Volvo Penta B20 blijft niet stationair lopen; lekke koppakking?

Lees meer
11-08-2023 20:00 #204151 door Doeke Dobma (GAST)
Beste Volvo vrienden;

Hoewel het een Penta blok is vermoed ik dat hier toch de meeste kennis aanwezig is, daarom wend ik me tot jullie. Ik heb dit voorjaar een klassieke speedboot gekocht met B20 blok, met enkele Solex 44 PAI carburateur. Gekocht met 'start moeilijk, bij acceleren stottert ie'. Na aankoop 1 klein rondje probleemloos gevaren; de vermelde problemen niet opgemerkt, maar het was echt een klein rondje. Toen geconstateerd dat de brandstofpomp lekte en een koelleiding lekte(directe koeling met water). Brandstofpomp vervangen en koelleiding van nieuw rubbertje voorzien; ik had er zin in. Maar helaas, toen ik wilde varen wilde wilde hij niet meer stationair lopen. Ik krijg hem gestart op ca 2500tpm, kan hem stationair laten lopen op ca 2000tpm, maar je hoort dat ie niet lekker en constant loopt, toerental fluctueert ook wat. Na een aantal minuten valt ie uit. Remmenreiniger sprayen liet horen dat er toch een luchtlek was. 
Omdat het erg als valse lucht klonk, carburateur revisie setje besteld en geplaatst. Carb bleek eigenlijk helemaal schoon van binnen te zijn. Revisiesetje hielp dan ook niet. Nadat ik de cabr wederom had gedemonteerd, zag ik de sporen van de remmenreiniger langs 1 kant van de pakking doortrekken tot de inlaatopening op het spruitstuk. Voet carburateur bleek krom. Deze laten vlakken. Nog steeds wilde die niet blijven lopen, eigenlijk gewoon geen verschil. Daarna ook nog vloeibare pakking ertussen, wederom geen verschil. Facebook gevraagd en daar werd aangegeven dat de inlaatspruitstukken vaak scheuren, of de spruitstukpakking. Rooktest gedaan, alles zit potdicht. 
Bij aankoop olie peilstok eruit gehaald en bekeken; mooi schoon. Maar inmiddels zit er sludge op. Cylinderkopdeksel gedemonteerd, en daar zie ik dit:





En het deksel;



Ik zeg; lekke koppakking. Klopt dat, of kan het nog wat anders zijn? Hoe weet ik zeker of het wel of niet de koppakking is? En hoe pak ik dat aan? Blok is aan de buitenkant helemaal droog. Zou de kop dan krom zijn of is de pakking door ouderdom gewoon doorgeslagen?
Kan klepspeling er nog mee te maken hebben?

Alvast bedankt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-08-2023 20:30 #204153 door M. te Dorsthorst
Beantwoord door M. te Dorsthorst in topic Volvo Penta B20 blijft niet stationair lopen; lekke koppakking?
Hallo Doeke, 

Sludge in de Olie kan inderdaad duiden op een kapotte koppakking. of... op veel korte stukjes waardoor er condens in de olie ontstaat. 
voordat je de motor uit elkaar haalt zou ik bij de basis beginnen. 
Olie en oliefilter wisselen, de kleppen stellen net als de contactpuntjes en het ontstekingstijdstip afstellen. 
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-08-2023 21:29 #204155 door Han Misdom
Compressielektest uitvoeren, dan heb je uitsluitsel.
Tuimelaaras demonteren en vervolgens perslucht op het bougiegat zetten.  Als de koppakking lek is dan zie en hoor je hem vanzelf borrelen op het koelwatercircuit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
11-08-2023 21:46 - 11-08-2023 21:47 #204157 door BartJu
Kan dat ook bij een Penta in een boot met echte waterkoeling?
Dan is er mogelijk dus geen koelvloeistof en waarschijnlijk dus ook geen (gesloten) circuit dat borrelt?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-08-2023 23:09 #204158 door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic Volvo Penta B20 blijft niet stationair lopen; lekke koppakking?
Klopt, dat zal niet werken. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-08-2023 01:08 #204159 door Johan Geers
Beste Doeke, qua carburator zou deze manual je kunnen helpen manualzz.com/doc/6437400/carburetor--solex-44-pai
Anders een ander spruitstuk met een zenith of SU carburator deze zijn nog genoeg tweede hands te verkrijgen en Solex is al wat moeilijkjker lijkt mij.
En wat Han voorsteld compressie en lekkage meten.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-08-2023 15:22 #204168 door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic Volvo Penta B20 blijft niet stationair lopen; lekke koppakking?

Beste Doeke, qua carburator zou deze manual je kunnen helpen manualzz.com/doc/6437400/carburetor--solex-44-pai
Anders een ander spruitstuk met een zenith of SU carburator deze zijn nog genoeg tweede hands te verkrijgen en Solex is al wat moeilijkjker lijkt mij.
En wat Han voorsteld compressie en lekkage meten.

succes

Johan Geers

Bedankt, reeds van een Penta kenner een aantal handleidingen gekregen, waaronder deze. Ik heb het idee dat de carburateur helemaal in orde is, zeker na de revisieset.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-08-2023 15:30 #204169 door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic Volvo Penta B20 blijft niet stationair lopen; lekke koppakking?
Ik wil eerst de olie wel eens aftappen. En dan kijken of het een beetje condens is, of dat er echt veel water in zit. 
Even dubbelchecken; volgens de handleiding gaat er 3,75 liter in, incl filter, klopt dat? Er staat 10W30 multigrade, wat is multigrade? Ik ben bekend met  ACEA enzo, voor de hedendaagse motoren, multigrade zegt me zo niks. Ik dacht, als ik er nou eerst eens goedkope 15W40 ACEA A3/B4 olie van de Action in gooi, als een soort spoel olie... ik vermoed dat er wel een paar keer nieuwe olie in moet. Gezien de motor oud is, kan iets dikkere olie ook geen kwaad lijkt me.
Over het olie aftappen, ik begrijp dat dit met een slang moet, door de peilstokhouder heen. Maarja, met die sludge is het best dik. Mooiste is natuurlijk om dit met warme olie te doen, maar hoe ga ik die olie nu warm krijgen? Of zal het zo'n vaart niet lopen?
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-08-2023 17:25 - 13-08-2023 18:17 #204179 door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic Volvo Penta B20 blijft niet stationair lopen; lekke koppakking?
Vandaag weer even kort gekeken. Ik heb allereerst de bougies er eens uit gedraaid. Zie de foto hieronder, duidelijk verschil. De bougie aan de kant van de distributie is echt zwart (wel droog) terwijl de bougie aan de zijde van de aandrijving wit is. Hoe kan dit? 


Verder viel op dat de elektrode afstand erg verschillend is:


Ik zal nog eens gaan Googlelen of dit uberhaupt de juiste bougies zijn.

Verder nog met de endoscoop in de bougiegaten gekeken; alle cilinders zijn droog. De eerste zuiger (distributiezijde) lijkt aan de bovenzijde aangetast, de overige drie zagen er gaaf uit. Helaas is het een simpele endoscoop van de Lidl, ik kan er wel foto's mee maken, maar die kan ik dan weer niet op de PC zetten. Zo'n ding is trouwens wel verrekte handig, ook al gebruik je hem zelden.

Slang van de carterventilatie los gehaald van dat 'blokje' op de zijkant van het blok (wat is dat, vlamdover ofzo?) maar de slang was mooi schoon van binnen(uiteraard wel olie achtig). 

Poging gedaan de olie af te zuigen via de peilstok, maar helaas was de slang van de pomp te dik. Wel even de peilstok schoongemaakt en gepeild: er zit veel te veel in, zie foto:


Wat moet ik hier van denken? Er kan natuurlijk gewoon teveel in zitten, maar het lijkt wel heel schoon te zijn. Geen signalen van water. Anderszijds... water is zwaarder dan olie, dus het kan ook zijn dat het water onderin ligt en juist voor dit hoge peil heeft gezorgd... als ik de olie van de peilstok af veeg, ziet het er wel netjes uit:


Net besteld;

- compressiemeter set
- vloeistof afzuigpomp met 8mm slang
- olie
- bougies
- lokaal eerdaags een setje voelermaten halen

Eerdaags bij Nordicar een setje bougiekabels bestellen, evt incl contactpuntset, verdelerkap... even kijken wat de staat is en wat ik nog heb liggen (er werd wel eea bijgeleverd).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-08-2023 21:40 #204349 door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic Volvo Penta B20 blijft niet stationair lopen; lekke koppakking?
Vanavond compressie gemeten; 10,6/11/9,6/10,5 bar
Wel met koude motor, warm lukt niet meer.

Een bevriende monteur zag de foto van de bougies en zei gelijk; lekke koppakking bij cilinder 4, want die bougie is schoon (wit). Klinkt erg logisch. Wat denken jullie?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.