Hot Spark perikelen

• Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-07-2010 22:48 #95885 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Hot Spark perikelen
Doet ie het al?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Wouter van Pernis (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-07-2010 13:42 #95884 door Wouter van Pernis (GAST)
Beantwoord door Wouter van Pernis (GAST) in topic Hot Spark perikelen
Nee, ik heb nog geen nieuwe poging gedaan om de Hot Spark kit in te bouwen, omdat ik nog geen manier heb gevonden om met de Hot Spark kit statisch af te stellen zodat ik in elk geval de motor draaiend kan krijgen.
Wel heb ik nu for the time being nieuwe contactpunten en condensator geplaatst en alles goed afgesteld. De oude contactpunten en condensator heb ik als reserve gehouden.
Kortom: als iemand een methode weet om met een Hot Spark kit m.b.v. een lampje statisch te kunnen afstellen, dan hou ik mij aanbevolen en ga ik een nieuwe poging wagen.

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-07-2010 13:50 #95883 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Hot Spark perikelen
Helaas weet ik geen antwoord op je vraag hoe dat statisch kan i.c.m. een Hotspark.
In mijn ogen is dat ook niet echt nodig.
Ik zou het als volgt aanpakken

Vraag even iemand om je te helpen. Laat die persoon continu starten terwijl jij aan de verdeler draait.
Ergens op het bereik zal de motor dan wel aanslaan. Daarna kun je de lamp erbij pakken om hem verder af te stellen.

Uiteraard moet de Hotspark dan wel goed aangesloten zijn en werken. Meet anders even met een multimeter of hij wel spanning krijgt tijdens het starten (zou geen probleem moeten zijn aangezien je een 142 hebt zonder pantserkabel).
Verder kun je dan even eerst de hoofdkabel uit de bobine gebruiken om te checken of hij uberhaupt vonkt. Dit om een eventueel probleem in de rotor+verdelerkap te omzeilen. Overigens kan het zo zijn dat je ook hiervoor even moet draaien aan de verdeler i.c.m. iemand die start.

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-07-2010 17:02 #95882 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Hot Spark perikelen
dit verhaal had ik ook al gemeld , kan met en zonder afstellamp maar dan loopt hij in ieder geval.

• Wouter van Pernis (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-07-2010 17:10 #95881 door Wouter van Pernis (GAST)
Beantwoord door Wouter van Pernis (GAST) in topic Hot Spark perikelen
Dank voor de nuttige reacties, beste mensen. Ik heb de neiging dat ik alles helemaal in mijn eentje wil kunnen, vandaar dat ik liever een oplossing zou hebben om zelf statisch te kunnen afstellen om vervolgens met de stroboscoop bij lopende motor de finetuning te doen. Als het niet anders gaat zal ik eens vragen of iemand mij wil helpen door te starten.

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-07-2010 18:55 #95880 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Hot Spark perikelen
Zelf starten is ook nog wel te organiseren als je dat graag wilt.Haal het schuifje van je startmotor.Maak met zo'n schuifje een draad aan de startmotor die het red tot de plus van de accu.Zet je contact aanDoe de draad tegen de plus (dan draait de startmotor) met je ene hand en draai met de ander aan de verdeler.

• Ben Flierman
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
16-08-2010 16:08 #95879 door Ben Flierman
Beantwoord door Ben Flierman in topic Hot Spark perikelen
<p>De timing met de Hot-Spark statisch even snel/globaal afstellen kan als volgt:</p><p>In de zwarte rotor zitten magneetjes. Markeer de bovenkant vd rotor even waar de magneetjes zitten. De (hall-)sensor in de rode Hot-Spark unit zit enigzins links van het midden. Als je een magneet voor de sensor hebt staan, is er een vonk. Simple as that. </p><p>Let wel: afstellen met een stroboscoop is nadien altijd nog even nodig (ongeacht wat voor type ontsteking je hebt (orgineel/123/hot-spark/etc)).</p><p>Gr. Ben</p>

tinustuning.nl

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD