaat van halve inch breed en 0,2 0,3 of 0,4 mm dik en steken die tussen zuiger en boring. Dan gaan ze er met een balans met 1 kg kracht aan trekken, en als de voelmaat blijft zitten is dat de zuigerspeling. Jaja.</p><p>Probeer eens met je B18 en kijk hoe los de zuiger bij een 'zuigerspeling' van 0,3 mm zit. Erg los denk ik. Ik denk dat de meetmethode van de revisiemensen veel te modern is.</p>
- Rob Baeten
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
02-03-2010 23:47 #94791
door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic B18d zuigers vervangen of niet
<p>Sven en Marc, al vast bedankt voor de eerste reacties. Sven, je hebt wel gelijk de motor ligt nu helemaal open en dan kun je de extra investering van €260 natuurlijk overwegen. Ik vraag me op dit moment af of het al nodig is, is het revisiebedrijf misschien te veel gewend aan het nieuwe type close tolerance high performance motor dat tegenwoordig wordt geleverd in wagen. Ik heb eens zo'n nieuwe zuiger gezien en dat is echt helemaal niets meer. Ze zijn nog maar de helft van hoogte van onze zuigers, super ligt en al het overtollige materiaal is achterwegen gelaten. Ik kan me inderdaad voorstellen als dit maar een geringe speling heeft dat ze binnen no time overdwars in de cilinder liggen. Als ik nu naar mijn zuigers kijk dan zitten daar inderdaad nog de groven in waar Marc het over heeft. Het liefste wil ik natuurlijk horen dat mijn zuigers nog een hele tijd mee kunnen, maar wat is wijsheid. Voor mijn gevoel zeg ik, het kan maar heb dan ook de reacties dat het mogelijk problemen gaat geven. De meeting,Marc, dat is inderdaad "toveren" volgens mij bijna onmogelijk. Volgens mij worden de voelmaten links en recht van de zuiger ingestoken en dan moet je de waardes optellen zodat een 0.2 mm keer twee gaat wat komt op 0.4mm, moeilijk moeilijk....zelfs als de meting volgens de Volvo methode met een 0.2 gebeurt en dan in limiten zou zijn dan is dit nog 100% meer dan de 0.1 mm waar ik straks op uitkomt. Van de vorige eigenaar van dit mototrblok weet ik dat het slechts 110 dkm heeft gelopen en ik weet dat ik hem op zijn woord kan vertrouwen. Als ik dan weer naar de 0.1 mm speling kijk dan zou dit betekenen dat een B18 met deze km's eigelijk versleten is en aan revisie toe is?! Ik vind het heel moeilijk om hier handjes en voetjes aan te zetten, misschien is er iemand die ervaring heeft met spelingen van 0.1mm of meer. </p><p>Groeten, Rob</p>
- Platinum lid
-
Minder
Meer
03-03-2010 09:54 #94790
Ik heb een kommafoutje gemaakt in mijn laatste bericht, de zuigerspeling wordt gemeten met 0,02, 0,03 of 0,04 voelplaatjes van 1/2" breed. Dat lijkt niks maar met de voodoo meetmethode van Volvo wordt het vrij veel. Denk aan twee cirkels waarvan de één bijna in de ander past. Tussen beide cirkels komt een recht streepje (de voelmaat, aan één kant), die gaat een enorme kier maken.
- Platinum lid
-
Minder
Meer
03-03-2010 10:17 #94789
<p>Tjonge. Ik heb de Volvo methode omgerekend, de voelmaat van 1/2" kan je zien als koorde in een cirkel met diameter 84,14 (de boring). Beetje algebra en Pythagoras (anti-voodoo) geeft dat deze koorde een hap uit de cirkel neemt van: 0,5 mm hoogte. Dat is de zuigerspeling die je revisiebedrijf mag meten.</p><p>
www.pandd.demon.nl/numwis/cirkelsect.htm
</p><p> </p><p>M.a.w. je zuigers zijn zo goed als nieuw, zoals je mag verwachten na een kleine 110.000 km. Ik zou dat blok zo monteren. Maar goed, ik heb ook een kale B18 uit een kippehok ongeopend gemonteerd (en het trekt nu een 145).</p>
- Rob Baeten
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
03-03-2010 15:26 #94788
door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic B18d zuigers vervangen of niet
<p>Geweldig dat Pythagoras na zoveel eeuwen nog steeds zijn stem laat gelden, die berekening zet een heel ander licht op de zaak. Ben net nog even bij het revisie bedrijf geweest omdat het honen klaar zou zijn....helaas morgen vroeg weer terug. Heb nog wel even naar de zuigers gekeken. Alleen aan de "lij-baan"kant is een minimale slijtage zichtbaar aan de onderkant van de zuiger. Dit is ook de kant waar de krassen zitten in beweeg richting ongeveer vanaf zuigerpen hoogte en dan 2 cm richting onderkant van de zuiger. Waar kunnen die vandaan komen, lijkt wel of er ooit even wat vuil met de zuigers heeft mee bewogen.</p><p>Groeten, Rob</p>
- Platinum lid
-
Minder
Meer
03-03-2010 16:51 #94787
<p>Teveel nullen en komma's zijn niet goed voor de mens. Een voelmaatje van 0,03 mm is flinterdun en buigt natuurlijk met de kromming van de cilinder mee, het is dus geen koorde. Pythagoras kan weer terug in de boekenkast, een zuigerspeling van 0,02-0,04 is precies dat. Mijn denkfout.</p><p>Blijft voor mijn gevoel vreemd om net ingereden zuigers te vervangen. Hebben ze de zuigers wel op de goede plek gemeten? Die krasjes zitten op alle zuigers die ik tot nu toe gezien heb, inderdaad meer aan de kant v.d. bougie af.</p>