nieuwe uitlaat...daarna probleem: op benzine backfire,,klep verb
- Ruud Niewenhuis (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
09-07-2010 14:14 #48917
door Ruud Niewenhuis (GAST)
nieuwe uitlaat...daarna probleem: op benzine backfire,,klep verb is gemaakt door Ruud Niewenhuis (GAST)
<p>Hallo iedereen,</p><p>De motor heb ik een jaar geleden vervangen, probleemloos gereden op gas 1 1/2 jaar lang, maar wilde graag dat ie op benzine liep...</p><p>ik was van plan op vakantie te gaan over 2 weken naar Frankrijk/Spanje, dus alles in orde gemaakt, APK, nieuwe uitlaat, op benzine liep ie niet goed, er kwam geen benzine weer benzinepomp vervangen net na de nieuwe uitlaat, na 30 km rijden proberen terugtezetten op gas, liep niet, terug op benzine, en toen liep de motor slecht op drie poten/cilinders. Laten slepen naar huis, want bevriende garages gingen/gaan allen op vakantie. Er bleek een lekkage in de bezineleiding onderaan e auto, de oorzaak van valse lucht, dus geen goed mengsel, wellicht oorzaak van alle ellende.</p><p>Nu wil ik graag het probleem zelf oplossen. De lekkage van benzine is een verhaal apart, maar ook een niet onbelangrijk problem, want wellichtveroorzaker...</p><p>Het klepppendeksel eraf gehaald, speling in de eerst klep van derde cilinder, is mij verteld, dan is de klep verbrand, nu moet ik dusde cilinderkop eraf halen, nokkenas en krukkenas op tijd zetten is mij verteld.....</p><p>Wie kan mij vertellen, of het mogelijk is om het zelf te doen, en zo ja, hoe? Of hoeveel kan ik zelf doen?</p><p>Ik heb tijd, heb net vakantie, wel zuur, en zuur verdiend, maar ook erg jammer dat ik er niet mee kan toeren....misschien behoud dit ongeluk me wel voor grotere gevearen...wie weet...</p><p>Graag inhoudelijke reactie,</p><p>Groeten, Ruud</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- D. Spieard (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
09-07-2010 15:01 #95909
door D. Spieard (GAST)
Beantwoord door D. Spieard (GAST) in topic nieuwe uitlaat...daarna probleem: op benzine backfire,,klep verb
<p>Ruud,</p><p>Eerst een compressietest uitvoeren, alvorens de cilinderkop te demonteren.</p><p>Heb je bij het overzetten van benz. naar lpg <strong><em>de schakelaar op het middenstand gehad</em></strong> zodat ook de benzine in de vlotterkamer van de carburateur leeg was. </p>
- Ruud Niewenhuis (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
09-07-2010 22:19 #95908
Beantwoord door Ruud Niewenhuis (GAST) in topic nieuwe uitlaat...daarna probleem: op benzine backfire,,klep verb
<p>Hallo Spieard,</p><p>dank je voor je reactie, nee de schakelaar stond op de stand naar voren, niet neutraal, maar hij stond ook met de schakelaar op benzine of op gas, ik heb dit niet zelf bedacht, maar wat je zegt is/klinkt heel logisch. Is dat de oorzaak: te heet vanwege gas enn benzinemengsel verbranden? Een monteur die ik sprak zei zoiets dergelijks...</p><p>Ok maar nu wil ik graag de kop eraf...letterlijk en figuurlijk...ik heb op een renaultsite keurig gezien hoe het allemaal moet, maar zou graag een zien die van de 140, of een B20B motor, iemand enige tips?</p><p>Nogmaals bedankt voor je reactie!</p><p>IK heb al een momentsleutel gekocht, ws moet ik nog een kleppentang kopen/lenen, nou ja er staat erg veel op de renaultsite:
www.clubcinq.nl/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=25
</p><p>Groetjes Ruud</p>
- Marc van der Marek (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
09-07-2010 22:36 #95907
door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic nieuwe uitlaat...daarna probleem: op benzine backfire,,klep verb
<p>Fijn dat je meteen aan de slag wilt, maar ik denk dat je beter eerst de compressie eens moet meten (kan je ook zelf). De mensen die uit hun blote hoofd beweren dat je klep verbrand is zou ik op veilige afstand van mijn motorblok houden.</p><p>Een motor die op benzine én gas moet gaan lopen slaat meteen af. Daarvoor is de tussenstand vd schakelaar, van gas naar benzine gaat direct, van benz naar LPG moet je eerst de vlotterkamer leegrijden. Een lekke benzinezuigleiding geeft geen arm mengsel, hooguit een afslaande motor.</p><p>Ik heb ook wel eens (voor nood) een stukje op benzine gereden met een LPG auto, stond zo rijk dat de bougies oliezwart waren na een kwartiertje, niet meer te starten. Draai de bougies er eens uit voor de gein.</p>
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
Minder
Meer
09-07-2010 23:23 #95906
door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic nieuwe uitlaat...daarna probleem: op benzine backfire,,klep verb
Als je over 2 weken naar Spanje moet, raad ik je aan er snel een deskundige bij te halen en niet iemand die een krukkenas op tijd wil gaan zetten of bij klepspeling een verbrande klep vermoedt.In Spanje zal de auto goed op benzine moeten lopen,want daar kun je geen lpg tanken.Als de motor voor deze exercitie goed liep is er naar mijn mening weinig aan de hand.Als je lang niet op benzine hebt gereden en dat dan probeert, kan het zijn ,dat bij weer op lpg zetten de benzineafsluiter niet goed meer afsluit en er dan een beetje benzine bij het gas komt en dan loopt de auto inderdaad beroerd.succes.Als het niet lukt en je woont niet te gek ver van Tilburg kan ik er wel naar kijken 06 24231515.
- Ruud Niewenhuis (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
10-07-2010 21:55 #95905
Beantwoord door Ruud Niewenhuis (GAST) in topic nieuwe uitlaat...daarna probleem: op benzine backfire,,klep verb
<p>reactie op Mark van der Marek:bedankt voor reactie, de bougies zijn eruit geweest: pikzwart (komt doorte rijk mengsel? teveel zuurstof?wat te doen?)en 2 bougies nat, één cilinder heeft klepspeling, enorm (10 mm) en betekent dat niet dat er een verbrande of verbogen klep is? Wat betekent het dan? Gewoon klepspeling oplossen? ik heb andere bougies erin gedaan maar probleem blijft, want klepspeling. En de compressie meten: hoe zelf te doen?</p><p>reactie op Niek de Boer: bedankt voor de reactie, de auto loopt op gas, normaal gesproken uitstekend, en is daar ook op afgesteld, maar hoe kun je de brandstof zowel voor zowel gas en voor benzine afstellen? op gas rijdt /start hij helemaal niet meer...maar moet ook eerst de klepspeling oplossen denk ik, maw de klep vervangen lijkt me. En de kop eraf?! tja ik woon in Alkmaar, de auto loopt op 3 poten dus...maar bedankt voor aanbod, misschien dat ik je ga bellen voor ibnfo als je dat goed vind.</p>
- Platinum lid
-
Minder
Meer
10-07-2010 23:04 #95904
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic nieuwe uitlaat...daarna probleem: op benzine backfire,,klep verb
<p>Voor de klepspeling kan je kijken naar de hoogte vd kleppen, hoe ver ze boven de kop uitsteken. Ws. staan ze nog allemaal op dezelfde hoogte, de uitlaatkleppen iets hoger dan de inlaat (da's normale slijtage voor LPG). Dan heb je dus een probleem met de tuimelaar, de stoterstang en/of het klepstelboutje. Kijk of de tuimelaar nog in de stoterstang zit, of gewoon ernaast. I.g.v. het laatste ben je gauw klaar. De stelboutjes breken ook wel eens. En voel of de stoterstang nog strak tussen de tuimelaar en de nokvolger (onderin het blok) zit.</p><p>Compressie kan je meten met een compressiemeter, elke garage heeft zo'n ding. Bougies kan je evt. schoonkrabben en terug monteren, het zwart worden komt door een veel te rijk mengsel (bijna verzuipen).</p><p> </p><p>In Spanje kan je beperkt LPG tanken, ze zijn een beetje aan het bijkomen van de explosie bij Los Alfaques:
www.lpginfosite.nl/lpgstations_spanje.html
en
www.gas-tankstellen.de/menu.php?jump=lan...=lpg&land=E&sort=PLZ
</p>
- Ruud Niewenhuis (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
11-07-2010 09:15 #95903
<p>De tuimelaar zat niet meer op de stoterstang, omdat er 10mm speling/ruimte tussen zit, in eerste instantie dacht ik inderdaad dat de stoterstang gebroken was, maar is niet het geval.Het kleppendeksel ligt eraf, moet ik alles er weer op doen en op 3 poten naar dichtsbijzijnde garage hobbelen? En dan de compressie meten, en dan weet ik....meer? Er is een garage op loopafstand, misschien kan ik hem duwen. Hoe kan ik meten/kijken of de kleppen ver boven de kop uitsteken?</p><p>Affijn laat ik maar doen, naar de garage gaan, voor diagnose. Bedankt weer voor het advies.</p>
- Platinum lid
-
Minder
Meer
11-07-2010 10:35 #95902
<p>Je kan gewoon kijken of de klepstelen allemaal even hoog uit de kop steken. Stel dat een klep om één of andere reden open is blijven hangen, dan zit-ie een stuk lager als de rest.</p><p>Er zitten maar een paar onderdelen in de klepbediening, nok, nokvolger, stoterstang, tuimelaar, stelboutje+moertje, klepveer, 2x klepspie, klepveerschotel, klep. Al die onderdelen kan je 1 voor 1 nakijken. Laat de motor niet draaien met een losse stoterstang, hij kan onderin het blok vallen en dat geeft weer zo'n rommel.</p><p> </p><p>De 1e klep vd 3e cil is een uitlaatklep, op zich kan je nog gewoon de compressie meten (zonder die stoterstang) en er valt denk ik ook nog wel mee te rijden, maar ik zou eerst alle onderdelen eens rustig testen. Gaat de stoterstang op en neer als je aan de krukas draait, gaat de klep op en neer, dat soort basisdingen.</p><p> </p><p>Compressie kan je zelf voelen met je duim op het bougiegat terwijl je de krukas ronddraait.</p>
- Arco Ruighaver (GAST)
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
11-07-2010 11:42 #95901
door Arco Ruighaver (GAST)
Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims
Beantwoord door Arco Ruighaver (GAST) in topic nieuwe uitlaat...daarna probleem: op benzine backfire,,klep verb
<p>Wat Marc zegt,</p><p>Als je er rustig de tijd voor neemt moet je kunnen zien waar het probleem zit, zonder op voorhand de kop te hoeven lichten.
</p><p>Wat ik zou doen:</p><p> </p><p>- Verwijder de tuimelaaras (4 boutjes bovenop de as) hierdoor komen alle kleppen omhoog.</p><p>
- leg een lange lat over de bovenkant van de kleppen (daar waar normaal de tuimelaars tegen komen), zo kun je in een oogopslag zien of er grote verschillen zijn. zeker verschillen als 10mm. Kleine verschillen van een paar mm maakt niet zoveel uit.</p><p>
- controleer per stoterstang of deze wel netjes omhoog en omlaag gaat als je aan de ventilator draait. De stoterstang van klep1 cilinder 3, moet net zo ver omhoog komen als klep 2 van cilinder 2 (beide uitlaatkleppen)</p><p>
- Laat de stoterstangen op een vlakken ondergrond een keer rollen (om te kijken of deze niet overdreven krom zijn)</p><p>
- Controleer ook, visueel of de klepveer van de betreffende klep wel goed is, zitten er geen windingen te dicht op elkaar. deze kan namelijk ook gebroken zijn. Kortom zijn hier verschillen met de andere klepveren.
</p><p>Voor je weer opbouwt, post even je bevindingen, dan kunnen we je wellich verder helpen.</p><p> </p><p>Misschien is dit een aanrader: www2.conrad.nl/goto.php?artikel=853427 </p><p>
Succes!
Gr Arco</p>
</p><p>Wat ik zou doen:</p><p> </p><p>- Verwijder de tuimelaaras (4 boutjes bovenop de as) hierdoor komen alle kleppen omhoog.</p><p>
- leg een lange lat over de bovenkant van de kleppen (daar waar normaal de tuimelaars tegen komen), zo kun je in een oogopslag zien of er grote verschillen zijn. zeker verschillen als 10mm. Kleine verschillen van een paar mm maakt niet zoveel uit.</p><p>
- controleer per stoterstang of deze wel netjes omhoog en omlaag gaat als je aan de ventilator draait. De stoterstang van klep1 cilinder 3, moet net zo ver omhoog komen als klep 2 van cilinder 2 (beide uitlaatkleppen)</p><p>
- Laat de stoterstangen op een vlakken ondergrond een keer rollen (om te kijken of deze niet overdreven krom zijn)</p><p>
- Controleer ook, visueel of de klepveer van de betreffende klep wel goed is, zitten er geen windingen te dicht op elkaar. deze kan namelijk ook gebroken zijn. Kortom zijn hier verschillen met de andere klepveren.
</p><p>Voor je weer opbouwt, post even je bevindingen, dan kunnen we je wellich verder helpen.</p><p> </p><p>Misschien is dit een aanrader: www2.conrad.nl/goto.php?artikel=853427 </p><p>
Succes!
Gr Arco</p>
Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims