Distributie, welke set bestellen

• Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-04-2010 12:12 #49075 door Arno Pfennings
Distributie, welke set bestellen is gemaakt door Arno Pfennings
<p>Staal of Aluminium? En wat zit er bij welke set en wat moet ik nog los erbij bestellen?</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-04-2010 18:46 #95327 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Distributie, welke set bestellen
<p>bij een set moet als het goed is alles bijzitten , je hebt nodig de 2 tandwielen , distributiedekselpakking en ik zou ook de krukaskeerring vervangen , die zit er niet bij , kijk gelijk de naaf even na op slijtage t.p.. het loopvlak van de keerring.</p><p>meestal zit er ook een nieuwe opsluitplaat voor je nokkenas bij.</p><p>verder zou ik wat vloeibare pakking bij de pakking gebruiken van het distributiedeksel.</p><p>staal of aluminium , zelf heb ik aluminium , bevalt prima , staal schijnt meer geluid te maken en het lagere gewicht van aluminium is ook een voordeel.</p>

• Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-04-2010 20:45 #95326 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Distributie, welke set bestellen
<p>Rene, bedankt voor de aanvullende tips.</p><p>Vandaag de boel uit elkaar gehaald en het fiberwiel zag er niet helemaal fris uit. Bestelling is de deur uit....nu maar wachten dat het afgeleverd wordt en het nieuwe spul erin kan.</p>

• Remon Kosse
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
17-06-2011 20:03 #103926 door Remon Kosse
Beantwoord door Remon Kosse in topic Distributie, welke set bestellen
Kan iemand mij vertellen hoe ik erachter kan komen wanneer de distributie tandwielen vervangen moeten worden? Mijn amazon heeft een B18A motor uit 1962. Loopt prima en dat wil ik graag zo houden, vandaag de vraag over deze belangrijke onderdelen.

Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-06-2011 20:19 #103927 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Distributie, welke set bestellen
Ja, als dat eens kon....de enige kans die je hebt is in de onderhoudsgegevens van de vorige eigenaar.
Voor hetzelfde geld zit er al een metalen/alu tandwiel in.

Anders betekent het de van en poeli demonteren en kijken, als je zover bent gooi er dan een alu distributie tandwiel in.
Heb het één keer meegemaakt, met een B18D, dat het hart loskwam, maakt een hels kabaal...
Aan de andere kant loopt je blok niet in de soep als het oude tufnol tandwiel kapot gaat, met name is het niet zo dat de kleppen beschadigen, zoals bij de 4 en 6 cylinder van de 9 serie wél gebeurd.
Je kunt het er dus op gokken als de wagen netjes loopt en geen verre reizen maakt

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Remon Kosse
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
19-06-2011 17:21 #103972 door Remon Kosse
Beantwoord door Remon Kosse in topic Distributie, welke set bestellen

"E.S.G. Zee" schreef:
Ja, als dat eens kon....de enige kans die je hebt is in de onderhoudsgegevens van de vorige eigenaar.
Voor hetzelfde geld zit er al een metalen/alu tandwiel in.

Anders betekent het de van en poeli demonteren en kijken, als je zover bent gooi er dan een alu distributie tandwiel in.
Heb het één keer meegemaakt, met een B18D, dat het hart loskwam, maakt een hels kabaal...
Aan de andere kant loopt je blok niet in de soep als het oude tufnol tandwiel kapot gaat, met name is het niet zo dat de kleppen beschadigen, zoals bij de 4 en 6 cylinder van de 9 serie wél gebeurd.
Je kunt het er dus op gokken als de wagen netjes loopt en geen verre reizen maakt

Het probleem is dat ik niet kan na gaan uit de onderhoudshistorie wanneer deze vervangen zijn. Maar het is dus niet zo dramatisch als bij een moderne auto waarbij de distributieriem knapt dat je kleppen krom kunnen gaan? Om hoeveel jaar/kilometers hoort dit vervangen te worden?

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-06-2011 09:50 #104002 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Distributie, welke set bestellen
Er staat geen interval voor ( zover ik weet) dus geen zorgen maken!
In het werkplaatshandboek staat dat de tanden een bepaalde maximale speling mogen hebben, maar dan hoor je ze volgens mij ook al en kun je bij het heen en weer bewegen van de poelie wat speling voelen..

Al vanaf het begin gaat bij mij hiervoor op: "if it ain't broke, don't fix it"!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-06-2011 22:53 #104031 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Distributie, welke set bestellen
Om je een idee te geven, de B20E van mijn P1800 is gereviseerd in 1992,nog gewoon een tufnol distributie tandwiel Sindsdien ca 60K miles gereden (ca 85 K kilometers) ook op de snelweg met hoge toeren (BW35 automaat dus regelmatig 6000 toeren) motor loopt nog prachtig.
Als ik hem hoor vervang ik hem met een alu tandwiel, als ie stuk gaat zie ik het wel (ben lid van de ANWB en repatriering bij verzekering) dus no worries be happy

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Marcel Smelter (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-06-2011 18:50 #104122 door Marcel Smelter (GAST)
Beantwoord door Marcel Smelter (GAST) in topic Distributie, welke set bestellen
Vreemd eigenlijk dat veel mensen denken dat een alu of stalen set "beter" zou zijn.
Een fiber set is lekker 'stil' en gaat gewoon een ton mee hoor.
En idd als deze breekt gaat er verder niks stuk, dit in tegenstelling tot moderne auto's.
Mocht je graag aan de veilige kant willen zitten zou ik hem dan maar preventief vervangen......
Wél beide(!) vervangen en niet alleen de fiber. De tandwielen zijn op elkaar uitgekozen.
Van mij part neem je een fiber tandwiel méé in de koffer (doe ik ook)
Een beetje goede wegenwachter vervangt deze dan ter plaatse....

Amazon Combi '66

• Daan van Oosten Slingeland
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-06-2011 20:52 #104125 door Daan van Oosten Slingeland
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic Distributie, welke set bestellen
Voor mij was 1 keer kapotlopen op de A16, niet heel veel km voor de Drechttunnel genoeg reden om nooit meer een fiber set te willen.

Heb daarna helaas hele slechte ervaring gehad met een stalen set, welke achteraf slecht bleek te zijn (waarschijnlijk 'toevalstreffer') maar net een alumiumset geplaatst en ben toch erg tevreden.

Ik zeg het maar zo: als je ooit onverhoopt stil komt te staan (en gepland is het nooit) zul je jezelf voor gek verklaren dat je niet die paar tientjes meer hebt uitgegeven...

'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD