1800 motortypen

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
07-07-2022 15:15 #199573 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic 1800 motortypen
Nog een kleine aanvulling op het antwoord van Han vanuit het Volvo werkplaatshandboek:

In-en uitlaatkleppen van de B20 A, E en F 040-0,45 mm
in en uitlaatkleppen van de B20 B 0.50 en 0,55 mm.

Het hangt er dus vanaf wat die revisiemotor van jou is geworden. Als de kleppen te strak staan bij montage van een steile nokkenas of afgeslepen kop heb je kans dat bij hoge toeren de motor te warm wordt.

Ook de doorontwikkeling van de B20 naar de B21 en B23 motoren zijn nog redblocks. Die motoren kregen wel een lichtmetalen kop en bovenliggende nokkenas, in grote lijnen is het onderblok op de aandrijving van de ontsteking na nagenoeg gelijk gebleven. Zelfs het achterste pakkingdeksel van de krukas past nog op de B18!

Succes met de afstelling, 

gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-07-2022 17:32 #199574 door Peter Mönnich
Beantwoord door Peter Mönnich in topic 1800 motortypen
Beste Paul,
Wellicht kun je een filmpje (met geluid) plaatsen zodat een aantal mensen kunnen bepalen of jouw geluid anders/harder is dan bij hun eigen auto.

Volvo PV544 1964

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-07-2022 21:50 #199576 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic 1800 motortypen
Let op bij het rijden op LPG, dan klepspeling vaker controleren 7500 km of 5000, kleppen neigen tot strakker gaan en op tijd olie + filter vervangen (dank aan Irv Gorden, may he rest in peace)

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-07-2022 17:26 #199620 door Paul Flentrop
Beantwoord door Paul Flentrop in topic 1800 motortypen
Heren,
Dank voor de info, met name de LPG-tip want die zou ik niet verwacht hebben. Binnenkort wil ik graag op LPG overstappen namelijk. 
Grtz,
Paul. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-07-2022 00:57 #199633 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic 1800 motortypen
Let op bij het rijden op LPG, dan klepspeling vaker controleren 7500 km of 5000
Ik deed het altijd om de 10000 heb nooit geen broblemen gahad zelfs niet toen ik er nog een benzienekop op hab.
En nu een gaskop op benziene, ik heb het laats een keer gedaan kon twee klepje een beetje bijstellen.
Ik moet wel zeggen dat ik een B20E kop heb en een rustieg rijder ben.

m.vr.gr.

Johan Geers
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-07-2022 15:46 #199770 door Joris van Nispen
Beantwoord door Joris van Nispen in topic 1800 motortypen
Dank voor de aanvulling, Cor! Gelijk maar eens nagevraagd wat mijn Zweedse rallyvriend bij zijn races in de 142 gebruikt... wat denk je? 0.35, en soms zelfs 0.25 in racemotoren...! Je zou gezien het bovenstaande zeggen dat hetere racemotoren juist wat meer speling nodig hebben, maar blijkbaar verlies je dan voor die omstandigheden teveel performance. Het lijkt wel Formule 1 met die B20's van ons... 

Hartelijke groet ~ Joris | 1800E (‘69), V70 (‘97) | v/h 145 DL (‘73), 262C (‘80), 66 (‘73), V70 (‘98 + ‘00)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.