1800 motortypen
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Cor Kraaijeveld
- Offline
- Platinum-lid
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
- Berichten: 782
ik merk dat, zeker voor de eerst bouwjaren van de p1800 (S), ook de fabriek (nu museum) van Volvo in Zweden, lastig is om de nummers te achterhalen.
Als voorbeeld mijn auto, in januari 1964 van de band gerold, heeft overall matching numbers maar als motornummer wordt opgegeven beginnend met 1521 ?? met als tekst daarbij difficult to decipher.
Zoals eerder, chassisnummer. fabricage nummer, versnellingsbak nummer, alles klopt met de fabrieksopgave maar het volledige motornummer blijft onduidelijk.
gr. Cor.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Ook is de B18B is ge-upgraded vanaf nummer 6001 en later naar versie 3 (zie het lijstje)
Overigens heeft Volvo een afkoopbedrag aan Jensen moeten betalen, omdat niet de afgesproken aantal van 10.000 is gehaald.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Joris van Nispen
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 115
Hartelijke groet ~ Joris | 1800E (‘69), V70 (‘97) | v/h 145 DL (‘73), 262C (‘80), 66 (‘73), V70 (‘98 + ‘00)
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Paul Flentrop
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 4
Ik snap er geen jota meer van. Onlangs bij Toncar een 1966 Amazon gekocht met gereviseerde motor en die kleppentrein maakte toch een kabaal, lieve help! Dus ik de klepspeling opgevraagd: 0,45 inlaat en 0,50 uitlaat. In het artikel van Ed lees ik zowel in- als uitlaat tussen de 0,5 en 0,55. In mijn garage staat een Traction Avant, die heeft inlaat 0,15 en uitlaat 0,20.
Ik heb altijd geleerd dat de uitlaatklep heter wordt en dus meer klepspeling nodig heeft. Verder begrijp ik het verschil in klepspeling niet tussen de Traction Avant en de B18 van de Amazon; het zijn toch beide benzinemotoren, werktemp 80 graden, dezelfde benzine (dus dezelfde verbrandingstemperatuur) en beide motoren geschikt voor loodvrij. Kan iemand mij uitleggen hoe dit nu in elkaar zit? Ik hoor het graag!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Han Misdom
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1138
Bovendien is de zogenaamde klepoverlap belangrijk voor het spoelen van de cilinders, ook hierop is de klepspeling van invloed.
Als ik naar de exploded view van de Traction motor kijk dan lijkt het dat die veel hoger in het onderblok ligt dan bij de B18 & B20 motoren.
De meeste Red Block motoren doen het prima op een klepspeling van 0,40mm. Enkele types moeten op 0,50mm gesteld worden
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Paul Flentrop
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 4
Dank je wel voor je antwoord. Ik begrijp helemaal je motivatie waarom er klepspeling moet zijn. Echter, die klepspeling heeft tot doel, het (door het warm worden van de motor) uitzetten van diverse componenten, met name de kleppen, op te vangen. In principe zou er bij een geheel goed warme motor geen klepspeling meer moeten zijn. In de praktijk zorgen wij er veiligheidshalve voor dat er ook dan nog een beetje klepspeling is omdat wij niet het risico willen lopen dat de kleppen (een beetje) open blijven staan en zo verbranden. Maar in feite "bederft" klepspeling de precieze timing van het openen en sluiten van de kleppen door de nokkenas.
Van mijn oude leermeester heb ik ooit geleerd, dat je de kleppen altijd een beetje moet kunnen horen. Maar met de klepspeling van nu is er een heel slagwerkorkest in de Volvo aan het werk!
Wat is een Red Block motor Han? Hoe herken ik die? De door jou genoemde klepspeling van 0,40: is dat inlaat of uitlaat? Ik hoor graag van je!
Grtz,
Paul.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Han Misdom
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1138
0,4mm geldt zowel voor in als uitlaat. En misschien contradictioneel; dit geldt zowel in koude als warme toestand!
Ik vindt overigens het geluid van de kleppen best wel meevallen, het is beslist geen concert.
Mogelijk is er dan bij jou iets anders aan de hand
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Paul Flentrop
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 4
Dank je wel voor je antwoord. Ik ga die klepspeling aanpassen naar 0,40, want dat kan ik risicoloos doen begrijp ik. Nee, ik denk niet dat er bij mijn auto iets anders aan de hand is, ik denk dat ik de Trax gewend ben. Ik moet, denk ik, nog even aan de Volvo wennen, het is echt een totaal andere auto. Ook de motor: echt veel meer vermogen dan de 56 PK van de 1911 cc Traction motor.....
Grtz,
Paul.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.