Carterontluchting B18 B

  • Wouter Vansteenkiste
  • Premium lid
  • Premium lid
  • 1800S van 24/03/1967
Meer
22-05-2023 21:16 #203255 door Wouter Vansteenkiste
Carterontluchting B18 B is gemaakt door Wouter Vansteenkiste
Beste Volvo-vrienden
Heeft iemand een idee waarvoor de "klep" aan het eitje (carterontluchting) dient (nummer 19/20 op de opengewerkte tekening in bijlage, in het geel aangeduid)?
Dit zit er bij onze motor namelijk niet op, het is een directe leiding van het "eitje" naar het inlaatspruitstuk.
Dank alvast.
Wouter Vansteenkiste
Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-05-2023 11:22 #203260 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Carterontluchting B18 B
Dat is de vlamdover, die voorkomt dat bij ev. ontbranding het naar binnen slaat

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Wouter Vansteenkiste
  • Premium lid
  • Premium lid
  • 1800S van 24/03/1967
Meer
23-05-2023 11:41 #203262 door Wouter Vansteenkiste
Beantwoord door Wouter Vansteenkiste in topic Carterontluchting B18 B
Bedankt voor de toelichting Ed.
lijkt me dus aangeraden om deze vlamdover opnieuw te monteren.
groet
Wouter 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rudi Dortangs
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-05-2023 12:14 #203263 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Carterontluchting B18 B
Correctie: dat is geen vlamdover (de vlamdover is een meervoudig gevouwen stukje messing in het pijpje van het eitje).
19 is een stukje rubber slang
20 is een terugslagklepje zodat de carterventilatieluchtstroom maar in 1 richting verlopen kan.
Bij de B20 is de opbouw van de carterventilatie trouwens anders en de luchtstroom andersom.
Kijk maar eens in de service manuals.
groeten,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Wouter Vansteenkiste
  • Premium lid
  • Premium lid
  • 1800S van 24/03/1967
Meer
23-05-2023 12:20 #203265 door Wouter Vansteenkiste
Beantwoord door Wouter Vansteenkiste in topic Carterontluchting B18 B
Dag Rudi
bedankt voor de correctie.
20 staat idd. als ‘valve’/klep in het onderdelenboek.
Ik veronderstel dat de juiste stroomrichting voor een B18 dus van het carter naar het spruitstuk is. Klopt dit?
vriendelijke groet 
Wouter 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rudi Dortangs
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-05-2023 12:30 #203266 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Carterontluchting B18 B
Klopt, van carter/eitje door het klepje heen naar het spruitstuk (en van het luchtfilter door een slang naar de olievuldop).
Op deze manier gaat er schone lucht vanaf het luchtfilter en vuile lucht in het spruitstuk, andersom zou het luchtfilter vervuilen.

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-05-2023 08:02 #203274 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Carterontluchting B18 B
Ik rijdt al 45jaar Volvo amazone, ik heb er nog nooit zo'n klepje tussen gehad en ik denk vele met mij niet.

m.vr.gr.

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rudi Dortangs
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-05-2023 08:11 #203275 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Carterontluchting B18 B
Bij een vroege B18 (carterontluchting open naar buitenlucht) en alle B20 (anders systeem met gecalibreerde aansluitnippel op spruitstuk) is dit klepje niet origineel, en men kan een B18 met het B20 carterontluchtingssysteem uitvoeren. Gewoon het klepje weglaten in het B18 systeem is niet goed, indien het daarbij overbodig was zou Volvo het geld voor fabicage en montage ingespaard hebben.

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Sietse Wijtvliet
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • Volvo for life
Meer
25-05-2023 14:44 - 25-05-2023 14:45 #203276 door Sietse Wijtvliet
Beantwoord door Sietse Wijtvliet in topic Carterontluchting B18 B

Klopt, van carter/eitje door het klepje heen naar het spruitstuk (en van het luchtfilter door een slang naar de olievuldop).
Op deze manier gaat er schone lucht vanaf het luchtfilter en vuile lucht in het spruitstuk, andersom zou het luchtfilter vervuilen.

 
Wat ik me daar altijd afgevraagd heb is of je dan niet een verstoorde luchtstroom krijgt omdat er een parallel pad ontstaat naast je carburateur (van luchtfilter via olievuldop, carterontluchting naar inlaatspruitstuk, een soort van bypass). Gaat dit niet ten koste van de carburateur afstelling?

Volvo V70 2.0T 2010
Volvo Amazon Combi B20B blauw 1966
Volvo Amazon B18A tweedeurs wit 1967
Volvo V40 Europe Prestige 2005
Volvo 244 GLT B23E 1984

Laatst bewerkt 25-05-2023 14:45 door Sietse Wijtvliet.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rudi Dortangs
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-05-2023 18:18 #203278 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Carterontluchting B18 B
Hallo Sietse,
als alles is zoals het orgineel is zal men niets merken van het klein beetje "valse lucht" dat er zo verloopt. Indien men echter bijvoorbeeld bij de B20 geen originele nippel met de restrictie aan het spruitstuk heeft zal men duidelijk valse lucht hebben.
Zodra de motor door slijtage te veel carterdruk heeft werkt het systeem niet meer zoals het gedacht was (ik heb vroeger een Kadett gereden die na meerdere vele uren lange ritten volgas vaker olie nagevuld moest hebben, als het rode lampje aanging, dan benzine, en daarvan heb ik de carterontluchting om moeten leggen omdat het bijna een tweede uitlaat was en de motor door het aanzuigen van zo veel vuile lucht slecht liep, en toen toch maar een andere motor erin gelegd).
Sommigen geven de voorkeur aan het oude B18 naar de buitenlucht open systeem zodat er helemaal geen vuile lucht in de motor komt, maar dat is minder goed voor het milieu en er drupt dan steeds weer olie op de grond. De betere variant daarvan is de slang in een catch-can uit te laten monden.
groeten,
Rudi

 

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD