67’ Amazon p130 lang stil gestaan

Lees meer
28-12-2022 12:11 #201478 door 18023-dummy
Beantwoord door 18023-dummy in topic 67’ Amazon p130 lang stil gestaan
Duidelijk verhaal Ed.
Qua km’s is het enkel recreatief in de weekenden met mooi weer, dus LPG vind ik zonde om enkel hiervoor in te laten bouwen. Dan ga ik voor de additieven en/of 98 benzine.

Wel ontzettend handig om een additief in geval van nood bij te hebben Peter!

Hanot, vervelend om te horen van de negatieve ervaringen met de andere wagens en gereviseerde motorblokken. Ik moet zeggen dat ik nu door de bomen het bos niet meer zie met alle antwoorden, maar wel fijn dat ik hierin zelf een goed overwogen beslissing kan nemen.

Wat betreft de koolaanslag vind ik ook een hele interessante, mijn Amazon staat namelijk in een engine room en is het niet de bedoeling dat de muur en vloer elke keer bij de auto halen/brengen onder gespetterd wordt, hier wil ik graag vanaf.

 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-12-2022 13:08 - 28-12-2022 13:09 #201479 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic 67’ Amazon p130 lang stil gestaan
Wat ik mis in deze discussie mis het volgende.
Heb je de auto al eens aan een CO testkast gehad. Mijn ervaring is dat veel van onze oudjes veel te rijk staan. Soms vliegt mijn CO meter helemaal in de hoek (dus meer als 12%). Een te rijk mengsel geeft ook heel veel roetvorming en is uiteraard niet al te best voor het milieu.

T.a.v. allerlei toevoegingen heb ik mogelijk een erg afwijkende mening; niet doen!
De fabrikanten van olie en benzine doen hun best om een uitgewogen product neer te zetten. Als je daar van alles aan gaat toevoegen, wat krijg je dan?
Heb momenteel een drietal rijdende oldtimers en heb daar denk ik een half miljoen km meer gereden. Gewoon op LPG en als het niet anders kan op Euro 95. Geen centje pijn, ook niet met een caravan in de bergen. Wel een goede motorolie en regelmatig lange ritten. Kort ritjes zijn dodelijk voor de motor, uitlaat etc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-12-2022 15:32 - 28-12-2022 16:03 #201481 door P. Hanot
Beantwoord door P. Hanot in topic 67’ Amazon p130 lang stil gestaan


T.a.v. allerlei toevoegingen heb ik mogelijk een erg afwijkende mening; niet doen!
De fabrikanten van olie en benzine doen hun best om een uitgewogen product neer te zetten. Als je daar van alles aan gaat toevoegen, wat krijg je dan?





 


Fabrikanten van olie en benzine moeten zich houden aan wettelijke verplichtingen, geïnitieerd door de politiek. 
De benzine die nu te koop is aan de pomp zal best een uitgewogen product zijn voor auto's uit 2022, maar of deze nog goed is voor auto's van 50 jaar geleden en ouder, heb ik toch mijn ernstige twijfels.
-Van auto's uit de jaren 90 met een polyester benzinetank, is bekend dat deze gaan lekken door de ethanol in de moderne benzine.
-Van een aantal aluminium en bronzen onderdelen en een aantal Alu-carburators is ook bekend dat ethanol een aanvretend effect heeft.
-Rubberen benzineslangen van het oude type zijn niet bestand tegen ethanol. Er zijn hierdoor meerdere autobranden met klassiekers ontstaan na invoering van E10 benzine
-Sinds 2011 is de hoeveelheid zink of ZDDP (ook in klassiekerolie) wettelijk gereduceerd tot 1/3 van de oorspronkelijke hoeveelheid.
-Vrij recent ben ik nog een tijdlang op zoek geweest voor bruikbare, niet meer nieuw te verkrijgen, injectoren voor een Saab 900 waarvan bekend is dat deze ook te lijden hadden van de droge benzine en ethanol.

Iedereen maakt het voor zichzelf uit wat hij of zij doet, ik heb in ieder geval meermaals mijn les geleerd na ca 1.200.000 km voornamelijk klassiekerkilometers sinds 1980
(ook heb ik lange tijd gedacht dat moderne producten altijd beter waren dan de oude, maar nu heb ik door schade en schande een heel andere mening gekregen)
Het beetje meerprijs om terug de oorspronkelijke smering te verkrijgen in de benzine en minder elende achteraf, heb ik er dan ook graag voor over, 
(de foto's zijn van de periode vóórdat ik deze toevoegmiddelen gebruikte, pech om 04:00 uur 's morgens in de buurt van Frankfurt is ook weinig bevordelijk voor een relatie. Voorkomen is beter dan genezen)
     
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-12-2022 18:58 #201487 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic 67’ Amazon p130 lang stil gestaan
Ik geloof ook niet in toevoegingen voor klassiekers, wel in op tijd olie verversen waarbij ik standaard gebruik maak van Kroon Classic Oil 15W40 of 20W50. Ik heb een 145 Express met B20A op LPG die nog met een originele kop - en dus met de 'imprint' van loodhoudende benzine - geweldig bleef rijden toen ik grote afstanden er mee reed voor de Stichting. Helaas staat hij al weer 3 jaar in het hok, moet hem er nodig weer eens uithalen
Tevens gereviseerde koppen met grote kleppen hebben mijn voorkeur, ik rij nu een '71 144E op benzine en hier gaat GEEN ethanol in. Ik woon gelukkig vlak bij de Duitse grens en gooi er wel eens 102 van ARAL in en die gaat als de brandweer. Dan een stap naar de XC70 kilometervreter met LPi G3 die inmiddels op 408K staat en daar gebruik ik wel Flash Lube, is natuurlijk een hele andere motor met 5 cilinders en een turbo. Vorige week tankte ik voor 73 cent LPG ! kijk daar wordt ik vrolijk van .... 

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-12-2022 01:09 #201489 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic 67’ Amazon p130 lang stil gestaan
Ik doe tweemaal per jaar mijn olie vervesen zoals in het boekje staat maakt niet uit of er nu 100km of 1000km mee is gereden.
Ik gebruik Valovline 20/50 en rislone www.lazada.com.ph/products/rislone-4405-...e44ce75OLUQP&stock=1
Een zink toevoeging daat Valovoline geen zink bevat.
En wat Han zegt is waar als ik mijn motor afstel met colortune worden de bougie's bruin terwijl de kaart van Beru zegt dat de bougie wit tot of schoon moeten blijven.
Dus zet ik de sproeiers een halve slag terug en mijn bougies blijven schoon.
Ik denk dat de benziene een vertekend beeld geeft met colortune.

m.vr.gr.

Johan Geers.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-12-2022 03:01 #201490 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic 67’ Amazon p130 lang stil gestaan
ik gebruik deze kaart als referentie voor mijn bougies.

m.vr.gr.

Johan Geers
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.