B27E of B27F?

  • Mundo Resink (GAST)
  • Mundo Resink (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • Enthousiaste, beginnende doe-het-zelver
Lees meer
21-05-2020 11:23 #188523 door Mundo Resink (GAST)
Beantwoord door Mundo Resink (GAST) in topic B27E of B27F?
Hi Ronald (en anderen),

Hij rijdt weer! Startte in één keer en dat na drie maanden stilstand en een (voor een leek) behoorlijke sleutelklus aan de kleppen en het koelsysteem. Hier een paar kiekjes van een blinkende motor. Ik heb een nieuw luchtfilterdeksel liggen ter vervanging, maar die heb ik er nog niet opgezet omdat de huidige nogal kloterig is aangepast op LPG. Ik wil zo'n constructie niet herhalen en eerst zorgen dat de LPG installatie weer helemaal goed is afgesteld voordat het nieuwe deksel erop gaat (evt. met een zelf ingebouwde ventilatieklep voor het geval dat hij toch ooit weer een backfire geeft).

Verder ben ik tot bezinnen gekomen over mijn relatie tot de auto, en hoewel ik het een prachtig beest vind, ik nog nooit in zulke lekkere stoelen heb gezeten en er behoorlijk van ben gaan houden, schiet 'ie mijn pet te boven. Ik ben geen klassiekerfreak; ik houd gewoon van degelijke oudere auto's voor dagelijks gebruik (en lange afstanden). Een simpelere motor, één waar ik makkelijker zelf aan kan klussen wanneer nodig, past beter bij mij. Iemand heeft mij aangeraden om een vier-cilinder blok in deze auto te zetten, maar zo ver wil ik met sleutelen niet gaan, in ieder geval nu niet, en ik zie deze auto liever bij een liefhebber die 'em waardeert en de zorg geeft die hij nodig heeft dan dat 'ie een ratjetoe van onderdelen wordt.

Ik heb eerder wat ondersteuning gehad van een Klassiekercoach die de auto nu eventueel in consignatie wil nemen. Wij zouden er dan nog een dag of twee samen aan werken en hij doet er verder aan wat nodig is om 'em vers gekeurd en mooi verkoopbaar te maken. Maar iets zegt dat ik jou moet berichten over mijn plannen. Mocht jij interesse hebben, of een andere liefhebber kennen, zullen we elkaar dan bellen?

Fijne dag, en dank nogmaals voor jouw—en jullie—advies!

Mundo
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-05-2020 14:20 #188529 door Ronald van Ingen
Beantwoord door Ronald van Ingen in topic B27E of B27F?
Hoi Mundo

Wat een mooi verhaal. Jammer dat je misschien afscheid moet gaan nemen. Als je gewoon lekker wilt rijden en genieten dan zou ik er geen 4 cilinder inbouwen maar gewoon een 245 aanschaffen. Dat is veel makkelijker.

Mag ik vragen hoe en wat je allemaal gesleuteld hebt? Ik heb nu namelijk problemen met mijn B27E.

Misschien heb je een goed adresje voor me?

Groet Ronald

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Mundo Resink (GAST)
  • Mundo Resink (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • Enthousiaste, beginnende doe-het-zelver
Lees meer
22-05-2020 16:46 #188536 door Mundo Resink (GAST)
Beantwoord door Mundo Resink (GAST) in topic B27E of B27F?
Hey Ronald, goed je te lezen, en tjee, nu jij problemen met je auto... Ik heb bij een Doe-Het-Zelf club gesleuteld in Hilversum, de Auto Service Klup. Een leuke vereniging waar je voor weinig geld toegang hebt tot bruggen, gereedschap en genoeg mensen met verstand van zaken die het leuk vinden om mee te kijken. Mijn eigen sleutelcoach heet toevallig ook Ronald, en die heeft mij als groentje op weg geholpen. Hele leuke, aardige man, die misschien ook wel raad heeft voor jouw auto. Hij weet veel van Volvo's, maar mijn motor was ook voor hem nieuw. Wellicht dat hij je kan doorverwijzen naar een goed adres.

Ik heb het volgende gedaan: dynamo vervangen (dat was de directe aanleiding om 'em stil te zetten: die ging stuk), kleppen gesteld, volledige koelsysteem vervangen op de radiateur na, motorblok schoongemaakt, olie vervangen, bougies vervangen, koelvloeistof vervangen en V-riemen vervangen. Ik heb dat allemaal zelf gedaan, met hulp van Haynes en hier en daar wat advies van de mannen bij de Auto Service Klup.

Mocht je overwegen om daar lid te worden: ze zijn heel goedkoop en zeker als je zelf graag aan je auto sleutelt heb je je lidmaatschap er zo uit.

Ik hoop je hiermee beantwoord te hebben. Ik spreek mijn sleutelcoach één dezer dagen; als ik namens jou een vraag kan doorspelen, laat het me weten.
Fijne avond!

Mundo

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Mundo Resink (GAST)
  • Mundo Resink (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • Enthousiaste, beginnende doe-het-zelver
Lees meer
10-09-2020 07:15 #190037 door Mundo Resink (GAST)
Beantwoord door Mundo Resink (GAST) in topic B27E of B27F?
Hi Ronald, ik heb net een bericht geplaatst onder 'algemeen' over het weer door laten gaan van mijn Volvo. Wellicht heb je interesse, of ken je iemand die dat heeft.

Fijne dag!

Mundo

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-06-2021 12:25 #194517 door Jan Welvaarts
Beantwoord door Jan Welvaarts in topic B27E of B27F?
Hallo Mundo,
Heb je ergens gevonden wat de relatie tussen het motornummer en het motortype is?
Ik sta aan het begin van het opknappen en invoeren van een 264, maar het lukt me niet uit te vinden wat het motortype is. (nummer 4986 / 26 140).
Zou fijn zijn als je me zou kunnen helpen
mvg
Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Mundo Resink (GAST)
  • Mundo Resink (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • Enthousiaste, beginnende doe-het-zelver
Lees meer
17-06-2021 21:06 #194521 door Mundo Resink (GAST)
Beantwoord door Mundo Resink (GAST) in topic B27E of B27F?
Hoi Jan,

Allereerst: veel succes en plezier met de opknapklus!

Ik heb die van mij alweer enige tijd geleden verkocht, maar ik herinner me dat ik het via het onderdelenboek heb gedaan. Daar kun je het motornummer in opzoeken en dan krijg je het type. Het kan ook zijn dat het type ergens op het motorblok staat met een rood plaatje, maar met zo'n volgepropt motorcompartiment zal dat niet makkelijk te vinden zijn.

Je vind het onderdelenboek via het volgende menupad: 
  1. Documentatie
  2. Toegelaten modellen
  3. 200 serie
Kun je hiermee uit de voeten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-06-2021 22:51 #194522 door Ronald van Ingen
Beantwoord door Ronald van Ingen in topic B27E of B27F?
Jan

waar heb je dit nr gevonden? 
wat staat er op je type plaatje?
ik zal even kijken wat ik kan vinden.
uit welk land komt de 264?

groet Ronald!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-06-2021 23:15 #194523 door Jan Welvaarts
Beantwoord door Jan Welvaarts in topic B27E of B27F?
Hallo Mundo,
Dank je!
ik neem aan dat het hiermee lukt. Ik moet nog even lid worden om de link te kunnen volgen (ben nog als gast ingelogd), maar dat ben ik sowieso van plan. Ik ga de komende dagen even kijken.
groet,
Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-06-2021 23:20 #194524 door Jan Welvaarts
Beantwoord door Jan Welvaarts in topic B27E of B27F?
Hallo Ronald,
Het nummer staat links van het oliefilter. De wagen komt uit Belgie. Ik ben er inmiddels achter dat er origineel een B27E in hoort, maar weet nog niet wat er nu in ligt (in ieder geval wel injectie).
Het type van de auto is 2646L2 (264 6 cilinder L=1978, 2= geproduceerd in belgie

De motor lijkt niet origineel, vandaar dat ik nog op zoek ben naar zekerheid over het motortype.
Zou mooi zijn als je het weet te vinden!, eerder vanavond kreeg ik een reactie dat het in het onderdelenboek zou moeten staan.
Bedankt en groet,
Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-06-2021 08:37 #194527 door Ronald van Ingen
Beantwoord door Ronald van Ingen in topic B27E of B27F?
Ik ga zoeken voor je.

groet Ronald

 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.