nokkenas vulring / distributietandwiel.

• Edgar Beekhuyzen
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
12-08-2010 19:47 #48857 door Edgar Beekhuyzen
nokkenas vulring / distributietandwiel. is gemaakt door Edgar Beekhuyzen
<p>hallo allemaal</p><p>ik ben bezig om de distributie te vervangen van onze onlangs aangeschafte 244 met b20 blok. lukt allemaal aardig maar zit toch nog met een aantal vragen:</p><p>hoe kan ik het beste de bus van de krukas af krijgen waar de vilten ring overheen loopt?</p><p>bij de distributieset zit een ovale stalen vulplaat. komt de messing ring en de ovale kunststof plaat die er nu in zit dan te vervallen of ben ik nog niet helemaal compleet?</p><p>weet iemand het aanhaalmoment van het grote tandwiel? (zat in mijn ogen onbeschoft vast)</p><p>groeten ed</p><p> </p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Roland Houweling (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-08-2010 21:53 #96187 door Roland Houweling (GAST)
Beantwoord door Roland Houweling (GAST) in topic nokkenas vulring / distributietandwiel.
<p>die bus zou niet heel vast moeten zitten volgens mij, die bout die em vast houd zit wel vrij vast.</p><p>daar heb ik een luchtsleutel bij nodig gehad.</p><p>en voor het kleine tandwiel op je nokkenas heb ik een poelietrekker ietwat verbouwd.</p><p>de ovale plaat houd de messing ring achter het kleine tandwiel vast en dit geheel houd de nokkenas op zijn plek.</p><p> </p>

• Alwin Koning (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-11-2010 17:40 #98410 door Alwin Koning (GAST)
Beantwoord door Alwin Koning (GAST) in topic nokkenas vulring / distributietandwiel.
ben nu ook bezig om de tandwielen te vervangen alleen de bus op de krukas zit muurvast.....is er ook een mogelijkheid om die eraf tekrijgen (speciale manier)?

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-11-2010 17:53 #98413 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic nokkenas vulring / distributietandwiel.
Die "bus" plakt gewoon een beetje: een grote schroevendraaier tussen bus en krukas en wrikken doet meestal de truc...

Pas je trouwens op de oliesproeier? Dat is dat vierkante vlakje dat linksboven de krukas zit, Daar zit een heel klein gaatje in dat olie sproeit, maar als die verkeerd zit of als je hem afbreekt, is de boel zó weer stuk!

Oh, en Alwin, niet steeds je vraag aan een oud draadje gaan hangen, hoor, gewoon een nieuw draadje starten onder het juiste kopje! Dat is ook in verband met de zoekfunctie veel beter!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• Alwin Koning (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-11-2010 18:05 #98417 door Alwin Koning (GAST)
Beantwoord door Alwin Koning (GAST) in topic nokkenas vulring / distributietandwiel.

"Tom Steverink" schreef:
Die "bus" plakt gewoon een beetje: een grote schroevendraaier tussen bus en krukas en wrikken doet meestal de truc...

Pas je trouwens op de oliesproeier? Dat is dat vierkante vlakje dat linksboven de krukas zit, Daar zit een heel klein gaatje in dat olie sproeit, maar als die verkeerd zit of als je hem afbreekt, is de boel zó weer stuk!

Oh, en Alwin, niet steeds je vraag aan een oud draadje gaan hangen, hoor, gewoon een nieuw draadje starten onder het juiste kopje! Dat is ook in verband met de zoekfunctie veel beter!

:D ik ben gewend van andere forums om niet elke keer een nieuw topic aan te maken.

maar bedankt voor de tip....ik ga even proberen :D

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-11-2010 18:11 #98419 door Tom Steverink
No problem! :oops:
Trouwens: kijk uit met het fibertandwiel: als een gewone driepoot trekker eraf slipt, wordt het heel moeilijk om het tandwiel er nog af te krijgen!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)

• Daan van Oosten Slingeland
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-11-2010 18:28 #98420 door Daan van Oosten Slingeland
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic nokkenas vulring / distributietandwiel.
Het is mij een aantal weken terug gelukt met een steenbijtel, zo'n dikke botte. Ertussen zetten en met een hamer tikken. Ik weet niet meer zeker of 'ie daarmee in 1 keer loskwam of dat ik er toen nog een trekker op heb gezet, maar volgens mij heb ik nog wel even een trekker gebruikt. Ik was in ieder geval niet zo blij met de beschrijving in de greenbooks/Haynes dat 'die bus los zit en er zo afgenomen kan worden'

Een tip die ik overigens op het forum had gevonden, dus wellicht kom je met even doorzoeken wat meer bruikbare tips tegen!

'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4

• Alwin Koning (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-11-2010 18:46 #98421 door Alwin Koning (GAST)
het kunstof tandwiel heb ik er af kunnen krijgen met een driepoot :D

maar een met een dikke schroevendraaier en een hamer is de bus er nu ook af....tandwiel is er ook afgekomen met de poulytrekker :D die zat trouwens wel aardig vast.

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-11-2010 18:51 #98422 door Tom Steverink
Mooi man, nou uitkijken met het terugzetten van het nieuwe grote tandwiel: niet tegen slaan, want dan maak je kans dat de nokkenas opschuift!

• Alwin Koning (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-11-2010 19:12 #98423 door Alwin Koning (GAST)
klopt die informatie had ik gelukkig al.
maar het is nu koud buiten en de tandwielen komen net uit de oven :D

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD