Hot Spark perikelen
- Wouter van Pernis (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
09-07-2010 11:26 #48918
door Wouter van Pernis (GAST)
Hot Spark perikelen is gemaakt door Wouter van Pernis (GAST)
Vanochtend vol goede moed met de Hot-spark kit aan de slag gegaan. Verdeler open, contactpunten eruit, condensator los, vacuumvervroeging voor de zekerheid gecheckt. Prima! Na enige tijd frotten de Hot Spark module geplaatst en de rode en zwarte draad door de verdeler naar buiten weten te krijgen. Aansluiten op de bobine, verdelerkap weer dicht, stroboscooplamp vast standby leggen en starten maar! Niet dus. Geen beweging in te krijgen! Verdeler wat verdraaid en op verschillende standen geprobeerd om de motor aan het lopen te krijgen, maar niks. Aangezien ik geen idee had hoe statisch af te stellen met zo'n Hot Spark module heb ik de hele boel er maar weer uitgehaald. Contactpunten en condensator weer geplaatst. met de ventilator op 10 graden voor BDP gesteld, verdeler zodanig gedraaid dat contactpunten bijna open gingen, en hoppekee: starten en lopen! Stroboscoop erbij voor fijnafstelling en dat loopt weer prima.
Hoe krijg ik nu dan toch zo'n Hot-spark module statisch afgesteld zodat ik de motor kan laten lopen?
Hoe krijg ik nu dan toch zo'n Hot-spark module statisch afgesteld zodat ik de motor kan laten lopen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
09-07-2010 12:48 #95894
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Hot Spark perikelen
<p>Wouter,,</p><p>het makkelijkste is om even iemand de contactsleutel om te laten draaien en te starten , gelijktijdig verdraai jij dan de verdeler met de stroboscoop op je poelie gericht , je stelt dan ongeveer de ontsteking af (niet nauwkeurig) , echter hij zal dan wel lopen.</p><p>heb je de hotspark wel goed aangesloten ? , als je de originele bobine nog hebt gaat de zwarte draad op de bobine waar nu het draadje aan zit naar de condensator . , dit wordt de aansluiting van de zwarte hotspark draad ( de min ).</p><p>de rode gaat naar de geschakelde plus van je contactslot (pantserkabel) ( de plus ).</p><p>een nieuwe bobine heeft i.c.m. de hotspark wat mij betreft de voorkeur.</p><p>p.s. pak je een geschakelde plus draad vanaf je zekeringkast dan heb je de kans dat tijdens het starten hierop de spanning wegvalt , hier is wel een oplossing voor met een diodeschakeling.</p><p>als je de geschakelde plus vanaf je contactslot wilt pakken (volle spanning) zal je het e.e.a. moeten hobbyen i.v.m. je pantserkabel waardoor dus wel de juiste spanning loopt tijdens het starten.</p><p>een schema van het alternatief (diode schakeling) is te vinden op de website van tinustechniek in de vorm van een pdf file bij de 123 ignition.</p>
- Verbannen
-
Minder
Meer
09-07-2010 15:05 #95893
Beantwoord door Wouter van Pernis (GAST) in topic Hot Spark perikelen
even voor mij begrip: waarom moet de rode draad naar de geschakelde (+) van het contactslot? Ik lees in de Hotspark handleiding die ik bij de kit geleverd kreeg dat de rode draad naar de (+) van de bobine gaat, en de zwarte draad naar de (-), die inderdaad oorspronkelijk naar de condensator liep. Is het dus niet zo dat rood naar de (+) van de bobine moet??
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
09-07-2010 15:45 #95892
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Hot Spark perikelen
<p>Wouter,,</p><p>dat klopt de plus van de bobine loopt in de pantserkabel achter het dashboard is dus verbonden met contactslot d.m.v. pantserkabel (mits originele situatie amazon) , heb je een bobine met plus en min aansluiting heb je mazzel.</p><p>zwart aan min , rood aan plus.</p><p> </p>
- Verbannen
-
Minder
Meer
09-07-2010 16:24 #95891
ik heb gewoon een bobine met + en - aansluiting. Geen pantserkabel. Ook geen amazon overigens, maar een 142.
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
Minder
Meer
09-07-2010 23:02 #95890
door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Hot Spark perikelen
Wat wordt er een hoop aangerommeld.Het gaat nota bene slechts om het afstellen van de contacthoek en het onstekingstijdstip.Binnen een paar minuten te doen door een deskundige.Nee hoor lopen te rotzooien met zakmessen aan een stroomverdeler.Je kunt de verdeler er ook even uitnemen!Gelukkig is het enige wat mis kan gaan ,dat je de spullen niet meer aan de gang krijgt.Maar blijf in godsnaam van remmen en wielophanging af als je geen verstand van autos hebt anders komen er grote ongelukken van.
- Verbannen
-
Minder
Meer
10-07-2010 06:35 #95889
Beste Niek,
Wat is precies je punt? Ik zie een duidelijke verwijzing naar mijn andere draadje, waarbij ik inderdaad gebruik heb gemaakt van een zakmes waarvan de schroevendraaier over 90 graden uitgeklapt is zodat een lastig bereikbaar schroefje (waarmee de condensator vast zit op de verdeler) toch los te halen was. Ik noem dat inventiviteit, jij denkt kennelijk meer in ongenuanceerde termen en noemt het 'gerotzooi'.
Natuurlijk had de verdeler er ook uitgekund, maar ik was bang om de verdeler te draaien en voorzag al dat statisch afstellen met een Hot Spark kit lastig zou kunnen zijn. Mijn streven was dus de verdeler te laten zitten. Die deskundige waarnaar je verwijst liep op dat moment niet toevallig voorbij trouwens.
Maak je geen zorgen, ik sleutel al jaren aan mijn Volvo 940, en ja: ook aan de remmen en de ophanging. Ik heb nog nooit een ongeluk gehad, en ben ook nooit met panne stil komen te staan. Integendeel: ik heb menig automobilist die kennelijk helemaal niet aan onderhoud doet weer op weg geholpen. Mijn verse Volvo 142 is wat dat betreft (nog!) nieuw terrein voor me, maar al doende leert men. Toch? Beetje jammer als dat dan meteen als 'gerommel' wordt afgedaan.
Wat is precies je punt? Ik zie een duidelijke verwijzing naar mijn andere draadje, waarbij ik inderdaad gebruik heb gemaakt van een zakmes waarvan de schroevendraaier over 90 graden uitgeklapt is zodat een lastig bereikbaar schroefje (waarmee de condensator vast zit op de verdeler) toch los te halen was. Ik noem dat inventiviteit, jij denkt kennelijk meer in ongenuanceerde termen en noemt het 'gerotzooi'.
Natuurlijk had de verdeler er ook uitgekund, maar ik was bang om de verdeler te draaien en voorzag al dat statisch afstellen met een Hot Spark kit lastig zou kunnen zijn. Mijn streven was dus de verdeler te laten zitten. Die deskundige waarnaar je verwijst liep op dat moment niet toevallig voorbij trouwens.
Maak je geen zorgen, ik sleutel al jaren aan mijn Volvo 940, en ja: ook aan de remmen en de ophanging. Ik heb nog nooit een ongeluk gehad, en ben ook nooit met panne stil komen te staan. Integendeel: ik heb menig automobilist die kennelijk helemaal niet aan onderhoud doet weer op weg geholpen. Mijn verse Volvo 142 is wat dat betreft (nog!) nieuw terrein voor me, maar al doende leert men. Toch? Beetje jammer als dat dan meteen als 'gerommel' wordt afgedaan.
- Verbannen
-
Minder
Meer
10-07-2010 21:05 #95888
Even een poging om weer terug te gaan naar zinnige bijdragen aan mijn verkenningstocht: is er wellicht een manier om met geinstalleerde Hot Spark kit statisch af te stellen? Controlelampje op de zwarte draad en de + van de accu, analoog aan hoe je statisch afstelt met contactpunten, zou dat werken?
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
Minder
Meer
10-07-2010 21:55 #95887
door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Hot Spark perikelen
Als je alle zgn punten en draadjes nog eens doorleest, kun je toch niet om de conclusie heen ,dat het op zijn minst een heel geklungel LIJKT.Vandaar mijn goedbedoelde bezorgdheid.Ik sleutel geregeld aan amazons en ik sta vaak stomverbaasd over de onveilige staat waarin deze voertuigen nog al eens verkeren als ik ze voor het eerst zie.Het gebeurt me bij enkele exemplaren wel eens ,dat ik me afvraag ,hoe het toch mogelijk is ,dat mensen er uit vrije wil voor hun plezier in rondrijden.In elk geval veel succes met je Hete Vonk.
- Verbannen
-
Minder
Meer
10-07-2010 22:35 #95886
Beste Niek,
Niemand is meteen expert of deskundige. Om enigszins in die richting te komen heeft men ooit de term 'al doende leert men' bedacht. Een proces dat normaal gesproken enige tijd in beslag neemt, tenzij sprake is van hoogbegaafdheid.
Als ik een Volvo 940 voor jouw neus parkeer en je vraag om de computer op storingscodes uit te lezen, de BDP sensor te vervangen, distributie ter vervangen en de CIS-klep te demonteren voor reiniging zal ik jou vermoedelijk ook goedbedoeld van geklungel kunnen betichten. Echter, op dat moment heb jij er waarschijnlijk meer aan dat je al zoekende en proberende uiteindelijk met wat hulp zelf het diagnosestekkertje hebt gevonden en zelf de storingscodes kunt interpreteren. Ergo: een beetje hulp is in veel gevallen leerzamer en doeltreffender dan alles als geklungel af doen.
Ik heb al toegegeven dat de Volvo 142 nieuw terrein is voor mij. In de afgelopen maand heb ik zelf de auto weer op benzine rijdend gekregen, door zelf de carburateur na te lopen en al zoekende en proberende met een revisieset de boel weer schoongemaakt en werkend gekregen. Ik heb kleppen gesteld, en ik heb de CO-uitstoot gemeten. Ik heb zelf de contactpunten vervangen, zelf de condensator vervangen, ik kan intussen statisch én dynamisch afstellen (wat ik met mijn 940 nooit heb hoeven doen), heb mijn dashboardverlichting werkend gekregen en heb door eigen onderzoek precies de juiste uitlaatdelen besteld ter vervanging van de oude. Ik heb geinvesteerd in de nodige gereedschappen (w.o. een goede stroboscoop afstellamp). Geklungel? Dacht het niet.
Niemand is meteen expert of deskundige. Om enigszins in die richting te komen heeft men ooit de term 'al doende leert men' bedacht. Een proces dat normaal gesproken enige tijd in beslag neemt, tenzij sprake is van hoogbegaafdheid.
Als ik een Volvo 940 voor jouw neus parkeer en je vraag om de computer op storingscodes uit te lezen, de BDP sensor te vervangen, distributie ter vervangen en de CIS-klep te demonteren voor reiniging zal ik jou vermoedelijk ook goedbedoeld van geklungel kunnen betichten. Echter, op dat moment heb jij er waarschijnlijk meer aan dat je al zoekende en proberende uiteindelijk met wat hulp zelf het diagnosestekkertje hebt gevonden en zelf de storingscodes kunt interpreteren. Ergo: een beetje hulp is in veel gevallen leerzamer en doeltreffender dan alles als geklungel af doen.
Ik heb al toegegeven dat de Volvo 142 nieuw terrein is voor mij. In de afgelopen maand heb ik zelf de auto weer op benzine rijdend gekregen, door zelf de carburateur na te lopen en al zoekende en proberende met een revisieset de boel weer schoongemaakt en werkend gekregen. Ik heb kleppen gesteld, en ik heb de CO-uitstoot gemeten. Ik heb zelf de contactpunten vervangen, zelf de condensator vervangen, ik kan intussen statisch én dynamisch afstellen (wat ik met mijn 940 nooit heb hoeven doen), heb mijn dashboardverlichting werkend gekregen en heb door eigen onderzoek precies de juiste uitlaatdelen besteld ter vervanging van de oude. Ik heb geinvesteerd in de nodige gereedschappen (w.o. een goede stroboscoop afstellamp). Geklungel? Dacht het niet.