Licht pingelen onder belasting

Lees meer
09-06-2022 01:01 #199302 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Licht pingelen onder belasting
Beste Hans, als het pingelen nog blijft na deze aanpassingen zou ik toch eens aan een dikkere koppakking denken een van een B20F.
Deze is 0,4mm dikker als van een B20E.

nogmaals succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-06-2022 14:04 #199307 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic Licht pingelen onder belasting
Hoi Johan, de motor loopt als een naaimachine met een prachtige en gelijke compressie, hij gebruikt geen olie. Ik zoek het in andere oplossingen en wil hem vooral niet loshalen.  Ik probeer het eerst nog even met de ontsteking en kan eventueel ook nog een 123 ontsteking monteren. De volgende vakantie komt de caravan er weer achter en dan ga ik het ervaren.. 
Groeten, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-06-2022 00:32 #199310 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Licht pingelen onder belasting
Ik je insteek begrijpen, ik ben zelf ook lang bezig geweest en mijn ervaring is dat uit de onsteking het meeste valt te halen.
Ik heb er Bosch wr7b bougies in zitten als dat je kan helpen.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arjen Roelse
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
  • Allround beunhaas
Lees meer
11-06-2022 15:17 #199328 door Arjen Roelse
Beantwoord door Arjen Roelse in topic Licht pingelen onder belasting
Er is natuurlijk een reden waarom een carburateur motor minder compressie heeft dan een E motor.
Ga je vervolgens carbs op een E motor zetten dan kan het wel eens nodig zijn om hier en daar wat aan te passen zoals de ontsteking.
Wat je eigenlijk het beste kan doen in deze is een keer op de testbank zetten en afstellen, naaldhoogte en naald profiel doen veel met mengsel bij meer gasklep opening. Het mengsel is net zo belangrijk voor knock als ontsteking.
En alleen stationair co meten weet je nog niet of je bij hogere belasting ook genoeg verrijking hebt?
De ontsteking vervolgens afstellen op max koppel en dan een graadje terug.

Voor nu? Eigenlijk zelfde advies, ontsteking terughalen tot je van de knock af bent, knock is echt een motor killer en een ontsteking die te vroeg staat kost net zo goed vermogen als eentje die te laat staat.

Als je alles zelf wil doen, dan een afr meten lenen of aanschaffen en zorgen dat je de verrijking goed krijgt.
En wellicht een beetje een schot voor open doel maar ik zou geen 95 meer tanken.
95 is veel gevoeliger voor detonatie en verbruik is procentueel net zoveel meer als de meerprijs van 98.

 

" Veni vidi fixi "

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-06-2022 22:59 #199399 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic Licht pingelen onder belasting
Hoi Arjan, ik tank eigenlijk altijd 98 of Premium BP. Dan, ik ben het met je eens dat afstellen op een vermogensbank het beste is, maar ja, die heb ik niet. Wat bedoel je met een afr meten? 
en ontsteking afstellen op maximum koppel, bedoel je dat op gevoel of ook op de bank?

Hans,
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arjen Roelse
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
  • Allround beunhaas
Lees meer
16-06-2022 00:19 #199400 door Arjen Roelse
Beantwoord door Arjen Roelse in topic Licht pingelen onder belasting
Afr betekend air fuel ratio dat is met een sonde in de uitlaat je mengsel meten.
Er zijn best wat tuners die een pijp hebben die je in de uitlaat kunt steken om het mengsel te meten.
Het mengsel is erg belangrijk voor detonatie.
En bij een stromberg carburateur wordt dat geregeld door de naald hoogte en de vorm van de naald.

Uiteindelijk is de testbank het beste om goed af te stellen maar op de weg kun je ook een heel eind komen. 

" Veni vidi fixi "

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-06-2022 00:55 #199401 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Licht pingelen onder belasting
Beste Hans, ik weet niet of dat je een color tune set heb maar met dat kun je ook zien of dat je mengesl goed is.
Het is natuurlijk niet zo zuiver als een testbank maar het geeft je een indiecatie.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arjen Roelse
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
  • Allround beunhaas
Lees meer
16-06-2022 13:21 #199407 door Arjen Roelse
Beantwoord door Arjen Roelse in topic Licht pingelen onder belasting
Je kan natuurlijk ook wat experimenteren met naalden en naaldhoogte.

Verstelbare sproeier eventueel nog.

Wat trouwens ook goed werkt een EGT meter die zijn goed te betalen en geven ook een prachtig beeld van wat er gebeurd. Ik heb er jaren een in m'n R gehad. Gewoon een China dingetje. Maar ik wist precies hoe en wat.

 

" Veni vidi fixi "

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-06-2022 16:22 #199420 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic Licht pingelen onder belasting
Arjan, een EGT meter is, los van deze discussie ook wel een leuk speeltje. Ik kan er op internet echter weinig over vinden hoe je welke temperatuur nu wanneer moet interpreteren. Misschien wel leuk om een nieuw topic over te starten? 

Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-08-2022 21:39 #199992 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic Licht pingelen onder belasting

Dit weekend naar Zeeland geweest, vooraf:
  • (nogmaals) kleppen gecontroleerd,
  • BH7HS bougies gemonteerd
  • Ontsteking op 18graden voor gezet bij 1500 toeren en vacuum los. 
  • CO laten controleren op benzine en LPG, stond eigenlijk goed, iets te rijk. 

Het is wel behoorlijk minder maar niet helemaal over. Zowel op LPG als op benzine. zal hem nog twee graden verzetten, naar 16 graden BTC. wat wel opvalt is dat hij ontzettend rustig stationair loopt, net als een goede B18. 

Bedankt voor de tips, op naar de volgende vakantie

Hans

nou, weer terug uit Frankrijk, drie weken naar Normandië geweest met de SMV440.  het pingelen is 99% minder.  Terwijl het toch echt ook warm was met rijden/ helling op. Ik probeer het de volgende keer nog met 2 graden minder voor ontsteking.  Bedankt voor alle   tips!
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.