Licht pingelen onder belasting

Lees meer
09-05-2022 19:52 - 09-05-2022 19:53 #198864 door Hans W.
Licht pingelen onder belasting is gemaakt door Hans W.
Goedenavond allemaal graag een advies, 
Ik heb een b20 in mijn combi, hij loopt op LPG en compressie is 3 keer 12 en 1 keer 13 bar. Gewone punten ontsteking en ontsteking en kleppen staan goed. En een enkele stromberg carburateur.  Met de caravan erachter rijdend in zijn 4 rond de 80 km en een heuveltje op begint hij licht te rinkelen. Als ik het gaspedaal iets loslaat is het weg. Heuveltje af ook weer. De bougies zijn erg wit en verder start en loopt hij super. Bougies staan op 0,75 mm, contact hoek op 59 graden en voorontsteking op 23 graden bij 1500 toeren met  vacuumslang los. Wat zou dat kunnen zijn?

Hoor het graag! Hans
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-05-2022 20:47 - 09-05-2022 20:52 #198866 door Stijn v.d. Linde
Beantwoord door Stijn v.d. Linde in topic Licht pingelen onder belasting
Hoi Hans,
Afgelopen weken ontzettend veel problemen gehad met het afstellen van mijn motor. Zie ook het bericht van Ed waarop jij hebt gereageerd; waarvoor ontzettend bedankt, hij loopt!

We hebben in Haynes gekeken naar welke bougies juist zouden zijn i.c.m. de compressie. Jouw motor lijkt ook boven de compressie van een normale B20A te zitten, de compressie lijkt meer op een B20B, E of F.
We hebben toen andere bougies geprobeerd die wat kouder zijn (hoger getal op NGK bougies). Overigens kan het volgens mij geen kwaad om voor koudere bougies te gaan als je voornamelijk op LPG rijdt (hogere temperatuur).

Bij een B20B adviseren ze Bosch W225T35 bougies en een 'cross-reference' zoekopdracht in Google brengt je dan naar NGK BP7HS. In Haynes staat ook: 'use Bosch W225 T35 if engine is driven hard'. Nu is 'driven hard' een relatief begrip, maar ik kan mij voorstellen dat het trekken met een caravan daar ook onder valt!

Mogelijk is dat een (eenvoudige) oplossing, maar ik ben benieuwd naar de adviezen van anderen (ook voor mijzelf). Ik baseer dit alleen op:
link  en het ontelbaar vaak doorlezen van Haynes om mijn eigen problemen te vinden 
 
 

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-05-2022 01:15 #198868 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Licht pingelen onder belasting
Ik denk ook dat koudere bougie een oplossing kan zijn.
Maar je kan ook de ontsteking iets terug zetten.
Ik rijdt hier op EURO95 en heb er bougies inzitten voor een B20E (motor is een B20E met carburators).
Ik heb soms pingellen als ik in z'n een een berg op moet dus onder zeer zware belasting.
Voor de rest nooit.
Ik heb mijn onsteking statiesch afgesteld op 4gr vooronsteking.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-05-2022 06:09 #198869 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Licht pingelen onder belasting
Pingelen kan verschillende oorzaken hebben, maar wordt volgens mij vaak veroorzaakt door een ontsteking die te vroeg staat. Zet hem eens een paar graden (1 á 2) later en kijk hoe dat rijdt.
Waarschijnlijk heb je er op benzine nog meer last van door het lagere octaangetal tov LPG.

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-05-2022 13:01 #198870 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic Licht pingelen onder belasting
Bedankt voor jullie reacties, ik heb wat BP7HS bougies besteld en zal de ontsteking eens op 19 graden voor ontsteking zetten. Johan, jij hebt wellicht een b20 b ontsteking erop zitten, die vier graden is voor mij niet de oplossing denk ik. 
ik laat het weten,

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-05-2022 15:18 #198872 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Licht pingelen onder belasting
Beste Hans, ik heb er een B20E onsteking waar ik de verlater weg heb gehaald deze centrifugaalvervroeger eindigd bij 1380t/min en heeft dan 9gr vooronsteking.
Een B20A is ongeveer hetzelfde maar eindigd bij 2400 t/min.
Bijde ontstekingen moet je afregelen op een toerental van 6 tot 800t/min met vacuumvervroeger los de A motor moet dan 14gr hebben de E motor 10gr.
Heb ik uit het boekje van Olyslager.
Die 4 gr die ik heb, heb ik moeten doen om op Euro 95 te kunnen rijden hier op de Filippijnen heb je niet anders. 
Ik ben toen elke keer een stukje later gaan zitten net zo lang totdat ik het pingelen kwijt was.

maar succes

gaat wel lukken.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-05-2022 20:31 #198875 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic Licht pingelen onder belasting
Hoi Johan Bedankt voor de toelichting. Ik zal mijn ervaringen terugkoppelen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-05-2022 12:14 #198891 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Licht pingelen onder belasting
Ik had m'n 145 B20B met E-kop en Weber carb. altijd op 19 graden staan en dat ging prima op LPG. Zoals ik al zei zal benzine wat eerder pingelen (zeker de 95 maar in iets mindere mate ook de 98) ivm het aanzienlijk lagere octaangetal tov LPG. 
M'n Amazon B20A Stromberg had ik ooit bij Chris Doorman in Delft aangeschaft en deze "legende" hanteerde de vuistregel: ontsteking zo vroeg mogelijk zolang het blok maar niet gaat pingelen.  

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-06-2022 10:07 #199279 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic Licht pingelen onder belasting
Dit weekend naar Zeeland geweest, vooraf:
  • (nogmaals) kleppen gecontroleerd,
  • BH7HS bougies gemonteerd
  • Ontsteking op 18graden voor gezet bij 1500 toeren en vacuum los. 
  • CO laten controleren op benzine en LPG, stond eigenlijk goed, iets te rijk. 

Het is wel behoorlijk minder maar niet helemaal over. Zowel op LPG als op benzine. zal hem nog twee graden verzetten, naar 16 graden BTC. wat wel opvalt is dat hij ontzettend rustig stationair loopt, net als een goede B18. 

Bedankt voor de tips, op naar de volgende vakantie

Hans
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-06-2022 00:40 #199287 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Licht pingelen onder belasting
Ik denk dat je de 4gr statiesch eens moet proberen, kun je achteraf altijd nog controleren hoeveel dat hij bij 1500 toeren is.
Ik heb bij mij de bougies die de club mij eens heeft ogestuurd er in zitten en ze zijn ook mooi grijs.
Koudere bougie tegen pingelen?????
Wat je ook kunt probren is een B20A ontsteking heeft dezelfde centrifugaal vervroeging als een B20E maar op een hoger toerental 2400 ipv 1375 dit zonder de vacuumvervroeger aan te sluiten.
Ik heb overigs de ontstekingan de B20E er op zitten de JURX4 zonder de vacuumverlater aan te sluitn.
Heb je de onsteking van een B20B die eidigd bij 1850t/min en ook 9gr net als de rest.
vacuumvervroeging als je die heb zou ik niet aansluiten.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.