Volvo amazone na ongeveer 3 km rijden slaat de motor af.

Lees meer
13-09-2022 00:49 #200153 door Jianis Markakis
Ik heb mijn Volvo amazone zo'n 12 jaar in opslag gehad.Een paar maanden geleden ben ik begonnen met de voorbereiding om hem weer op de weg te krijgen.Gecontroleerd of de motor ( B18A ) vrij ronddraaide en of de kleppen niet bleven plakken. Verse olie, koelsysteem afgetapt, alle rubberen slangen vervangen, werking van de thermostaat getest en nieuwe radiateurvloeistof gekregen, nieuwe brandstofpomp, brandstoftank doorgespoeld, verse brandstof erin en een brandstoffilter tussen de tank en de brandstofpomp geplaatst . De carburateur (Zenith Stromberg) geprimed hij startte met de eerste omwenteling van de starter en werkte als een klok.Nog wat voorbereidingen gedaan voor de APK en toen was het tijd voor een proefrit. Zonder problemen iets meer dan een kilometer van de garage naar mijn huis gereden.De volgende dag ging ik voor een langere rit, startte goed en liep goed stationair. na ongeveer 3 kilometer rijden stopte de motor gewoon. Probeer het opnieuw op te starten, maar het startte niet. 20 minuten gewacht tot de motor was afgekoeld. Hij startte en ik keerde terug naar huis.De volgende dag kreeg ik een nieuwe bobine, verwijderde de thermostaat en installeerde een elektrische brandstofpomp, contactpunten en distributeur zien er goed uit. Weer gereden en precies hetzelfde probleem.!Carburateur verwijderd, gecontroleerd en schoongemaakt en weer teruggeplaatst. Ook mijn reserve carburateur gedemonteerd en schoongemaakt. Ging voor een rit en ja hetzelfde probleem. Ter plekke schakel ik over op mijn reserve carburateur en startte daarna opnieuw. Werkte goed, maar deze keer slechts 2 kilometer gemaakt, dus belde ik een vriend die me naar huis kwam slepen..!!!!De Amazone ligt in  Creta en er zijn geen monteurs meer die ermee kunnen werken, dus ik zou graag jullie advies willen hebben..Bij voorbaat dank

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-09-2022 01:17 #200154 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Volvo amazone na ongeveer 3 km rijden slaat de motor af.
Een paar gedachtes komen bij mij op, ten eerste Vapor lock, dit ontstaat als de carburateur of de benzineleiding te dicht op het uitlaatspruitstuk zitten en te warm wordt en dan krijg je verdampte benzine .... Op Kreta is het warm ...Zit er een goed beschermschild onder de carburateurs en loopt de benzineleiding niet te dicht langs het uitlaatspruitstuk ?.
Ook een keer dit verhaal gezien bij een Amazon en daar bleek de verdeelkap gescheurd, dit is moeilijk te zien en alleen een andere erop zetten sluit dit uit.

Als je er niet uit komt zal je de wagen moeten opwarmen en als hij stopt, een voor een moeten checken, krijgt hij benzine, is er een goede vonk, wat is de oorzaak

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-09-2022 01:31 #200155 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Volvo amazone na ongeveer 3 km rijden slaat de motor af.
Op wat voor benziene rijdt je?
Octaan 95 moet je wel het e.e.a. aanpassen
zie www.volvokv.nl/forum/brandstofsysteem/30...-naar-tropen-aamzone

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-09-2022 08:57 - 13-09-2022 09:09 #200157 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Volvo amazone na ongeveer 3 km rijden slaat de motor af.
Beste Jianis,
Ik zou ook de contactpunten,condensator,verdelerkap en de rotor vervangen. Zo ook het membraan van de stromberg - carburateur. Hoe is het met de bougiekabels ,met name de kabel van bobine naar verdelerkap? Als de motor uitvalt controleren of er wel benzine bij de carburateur komt. Stopt de motor er plotseling mee of gaat hij eerst slecht lopen? Is de beluchting van de benzinetank in orde,hoor je een sissend geluid als je de dop losdraait ,wanneer de auto er mee stopt ? Valt de spanning soms bij het contactslot weg?

succes ,Niek de Boer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-09-2022 07:53 #200182 door Jianis Markakis
Beantwoord door Jianis Markakis in topic Volvo amazone na ongeveer 3 km rijden slaat de motor af.
Ad Bedankt voor het advies.
Ik weet van vapourlock omdat ik ook met een 74 jaar oude Chevrolet rijd.
Bij de Amazone zit een hitteschild onder de carburateur maar het heeft nooit een isolator gehad.
Normaal had hij in het verleden nooit problemen. Misschien is de brandstofkwaliteit nu slechter met de extra ethanol Ik zal een extra stap zetten om vaporlock te voorkomen.
De verdelerkap lijkt in orde te zijn  maar Ik krijg toch een nieuwe plus de rotor, contactpunten en condesator.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-09-2022 08:15 #200183 door Jianis Markakis
Beantwoord door Jianis Markakis in topic Volvo amazone na ongeveer 3 km rijden slaat de motor af.
Bedankt Johan.
Ik gebruikte altijd euro 95 zonder problemen.
Ik zal je advies opvolgen om 98 te gebruiken en de ontsteking te veranderen.
Heeft u advies over welk materiaal ik kan gebruiken om een dikke isolatorflens te maken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-09-2022 08:43 #200184 door Jianis Markakis
Beantwoord door Jianis Markakis in topic Volvo amazone na ongeveer 3 km rijden slaat de motor af.
Dank je wel Niek.
Het membraan en de kabels zijn goed, ook de ventilatie van de brandstoftank is ok.
De motor werkt +/- 5 seconden niet goed voordat hij stopt.
Ik ga nieuwe contactpunten,condensator,verdelerkap en rotor halen
Goed advies Ik zal  volgende keer controleren of er brandstof in de carburateur zit..
Ook moet ik een manier vinden om te controleren of de spaning vanzelf stopt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-09-2022 09:34 #200185 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Volvo amazone na ongeveer 3 km rijden slaat de motor af.
Jianis,
Dat laatste ,of en waar de spanning  eventueel wegvalt ,kun je constateren door provisorisch een lampje met draden aan je dashboard te hangen en het lampje aan te sluiten op een plaats, waarvan je denkt ,dat mogelijk de spanning er af valt op het moment dat de motor er mee stopt. Zo kun je de oorzaak vinden als die op elektrisch gebied zit.Tijdens het rijden ,zie je dat dan meteen.
succes, Niek.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-09-2022 11:18 #200187 door Kees Vos
Dag Jianis, Je verhaal gelezen en kwam mij bekend voor, lang geleden heb ik het zelfde probleem gehad, motor startte goed en na een paar kilometer stopte hij, even een tijdje wachten en dan liep de motor weer.
Ik heb het volgende gedaan, motor starten en laten lopen totdat hij stopte, toen met een spanning zoeker meten, ik kwam uit bij de dikke zekering in het zekering kastje en wat bleek het lipje waar de zekeringen tussen zitten, zit met een klinknageltje vast, en deze zat een niet goed vast. Deze heb ik vast gesoldeerd en het euvel was verholpen.
Dus advies, kijk naar je zekering kastje of de lipjes goed vast zitten, vooral die van de hoofd zekering (dikke zekering). Preventief zou ik alle klinknageltjes vast solderen.
succes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-09-2022 18:32 #200195 door Rob Funcke
Beantwoord door Rob Funcke in topic Volvo amazone na ongeveer 3 km rijden slaat de motor af.
De ontsteking zit niet achter een zekering geschakeld maar komt via accu, klem startmotor naar het contactslot klem 30.
Vervolgens krijgt de bobine via het contactslot en de gepantserde kabel spanning. 
Dus spanning uitval op de bobine is met een lampje niet te meten.
Je kunt wel het genoemde stroomcircuit controleren. Wel eerst de accukabel demonteren.
Wat ook nog kan om met een stroboscooplamp welke je in de auto legt tijdens het rijden.
Als het flitsen van de lamp er mee stopt is het dus een elektrisch probleem.

 

Amazone 133GT 1968 sinds 1978 in mijn bezit. Tot 2012 als dagelijkse auto. Nu voor de 3e maal gerestaureerd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.