Koppakking tips en trics Volvo 164 B30 (a) ((1970))

Lees meer
09-05-2021 20:29 #193911 door Rutger Hage
Beste allen,

Na de auto lopende gekregen te hebben en net bezig wou met de exterieur  van de auto heeft de koppakking toch begeven. Ook niet gek aangezien de wagen een kleine 12 jaar stil heeft gestaan.
Luchtbellen in het overloop reservior, witte drap aan de kleppendeksel en machtig carterdruk waar de olie ook uit spuit ondertussen.
De auto loopt nog niet extreem warm, scheelt ook dat er 12 liters aan koelvloeistof in die motor gaat, man man man...
Uit de compressie test kwam naar voren da cilinder 3&4 lage compressie hebben, wat is eigenlijk de "normale" compressie waarde van een 50 jaar oude B30 ongeveer?

Nu wil ik de koppaking vervangen en vroeg ik mij of of ik dreks nog meer kon vervangen onder het motto nu ik er toch ben?
Heeft iemand nog tips en tricks??

Ik hoor het graag!
gr Rutger
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-05-2021 20:30 #193912 door Rutger Hage
Beantwoord door Rutger Hage in topic Koppakking tips en trics Volvo 164 B30 (a) ((1970))
Daarbij ga ik bij deze post uitgebreide foto's en voortgang bijhouden zodra ik aan de slag ga met het debacle, wss ergens in augustus
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-05-2021 22:13 #193914 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Koppakking tips en trics Volvo 164 B30 (a) ((1970))
Ik zou zo snel mogelijk alle olie en koelvloeistof eruit halen, kop eraf halen en laten reviseren, bij deze compressie denk ik dat er meer aan de hand is... denk aan sludge in Carter, zuigerveren verroest en mogelijk cilinderwanden beschadigd.
Na zo lang stilstaan zou je eerst met wonderolie de zuigers los moeten weken, alle vloeistoffen wisselen en eerst kijken of het blok met de hand  'los' is.
Alle benzine eruit, leidingen flushen en dan pas starten ... hoe heb je het gedaan ?
Als je foto's post zullen we mee kijken
Mijn gevoel zegt dat het blok volledig uit elkaar moet.
Laat maar zien
Ed
 

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-05-2021 22:18 #193915 door Rutger Hage
Beantwoord door Rutger Hage in topic Koppakking tips en trics Volvo 164 B30 (a) ((1970))
Bij aankoop had de verkoper de auto al aan de praat gekregen, geen idee hoe, met 2takt benzine liep ie hak op de tak aldus de verkoper...
Ik heb vervolgens alle leidingen, tank, olie, koelvloeistof systeem etc etc etc allemaal vervangen, blok geflushed en toen heeft de motor 4 maanden als een zonnejte gelopen.

Ik heb met de compressie test op de cilinders een klein beetje atf laten druppen alsvorens de compressie test, dus daarbij kan ik redelijk uitsluiten dat de zuigenveren/ringen vergaan zijn.
Hele blok uit elkaar is helaas het budget momenteel niet voor! mogelijk in de toekomst ;)

Zodra de kop de af is, zal ik zeker foto maken van de cilinder wanden, doorvoer gaten e.d. met meerder ogen kijken zie je altijd meer ;)


 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-05-2021 00:41 #193916 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Koppakking tips en trics Volvo 164 B30 (a) ((1970))
Beste Rutger, misschien dat de zuigerveren vastzitten,moet je mijn varhaaltje www.volvokv.nl/forum/motor/30245-carter-...lieverbruik?start=10 met seafoam eens lezen misschien dat je daar ook succes mee hebt.
Vergeet niet om bij het wisselen ook de kopbouten te vervangen en zorg dat de schroefdraad van de kopbouten in het blok goed zijn.
Van twee oude kopbouten de kop afzagen een gluufje bovenin maken en die gebruiken als geleider om de kop er terug op te krijgen.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-05-2021 18:26 #193923 door Rutger Hage
Beantwoord door Rutger Hage in topic Koppakking tips en trics Volvo 164 B30 (a) ((1970))
Super, thanks voor de tip!
Seafoam niet heeeel agressief?? 

Gr Rutger

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-05-2021 01:00 #193930 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Koppakking tips en trics Volvo 164 B30 (a) ((1970))
Ik heb verschillende Youtube filmpje gezien van het gebruik van seafoam, ik zou het alleen gebruiken voor een topdown cleaning ik zou het nooit met olie vermengen ook al zeggen ze dat het kan.
En voor revisie van het blok hoeveel km rijdt je er mee? Ook al zouden er beschadigingen in de cilnderwand zitten wat dan nog het is gewoon loopt het blok mooi en lekt het niet dan is de rest bijzaaak.
Want stel de motor verbruikt b.v een liter olie op 2000km een liter olie kost 5 euro de revisie van een zes cilinder ik denk 3500 euro daar heb je heel veel olie voor.En zo reken ik.



succes

Johan Geers.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-05-2021 22:11 #193960 door Rutger Hage
Beantwoord door Rutger Hage in topic Koppakking tips en trics Volvo 164 B30 (a) ((1970))
Hee Johan, van complete revisie is ook absoluut geen sprake. Blokje heeft ruim voldoende power voor de wekelijkse ritjes. Momenteel rijd ik alleen wanneer ik zin heb. Al ruim een jaar is mijn kantoor de keuken tafel door corona ;)

Binnenkort moet ik eerst even verhuizen en wat klussen, dus zodra het juli is ga ik aan de kop beginnen. lekker in alle rust! 
Het idee is om een soort mini fimpje/ time laps te maken van het hele gebeuren, misschien wel handig voor andere volvo liefhebbers die het zelfde voor het eerst ondernemen. Zal niet super professioneel worden maar als het maar het proces goed weergeeft vind ik het goed!

Ik ga dat seafoam wel proberen!

Gr Rutger

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.