- Berichten: 109
Carterontluchting B18 B
- Wouter Vansteenkiste
-
- aanwezig
- Expert lid
-
- 1800S van 24/03/1967
Heeft iemand een idee waarvoor de "klep" aan het eitje (carterontluchting) dient (nummer 19/20 op de opengewerkte tekening in bijlage, in het geel aangeduid)?
Dit zit er bij onze motor namelijk niet op, het is een directe leiding van het "eitje" naar het inlaatspruitstuk.
Dank alvast.
Wouter Vansteenkiste
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
-
- aanwezig
- Platinum-lid
-
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Wouter Vansteenkiste
-
- aanwezig
- Expert lid
-
- 1800S van 24/03/1967
- Berichten: 109
lijkt me dus aangeraden om deze vlamdover opnieuw te monteren.
groet
Wouter
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rudi Dortangs
-
- aanwezig
- Platinum-lid
-
- Berichten: 1969
19 is een stukje rubber slang
20 is een terugslagklepje zodat de carterventilatieluchtstroom maar in 1 richting verlopen kan.
Bij de B20 is de opbouw van de carterventilatie trouwens anders en de luchtstroom andersom.
Kijk maar eens in de service manuals.
groeten,
Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Wouter Vansteenkiste
-
- aanwezig
- Expert lid
-
- 1800S van 24/03/1967
- Berichten: 109
bedankt voor de correctie.
20 staat idd. als ‘valve’/klep in het onderdelenboek.
Ik veronderstel dat de juiste stroomrichting voor een B18 dus van het carter naar het spruitstuk is. Klopt dit?
vriendelijke groet
Wouter
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rudi Dortangs
-
- aanwezig
- Platinum-lid
-
- Berichten: 1969
Op deze manier gaat er schone lucht vanaf het luchtfilter en vuile lucht in het spruitstuk, andersom zou het luchtfilter vervuilen.
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- aanwezig
- Platinum-lid
-
- Berichten: 3261
m.vr.gr.
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rudi Dortangs
-
- aanwezig
- Platinum-lid
-
- Berichten: 1969
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Sietse Wijtvliet
-
- aanwezig
- Nieuw lid
-
- Volvo for life
- Berichten: 10
Wat ik me daar altijd afgevraagd heb is of je dan niet een verstoorde luchtstroom krijgt omdat er een parallel pad ontstaat naast je carburateur (van luchtfilter via olievuldop, carterontluchting naar inlaatspruitstuk, een soort van bypass). Gaat dit niet ten koste van de carburateur afstelling?Rudi Dortangs post=203266 schreef : Klopt, van carter/eitje door het klepje heen naar het spruitstuk (en van het luchtfilter door een slang naar de olievuldop).
Op deze manier gaat er schone lucht vanaf het luchtfilter en vuile lucht in het spruitstuk, andersom zou het luchtfilter vervuilen.
Volvo V70 2.0T 2010
Volvo Amazon Combi B20B blauw 1966
Volvo Amazon B18A tweedeurs wit 1967
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rudi Dortangs
-
- aanwezig
- Platinum-lid
-
- Berichten: 1969
als alles is zoals het orgineel is zal men niets merken van het klein beetje "valse lucht" dat er zo verloopt. Indien men echter bijvoorbeeld bij de B20 geen originele nippel met de restrictie aan het spruitstuk heeft zal men duidelijk valse lucht hebben.
Zodra de motor door slijtage te veel carterdruk heeft werkt het systeem niet meer zoals het gedacht was (ik heb vroeger een Kadett gereden die na meerdere vele uren lange ritten volgas vaker olie nagevuld moest hebben, als het rode lampje aanging, dan benzine, en daarvan heb ik de carterontluchting om moeten leggen omdat het bijna een tweede uitlaat was en de motor door het aanzuigen van zo veel vuile lucht slecht liep, en toen toch maar een andere motor erin gelegd).
Sommigen geven de voorkeur aan het oude B18 naar de buitenlucht open systeem zodat er helemaal geen vuile lucht in de motor komt, maar dat is minder goed voor het milieu en er drupt dan steeds weer olie op de grond. De betere variant daarvan is de slang in een catch-can uit te laten monden.
groeten,
Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.