slechte compressie
- Bezoeker
-
11-03-2010 14:36 #49165
door
slechte compressie is gemaakt door
<p>Hallo!</p><p>Weer terug in de V44-club. Destijds met een Amazon 122S, nu met een californische, knalgele P1800ES uit '73. Deze heb ik van de buurman van mijn broer in amerika gekocht, hij heeft zo'n 7 jaar stilgestaan op zijn oprit en is verleden week aangekomen in Nederland.</p><p> </p><p>Na vervangen van bekende onstekingsdelen springt hij wel aan, maar rijden doet hij niet. Ik heb vanmorgen de compressie gemeten: de cilinders 1 tm 4 registreerden achtereenvolgens in psi's</p><p>40/60</p><p>150</p><p>150/158</p><p>140/143</p><p>(de tweede waarde is nadat er enkele druppels olie in de cilinder is gedaan).</p><p>Volgens het handboek moet de druk bij deze B20F tussen de 156 en 185 psi liggen. Dat ziet er dus niet goed uit. Wat is jullie advies: reviseren of op zoek naar een ruilmotor?</p><p>Dank!</p><p>Groeten</p><p>Guus</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter Grapendaal (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
11-03-2010 16:33 #94914
door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic slechte compressie
<p>Heb je de kleppen gesteld voordat je de compressie hebt gemeten. Zo niet dat eerst doen om een betrouwbare meting te krijgen. </p><p>Verder is het goed mogelijk dat de zuigerveren vastzitten door het lange stilstaan waardoor de lage compressie verklaart kan worden. Je kan dan het volgende proberen:</p><p>Gooi een beetje automaatolie (ATF) door de bougiegaten op de zuigers. Draai de motor een keer met de hand rond aan de poelie om de ATF goed te verspreiden. Laat dat 24uur inweken en probeer het dan nog eens. Vaak krijg je daardoor de zuigerveren weer los. In principe is het zo dat als er tussen de cilinders meer als 10% verschil in compressie zit dat het blok dan toe is aan een revisie/ruilblok, maar dat kan altijd nog.</p>
- Bezoeker
-
11-03-2010 16:53 #94913
door
Beantwoord door in topic slechte compressie
<p>Bedankt Peter.</p><p>De kleppen heb ik nog niet gesteld. Is dat lastig werk? Ik zal eens met ATF gaan werken.</p><p>cilinder 1 (60psi) vertoonde ook een vreemd verschijnsel bij het compressie-testen. Daar waar de andere cilinders per rotatie in druk toenam, zag ik bij cilinder 1 duidelijk 2 slagen waarna de druk bleef steken op 60. Ik heb de startmotor zeker 8 keer rond laten gaan.</p><p>Verklaart dat wat?</p><p>Groeten</p><p>Guus</p><p> </p>
- Bezoeker
-
11-03-2010 17:09 #94912
door
<p>Bedankt Peter.</p><p>De kleppen heb ik nog niet gesteld. Is dat lastig werk? Ik zal eens met ATF gaan werken.</p><p>cilinder 1 (60psi) vertoonde ook een vreemd verschijnsel bij het compressie-testen. Daar waar de andere cilinders per rotatie in druk toenam, zag ik bij cilinder 1 duidelijk 2 slagen waarna de druk bleef steken op 60. Ik heb de startmotor zeker 8 keer rond laten gaan.</p><p>Verklaart dat wat?</p><p>Groeten</p><p>Guus</p><p> </p>
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
11-03-2010 19:21 #94911
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic slechte compressie
<p>Na 7 jaar stilstand kan het ook zo maar zijn dat een van de kleppen / klepzittengen zwaar verroest is. Hierdoor sluit de klep niet goed af endit kan ook de lage compressie verklaren. Als je hiermee gaat rijden riskeer je een verbrande klep.</p><p> </p><p>Kan ook zijn dat de klep niet meer soepel door de klepgeleider loopt. Zet eens wat kruipolie boven op de klepsteel zodat dit tussen de klepsteel en klepgeleider kan intrekken. Mogelijk dat dit ook wat verbetering geeft.</p>
- jo jo (GAST)
- Elite lid
-
Minder
Meer
11-03-2010 23:05 #94910
door jo jo (GAST)
Beantwoord door jo jo (GAST) in topic slechte compressie
<p>Die met ATF kende ik nog niet (wel met remolie) </p><p>Ja motoren die zo lang stil hebben gestaan kunnen nog al eens op vreemde plekken vast gaan zitten ,(zeker met de minerale olieen die er waarschijnlijk in zit (had een jaguar blok met onderin (en helaas ook op de klepgeleiding een laag die nog het meeste leek op kauwgum... resultaat 2 kleppen die zomaar in de zuiger stonden.. (nee timing sotnd goed en ketting nog heel kauwgum hield ze gewoon beneden)</p><p>Zou eerst ff olie verversen , atf of remolie op de zuigers zetten (cilinder 1 noem je de cilinder bij het schutbord?) die geeft meestal de meeste problemen ivm verminderde koeling ), maar eerst zien of je'm lopend kan krijgen ,druk kan dan best wel weer eens mee vallen als de boel los gekomen is.</p><p>Pilotstart doet wonderen als tie niet gelijk aan wil slaan.. o ja als je er remolie op gegooit hebt , schrik niet van de witte rook.. da's niet je koppakking
</p>

- Hansw
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
12-03-2010 08:27 #94909
door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic slechte compressie
<p>als een motor zo lang stil heeft gestaan, heb je aan bovenstaande remedies genoeg om eea weer los te krijgen, dan de bougies eruit, verse olie (filter)erin, kijken of de benzine niet vergumd is, en rustig een rondje achter een ander aan laten slepen, versneling in z'n 3 en zo de motor rustig rond laten gaan. scheelt je een vervbrande startmotor. dan pas weer bougies erin en proberen.</p><p>succes ermee!</p>
- Bezoeker
-
12-03-2010 08:29 #94908
door
<p>Dank allen. Ik moest de wagen de garage inrijden (want nog niet op kenteken), dit lukte met veel slippende koppeling en duwhulp van de buren. Hij stok wel enorm daarna en er kwam blauwe rook uit. Hopelijk heb ik niets verbrand...</p><p> </p>
- Peter Grapendaal (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
12-03-2010 10:58 #94907
door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic slechte compressie
<p>Op de volvo1800pictures site kan je alle manuals en werekplaatsboeken vinden. Er staat ook een faulttracing voor het Bosch Djet injectiesysteem op. Even op documents en dan op handbooks to download clicken.</p><p>Een andere handige site is die van volvo-classic. Daar staan oa heel veel sleuteltips op, ook hoe de kleppen te stellen.</p><p> </p><p> </p><p>
volvo1800pictures.com/
</p><p>
www.volvo-classic.com/1800en1900_techniek_start.php
</p>
- Bezoeker
-
15-03-2010 08:05 #94906
door
<p>Goede tip Peter! Dank je wel. Ik heb de sites al gebookmarkt en vòòr het weekend de cylinderkoppen in de ATF gezet, ga zo de boel weer eens ronddraaien.</p><p> </p><p>GRoeten</p><p>Guus</p>