Distributie, welke set bestellen
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
- Remon Kosse
- Elite lid
-
Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl
Voor hetzelfde geld zit er al een metalen/alu tandwiel in.
Anders betekent het de van en poeli demonteren en kijken, als je zover bent gooi er dan een alu distributie tandwiel in.
Heb het één keer meegemaakt, met een B18D, dat het hart loskwam, maakt een hels kabaal...
Aan de andere kant loopt je blok niet in de soep als het oude tufnol tandwiel kapot gaat, met name is het niet zo dat de kleppen beschadigen, zoals bij de 4 en 6 cylinder van de 9 serie wél gebeurd.
Je kunt het er dus op gokken als de wagen netjes loopt en geen verre reizen maakt
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
- Remon Kosse
- Elite lid
-
"E.S.G. Zee" schreef:
Ja, als dat eens kon....de enige kans die je hebt is in de onderhoudsgegevens van de vorige eigenaar.
Voor hetzelfde geld zit er al een metalen/alu tandwiel in.
Anders betekent het de van en poeli demonteren en kijken, als je zover bent gooi er dan een alu distributie tandwiel in.
Heb het één keer meegemaakt, met een B18D, dat het hart loskwam, maakt een hels kabaal...
Aan de andere kant loopt je blok niet in de soep als het oude tufnol tandwiel kapot gaat, met name is het niet zo dat de kleppen beschadigen, zoals bij de 4 en 6 cylinder van de 9 serie wél gebeurd.
Je kunt het er dus op gokken als de wagen netjes loopt en geen verre reizen maakt
Het probleem is dat ik niet kan na gaan uit de onderhoudshistorie wanneer deze vervangen zijn. Maar het is dus niet zo dramatisch als bij een moderne auto waarbij de distributieriem knapt dat je kleppen krom kunnen gaan? Om hoeveel jaar/kilometers hoort dit vervangen te worden?
Alvast bedankt voor de antwoorden.
Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl
In het werkplaatshandboek staat dat de tanden een bepaalde maximale speling mogen hebben, maar dan hoor je ze volgens mij ook al en kun je bij het heen en weer bewegen van de poelie wat speling voelen..
Al vanaf het begin gaat bij mij hiervoor op: "if it ain't broke, don't fix it"!
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Als ik hem hoor vervang ik hem met een alu tandwiel, als ie stuk gaat zie ik het wel (ben lid van de ANWB en repatriering bij verzekering) dus no worries be happy
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
- Marcel Smelter (GAST)
- Platinum lid
-
Een fiber set is lekker 'stil' en gaat gewoon een ton mee hoor.
En idd als deze breekt gaat er verder niks stuk, dit in tegenstelling tot moderne auto's.
Mocht je graag aan de veilige kant willen zitten zou ik hem dan maar preventief vervangen......
Wél beide(!) vervangen en niet alleen de fiber. De tandwielen zijn op elkaar uitgekozen.
Van mij part neem je een fiber tandwiel méé in de koffer (doe ik ook)
Een beetje goede wegenwachter vervangt deze dan ter plaatse....
Amazon Combi '66
- Daan van Oosten Slingeland
- Platinum lid
-
Heb daarna helaas hele slechte ervaring gehad met een stalen set, welke achteraf slecht bleek te zijn (waarschijnlijk 'toevalstreffer') maar net een alumiumset geplaatst en ben toch erg tevreden.
Ik zeg het maar zo: als je ooit onverhoopt stil komt te staan (en gepland is het nooit) zul je jezelf voor gek verklaren dat je niet die paar tientjes meer hebt uitgegeven...
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4