nokkenas vulring / distributietandwiel.

• Daan van Oosten Slingeland
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-11-2010 09:50 #98441 door Daan van Oosten Slingeland
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic nokkenas vulring / distributietandwiel.
Goed om te horen, het is toch een mooie klus die distributiewielen.

Alwin, welke set (staal, alu, fiber) heb je gebruikt, en waar heb je deze vandaan? Zou je kunnen laten weten hoe je denkt over het geluid dat ze maken bij lopende motor?

Ik heb enkele weken terug een stalen set gemonteerd, en het geluid viel me toch wat tegen. Ik zag veel reacties op het forum van mensen die vertelden dat het met de extra herrie reuze meeviel, maar de auto had toch een wat zingende/jankende klank erbij die doet denken aan een 2CV. Na een paar honderd kilometer lijkt dit nog niet geminderd.

Maar goed, alles beter dan nog een keer stilstaan op de snelweg zonder ANWB-lidmaatschap 's avonds laat waarbij je in ieder geval blij bent dat je niet 5 kilometer verder was in de tunnel zonder vluchtstrook...

'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Alwin Koning (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-11-2010 14:46 #98452 door Alwin Koning (GAST)
Beantwoord door Alwin Koning (GAST) in topic nokkenas vulring / distributietandwiel.
nou gister is alles goed verlopen en de amazon draait weer. hij maakt inderdaad een jankend geluid ja, maar na warm gereden is het gebonk (diesel geluid) nu weg :D maar het is wel een overheersend geluid ja maar ben allang blij dat het andere weg is.

ik heb een stalen set bij nordicar gekocht.

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-11-2010 16:37 #98461 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic nokkenas vulring / distributietandwiel.
Ik heb een aluminium set op het gereviseerde en opgewaardeerde blok gezet, maar dat moet wachten tot ik de 144 heb opgeknapt, dus dat kan wel even duren.......

Persoonlijk zou ik altijd het fiberwiel monteren in een standaard motor, de reden dat ik nu tóch een alu heb gemonteerd is omdat dit blok wat meer vermogen zou moeten leveren. Maar als hij teveel lawaai maakt, gooi ik hem er zeker weer af!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• Frans Pars (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
24-01-2011 12:25 #99828 door Frans Pars (GAST)
Beantwoord door Frans Pars (GAST) in topic nokkenas vulring / distributietandwiel.
ha toch nog weer vraagje over het los halen van het kleine stalen tandwiel

heb nu alles open liggen en de moer van het het grote tandwiel al wel los, zal hem nu voorzichtig met een poelietrekker ervan proberen te trekken ,maar nu de kleine,...

als ik het goed zeg zit deze vast met een bus, deze zit nu nog muurvast en als ik bericht goed lees kan ik deze voorzichtig loswrikken met schroevendraaier en hamer :? of begrijp ik het helemaal verkeerd (ben het eens met andere schrijver dat de Haynes hier een beetje snel aan voorbij gaat) waar zet ik de schroevendraaier of steenbeitel dan het beste tussen?

het gaat trouwens om een B18d Amazon blok.

dank groeten
Frans

• Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-01-2011 12:50 #99829 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic nokkenas vulring / distributietandwiel.
Die bus gaat er alleen kaarsrecht af, zodra er iets scheef gaat, loopt-ie klem. Dus met een hamertje (bv. plastic) rondom de bus 'in lijn' tikken terwijl je de bus voorwaarts trekt. Gaat er dan best makkelijk af.

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-01-2011 19:42 #99851 door Tom Steverink
Precies, maar ik doe het altijd met een grote schroevendraaier tussen de bus en het tandwiel: dan klein tikje op de schroevendraaier en dan hetzelfde aan de andere kant.

Voor het trekken van het tandwieltje bestaat een trekker, maar met een metaalplaatje waar je twee gaten in boort die corresponderen met de schroefgaten in het (originele-) tandwiel gaat het prima: plaatje met twee boutjes vastzetten, tussen het plaatje en tandwiel even vullen met bijv. een moer en de twee boutjes om en om aandraaien..

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)

• Frans Pars (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
25-01-2011 00:08 #99865 door Frans Pars (GAST)
Beantwoord door Frans Pars (GAST) in topic nokkenas vulring / distributietandwiel.
dank voor de reacties, de beide tandwielen zijn er af, zaten goed vast trouwens, maar met een paar verschillende poelie trekkers is het toch gelukt (man man wat kan die middensteun van de radiator goed ik de weg zitten :( )

ben wel benieuwd hoe het monteren weer gaat, gezien ze toch vrij vast zaten, maar ja dat gaan we zien of het een beetje werkt of niet!!!

• Daan van Oosten Slingeland
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-01-2011 11:13 #99876 door Daan van Oosten Slingeland
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic nokkenas vulring / distributietandwiel.
Tandwielen van tevoren goed warm stoken en je zult zien dat ze verbazingwekkend soepel over de assen glijden. Succes!

'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-01-2011 09:56 #100003 door Tom Steverink
Goed advies, en denk erom dat je niet op het grote tandwiel tikt om hem er het eerste stuk op te krijgen: je kunt de nokkenas naar achteren tikken!

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD