67’ Amazon p130 lang stil gestaan

Lees meer
26-12-2022 22:23 #201448 door 18023-dummy
67’ Amazon p130 lang stil gestaan is gemaakt door 18023-dummy
Ik ben sinds kort trotse 2e eigenaar van een 67’ Amazon p130. De wagen heeft lang stil gestaan, inmiddels zijn de remmen alweer wat op gang gebracht, er zit achter nog wel een flink verschil maar alles zag er nog in orde uit.

Nu zit er wel veel roet in de uitlaat en bij starten, stationair draaien en wat accelereren ontstaan er wel spetters vanuit de uitlaat. Wat zijn jullie tips om de motor te reinigen nadat deze lang niet heeft gelopen en ook van de roet af te komen?

Het gaat volgens mij om b18a motorblok.

Bij voorbaat dank!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-12-2022 09:24 - 27-12-2022 09:26 #201451 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic 67’ Amazon p130 lang stil gestaan
Als de B18 lang stil heeft gestaan (hoe lang ?) is het verstandig eerst te controleren of de motor 'los ís dan de benzinetank en leidingen leeg te maken, wat olie op de zuigers te spuiten en dan met de kabel naar bobine los te starten.
Risico van vervuilde/oude benzine en breken van zuigerveren is aanwezig, dit ben  je al voorbij en dan zal er veel water in de motor/uitlaat zitten, laat de motor rustig rijdend op temperatuur komen (is beter dan stilstaand).
Mijn advies is ook remolie door te spoelen, kans op vervuiling en water aantrekken is groot wat vapor lock kan geven en dan heb je geen remdruk meer

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-12-2022 17:23 #201460 door 18023-dummy
Beantwoord door 18023-dummy in topic 67’ Amazon p130 lang stil gestaan
Bedankt voor de tips dusver Ed.
De wagen is al voordat ik deze kocht op gang gebracht en er zijn ook al een aantal honderd km’s mee gereden en er is inmiddels ook al weer nieuwe brandstof bijgetankt en opgereden. De motor loopt voor zover ik kan beoordelen(ik ben geen monteur) netjes. Hij slaat ook gelijk aan met starten. De auto heeft ook altijd binnen gestaan en dat staat deze nu weer.

Is het wellicht verstandig om wat toe te voegen aan de brandstof om de motor te reinigen zoals molykote of iets dergelijks? En hoe kom ik van de roet spetters uit de uitlaat af?

Dan heb ik nog een vraag, tanken jullie euro 95 of 98?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-12-2022 18:49 - 28-12-2022 05:57 #201463 door P. Hanot
Beantwoord door P. Hanot in topic 67’ Amazon p130 lang stil gestaan
Benzine was vroeger enigszins vettig en had een smerend effect, ook het standaard, in raffinaderijen, toegevoegde Tetraethyllood had daarnaast ook nog een smerende werking op zowat alle motoronderdelen en pakkingen.
Moderne benzine is nu droog en bijtend als aceton. De 5 of 10% toegevoegde ethanol doen er nog een slijtageschep bovenop.
Alcohol en rijden gaan sowieso niet samen, daarom is super 98 de minst slechte keuze voor oudere auto's, en als het nog kan, liefst helemaal alcoholvrij
Ik gebruik al vele jaren deze preventieve toevoegmiddelen na 2x een motor aan gort gereden te hebben (waaronder een recent gereviseerde):
Top oil van Bardahl (zeer goedkoop) en Tetraboost (tamelijk duur)
-levensduur van benzine wordt met ca 2 jaar verlengd,
-bevat ethanolkiller
-verbruik is ca 1,5 liter minder op 100 km en de motor loopt als een zonnetje
-Bardhal Top oil heeft, naast het smerend effect, ook een reinigende en beschermende werking
-Tetraboost maakt +100 octaan van super 98
Top Oil 500ML (bootschappen.nl)
Benzinetoevoeging Tetraboost - Echt lood! - Blankers Unusual Classics (frost-auto.nl)

Euro 95 is zeker geen aanrader voor een Amazon
toevoegingen werken enkel preventief, bestaande schade zal er niet door genezen ;-)
Ik rij niet meer elke week, maar als ik in mijn 544 of andere klassieker stap, is het om 500 tot 1000 km te rijden op 1 dag,
daarnaast kan het zijn dat ze ook zeer lang weer stilstaan, dus daarom wil ik absoluut geen onnodige risico's nemen met benzine of olie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-12-2022 20:12 - 27-12-2022 20:12 #201464 door 18023-dummy
Beantwoord door 18023-dummy in topic 67’ Amazon p130 lang stil gestaan
Ontzettend bedankt voor de tips! Gebruik je dit bij elke tankbeurt?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-12-2022 21:16 #201468 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic 67’ Amazon p130 lang stil gestaan
Probeer om geen ethanol houdende benzine te gebruiken, dat zijn in NL BP en Shell 98 octaan suprime en in Duitsland Aral. Een LPG tank inbouwen is een optie, maar ik weet niet hoe veel je gaat rijden.
De motor loop ook mooi op LPG wat een octaan gehalte van ca. 103 heeft

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-12-2022 21:26 #201469 door P. Hanot
Beantwoord door P. Hanot in topic 67’ Amazon p130 lang stil gestaan

Ontzettend bedankt voor de tips! Gebruik je dit bij elke tankbeurt?
De Top oil gebruik ik inderdaad bij elke tankbeurt, al vele jaren. Voor de prijs moet het je zeker niet laten (amper 15 euro extra voor meer dan 1000 liter benzine)
Top oil is ook geschikt als bovensmering als je met LPG rijdt.
ik merk vooral aan de carburator dat die soepeler reageert op de het gaspedaal.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-12-2022 00:21 #201470 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic 67’ Amazon p130 lang stil gestaan
Ik geloof best dat EURO 95 niet de juist brandstof is voor een amazone, maar ik rijdt er toch al twaalf jaar mee, nood gedwongen wel.
Ik heb een B20E met carburators en deze heeft volgens het boekje 98 octane nodig.
Mijn compressie is nog steeds goed en bij alle vier de cilinders hetzelfde.
Nu moet ik zeggen ik rijdt maar 1000 km per jaar dus in die twaalf jaar is er maar 12000 km bijgekomen.
Ik heb naar de producten gezocht die jullie vernoemen maar zijn hier niet te verkrijgen.
Wel heb ik deze  www.lazada.com.ph/products/gasoline-addi...1969f3KnU1ru&stock=1 www.lazada.com.ph/products/x1r-octane-bo...e6526eAPuacG&stock=1 tegen gekomen.
De eerste voor koolaanslag te verwijderen zou dit werken iemand al eens ervaringen opgedaan met dit soort spul?
Want koolaanslag zal ik wel hebben na twaalf jaar korte ritjes.
Maar als jullie nog meer merken weten die een soort gelijk spul verkopen laat het mij weten.
Octane boosters kun je hier wel krijgen maar of dat de oplossing is?
Ik moet wel zegen na veel aanpassingen gedaan te hebben loopt de auto erg goed op octane 95.

alvast bedankt

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-12-2022 05:45 - 28-12-2022 06:08 #201472 door P. Hanot
Beantwoord door P. Hanot in topic 67’ Amazon p130 lang stil gestaan
Met reinigingsmiddelen om koolaanslagen te verwijderen moet je ook opletten,
evenzo met synthetische en halfsyntetische motorolie want daar zitten ook reinigingsadditieven in.
De motor van mijn cadillac is compleet vernield geraakt door dit soort motorolie wegens het verstopt raken van de oliekanalen.
ook de kleppen van mijn Ford Capri zijn destijds verbrand, niet zo heel lang na motorrevisie en plaatsen loodvrije zittingen.
Voor LPG heb je ook zoiets als bovenkopsmering (bv Flashlube )
(ik moet er wel bij vermelden dat de auto steeds goed warm wordt bij afstanden van ca 500 km en het gaspedaal wordt vaak diep ingetrapt.
Ik heb meer vertrouwen in benzinesamenstelling  (of deze proberen te benaderen) en 20W50 motorolie (met voldoende zinkgehalte of ZDDP) zoals die was, uit de tijd dat deze auto's van de band rolden en waarvoor ze ook ontworpen zijn.

 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-12-2022 10:59 #201476 door Peter de Bruijn
Beantwoord door Peter de Bruijn in topic 67’ Amazon p130 lang stil gestaan
Hallo,

In Shell V-Power 98 zit geen Ethanol, in verleden op een forum door Shell zelf bevestigd..
Zelf heb ik ook in de wagen een fles Millers "VSPE Power Plus Multishot", is een ethanol killer en octaan verhoger, voor als ik noodgedwongen euro 95  moet tanken.
V-Power is een stuk duurder, verschilt per benzinepomp, VSPE kost ongeveer 9 cent per liter.

gr. Peter 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.