Volvo Penta B20 blijft niet stationair lopen; lekke koppakking?

Lees meer
23-08-2023 09:01 #204351 door Rik Tuin
Haal de kop er gewoon af. Bij dit type motor een klusje van niks en qua materiaal kosten alleszins meevallend. Kun je de zaak tenminste 'op de werkbank' bekijken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-08-2023 07:52 #204374 door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic Volvo Penta B20 blijft niet stationair lopen; lekke koppakking?
Gister kop eraf gehaald. Mijn ongetrainde oog heeft helaas (of gelukkig) niks raars gezien. Zie de foto's hieronder. Zien jullie iets opvallends?
Ik breng de kop morgen weg ter controle.














Bij het rechter gat voor de cilinder zie je wat sludge die er bij demontage op is gekomen.



En nog een video:  Video cilinderkop

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-08-2023 08:46 #204376 door Ronald Zwerus
Ik neem aan dat je een watergekoeld uitlaat spruitstuk hebt . Kijk deze ook goed na ik heb een keer een soort gelijk probleem gehad en bleek er een scheur tussen het water gedeelte een uitlaat gas gedeelte te zitten en kon water via de geopende uitlaatklep in de motor komen. Niet veel maar genoeg om de sludge  in het kleppen deksel te veroorzaken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-08-2023 20:50 #204393 door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic Volvo Penta B20 blijft niet stationair lopen; lekke koppakking?
Goed punt van het uitlaatspruitstuk. Zie je wel, ik weet hier helemaal niets van dus ik mis misschien vanalles. Zal hem morgen demonteren voordat ik de kop weg breng. Bedankt voor de tip!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-08-2023 22:13 #204395 door Ronald Zwerus
Het mooiste zou zijn wanneer je het watergedeelte kunt afpersen met de waterslang erop ,ligt soms aan de constructie of dit mogelijk is .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-08-2023 22:12 #204436 door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic Volvo Penta B20 blijft niet stationair lopen; lekke koppakking?

Het mooiste zou zijn wanneer je het watergedeelte kunt afpersen met de waterslang erop ,ligt soms aan de constructie of dit mogelijk is .
Vanmiddag getest met de rookmachine, uitlaat en waterleiding lijken goed van elkaar gescheiden te zijn, dus dat is dan in orde.

Gepoogd de olie uit het blok te halen via de peilstok, geen doen... had verschillende te dikke slangen. Uiteindelijk een slang met buitendiameter 5mm en binnendiameter 3mm gebruikt, maar dat gaat wel echt tergend langzaam. Echt geen doen. Nu maar een electrisch pompje besteld met 6mm slang, hopen dat de binnendiameter wat groter is dan 3mm, dat het iets vlotter gaat. Ik snap werkelijk niet hoe ze dit zo bedacht hebben. Ze hadden toch ook gewoon een aftapkraantje op het carter kunnen plaatsen. Latere modellen hebben dat ook, wellicht dat het ten tijde van de ontwikkeling van de B20 nog niet kon ofzo, maar dit is echt een oplossing van niks. Maargoed, we moeten het er maar mee doen.

De kop laat ik maandag controleren/vlakken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.