slechte compressie

• Bezoeker
  • Bezoeker
17-03-2010 17:24 #94905 door
Beantwoord door in topic slechte compressie
<p>Helaas... Na de ATF geen verbetering, sterker: druk bleef eerst op 0, na wat handmatig draaien nogmaals getest, toen schoot hij in 1 keer naar de 140 om daarna alleen nog 0 te noteren. Klepdeksel verwijderd en wat bleek: de klepstoter van de tweede klep (geteld vanaf het schutbord), bungelde los in zijn geleider en dreef de bijbehorende klep dus in het gegeel niet aan! de eerste klep functioneerde overigens wel naar behoren. Ook viel op dat in sommige posities de speling op de klepstoters nogal aanwezig was...</p><p>Begrijp dan nog niet hoe de druk in die eerste cylinder zo laag dan wel 0 kan zijn: als de tweede klep dus vast blijft zitten in gesloten toestand (immers: de klepstoter duwt hem niet open), en de andere klep gaat wel normaal open en dicht, dan zou er dus in ieder geval enige druk opgebouwd moeten kunnen worden lijkt me.</p><p>Als iemand hier een verklaring voor heeft hoor ik dat graag!</p><p>dank</p><p>Guus</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-03-2010 19:20 #94904 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic slechte compressie
<p>Die tweede klep (de zevende want je begint bij de radiateur te tellen) is een inlaatklep. Geen lucht erin is ook geen compressie.</p><p>Wat je klepstoter noemt heet een stoterstang, deze duwt tegen de tuimelaar. De kleppen zitten dus behoorlijk vast want normaal zou de klepveer ze omhoog duwen en zo het stoterstang-tuimelaar geheel bij elkaar houden.</p><p>Beetje door blijven oli&euml;n, draaien, duwen en trekken, dan komt het wel weer los. Als je de tuimelaaras eraf haalt kan je alle kleppen handmatig bewerken.</p>

• Bezoeker
  • Bezoeker
17-03-2010 20:54 #94903 door
<p>BEdankt Marc.</p><p>Ik zal waarschijnlijk inderdaad het een en ander moeten gaan demonteren, maar alvast voor nu: waar moet ik aan duwen en trekken zoals je schrijft, nu de stoterstang los in de geleider bungelt?</p><p>Groet</p><p>Guus</p><p> </p>

• Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-03-2010 21:02 #94902 door Marc van der Marek (GAST)
<p>Ik zou eerst nog een rondje aan alle kleppen duwen en trekken, wie weet gaan ze dan wat soepeler.</p><p> </p><p>Hou die stoterstangen in de gaten, dat ze niet in het blok vallen.</p>

• Bezoeker
  • Bezoeker
18-03-2010 11:52 #94901 door
<p>De ene stoterstang bungelt dus los in zijn geleider, ik kan hem op en neer en van links naar rechts bewegen. De kleppen krijg ik met de hand niet bewogen, maar dat zal met de veerspanning te maken hebben. Ik heb wel het idee dat ze allemaal los zijn. Ook als ik de motor met een sleutel langzaam ronddraai beweegt alles (behalve die ene dus).</p><p>Ik zal dus denk ik in ieder geval de cilinderkop los moeten halen om te kijken wat er aan de hand is lijkt me. Ik neem aan dat dat niet gaat terwijl het blok in de auto zit?? Volgens mij krijg ik namelijk de spruitstukken niet los in als de motor nog in de auto ligt...</p><p>Weer dankbaar voor advies en tips!</p><p>Groet van Guus</p>

• Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-03-2010 12:35 #94900 door Marc van der Marek (GAST)
<p>Onderin zit de stoterstang in een klein kommetje, da's de bovenkant van de nokvolger. Als je de stoterstang weer tussen tuimelaar en zijn nokvolger klemt en de klepspeling stelt, zou de klep weer in actie moeten komen.</p><p>Om de kop los te halen haal je het spruitstuk los bij de uitlaat (drie moeren), en tilt kop en spruitstuk in ene op (beetje zwaar is dat wel).</p>

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD