B27E of B27F?
- Mundo Resink (GAST)
- Offline
- Nieuw lid
- Enthousiaste, beginnende doe-het-zelver
Kersvers en nogal nat achter de oren, sta ik aan het begin van een doe-het-zelf grote beurt van mijn Volvo 265 GL overdrive uit 1979. Ik wil graag weten of ik een B27E (Europees model) of B27F (Amerikaans model) motor in de wagen heb. De koplampen geven aanleiding tot vermoeden en verwarring, en tot nog toe heb ik geen 100% uitsluitsel. Kunnen jullie mij helpen? Ik moet het o.a. weten voor het stellen van de kleppen (ander type nokkenas en daarmee andere klepspeliing; type 1 nokkenas voor B27F en type 2 nokkenas voor B27E) en voor het vervangen van de versnellingsbakolie. Hieronder wat ik weet, plus een eerste foto.
- Bij een kentekencheck (51-PR-BJ) zie ik o.a. een vermogen van 109kW. Volgens mijn Haynes vraagbaak moet het dan gaan om een Europees model, B27E motor.
- Er zit geen zogenaamd 'Emission Control System' op de motor; volgens Haynes moet het dan gaan om een Europees model, B27E motor.
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Alain Pondman
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 53
Ik zou het motornummer opzoeken. Aangezien de blokken niet bekend staan als de meest betrouwbare, zou het blok ook zomaar eens gewisseld kunnen zijn in de afgelopen decennia.
Grt, alain
Old volvo's never die: Check onze nieuwe site vernoemd naar de gewonnen kattenrug: www.volvo-lotte.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Mundo Resink (GAST)
- Offline
- Nieuw lid
- Enthousiaste, beginnende doe-het-zelver
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- S.P.H Simon
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 645
Zwakke punt bij de 2.7 PRV zijn de dunne oliekanalen vooral in de kop; gebruik dus niet te dikke olie 10w40 en vervang het op tijd.
De 2.8 PRV heeft dikkere kanalen en heeft het euvel niet.
Volvofielen zijn niet zo gek op de PRV de Fransen zijn er wel wauws van. Het motorblok is door een samenwerking van Peugeot-Renault en Volvo ontwikkeld en zat in diverse modellen ook in de Alpine en de Delorean en een 24 klepper in de Citroën XM.
Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ronald van Ingen
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 32
Zoals je al merkt zijn er hier weinig liefhebbers van de V6. Erg jammer want het is een pracht motor. Ik heb zelf een 264 uit 1975 met een B27E.
Ja je moet goed voor de motor zorgen, goed warm rijden en op tijd olie verversen en inderdaad niet te dikke gebruiken. Als je hier gewoon aan houd zijn het kilometer vreters. Het is niet voor niets dat deze V-6 overal voor werd gebruikt. Van Volvo tot Peugeot, van DeLorean tot tank!
Middels VIN is het een en ander te achterhalen.
Welke regio zit je? Ik heb heel wat technische boeken dus als je wat nodig hebt even een gil geven.
Groet Ronald
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Tom Steverink
- Offline
- Platinum-lid
(Weetje: het absolute snelheidsrecord op het rechte stuk van Le Mans staat op naam van een bolide met een PRV: de WM P88 voorzien van een 2.8 liter V6 turbo die 850pk had met 405 km/u..hij ging daarna wel stuk...er kwamen het jaar erop chicanes in het rechte stuk.)
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Mundo Resink (GAST)
- Offline
- Nieuw lid
- Enthousiaste, beginnende doe-het-zelver
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Mundo Resink (GAST)
- Offline
- Nieuw lid
- Enthousiaste, beginnende doe-het-zelver
Fijne avond!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ronald van Ingen
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 32
Groet Ronald
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Mundo Resink (GAST)
- Offline
- Nieuw lid
- Enthousiaste, beginnende doe-het-zelver
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.