B27E of B27F?

  • Mundo Resink (GAST)
  • Mundo Resink (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • Enthousiaste, beginnende doe-het-zelver
Lees meer
10-02-2020 18:24 #186995 door Mundo Resink (GAST)
B27E of B27F? is gemaakt door Mundo Resink (GAST)
Beste mede-leden,

Kersvers en nogal nat achter de oren, sta ik aan het begin van een doe-het-zelf grote beurt van mijn Volvo 265 GL overdrive uit 1979. Ik wil graag weten of ik een B27E (Europees model) of B27F (Amerikaans model) motor in de wagen heb. De koplampen geven aanleiding tot vermoeden en verwarring, en tot nog toe heb ik geen 100% uitsluitsel. Kunnen jullie mij helpen? Ik moet het o.a. weten voor het stellen van de kleppen (ander type nokkenas en daarmee andere klepspeliing; type 1 nokkenas voor B27F en type 2 nokkenas voor B27E) en voor het vervangen van de versnellingsbakolie. Hieronder wat ik weet, plus een eerste foto.
  • Bij een kentekencheck (51-PR-BJ) zie ik o.a. een vermogen van 109kW. Volgens mijn Haynes vraagbaak moet het dan gaan om een Europees model, B27E motor.
  • Er zit geen zogenaamd 'Emission Control System' op de motor; volgens Haynes moet het dan gaan om een Europees model, B27E motor.

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-02-2020 18:57 #186996 door Alain Pondman
Beantwoord door Alain Pondman in topic B27E of B27F?
Hallo Mundo,

Ik zou het motornummer opzoeken. Aangezien de blokken niet bekend staan als de meest betrouwbare, zou het blok ook zomaar eens gewisseld kunnen zijn in de afgelopen decennia.

Grt, alain

Old volvo's never die: Check onze nieuwe site vernoemd naar de gewonnen kattenrug: www.volvo-lotte.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Mundo Resink (GAST)
  • Mundo Resink (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • Enthousiaste, beginnende doe-het-zelver
Lees meer
10-02-2020 21:28 #186997 door Mundo Resink (GAST)
Beantwoord door Mundo Resink (GAST) in topic B27E of B27F?
Hi Alain, dankjewel voor je antwoord. Ik ga het opzoeken, en op hoop van betrouwbare zegen :-).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-02-2020 17:18 - 11-02-2020 17:39 #187005 door S.P.H Simon
Beantwoord door S.P.H Simon in topic B27E of B27F?
Het is een Europese auto en alles wijst op een Europees motorblok, waarom de twijfel?
Zwakke punt bij de 2.7 PRV zijn de dunne oliekanalen vooral in de kop; gebruik dus niet te dikke olie 10w40 en vervang het op tijd.
De 2.8 PRV heeft dikkere kanalen en heeft het euvel niet.

Volvofielen zijn niet zo gek op de PRV de Fransen zijn er wel wauws van. Het motorblok is door een samenwerking van Peugeot-Renault en Volvo ontwikkeld en zat in diverse modellen ook in de Alpine en de Delorean en een 24 klepper in de Citroën XM.

Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-02-2020 00:54 #187030 door Ronald van Ingen
Beantwoord door Ronald van Ingen in topic B27E of B27F?
Hallo Munro

Zoals je al merkt zijn er hier weinig liefhebbers van de V6. Erg jammer want het is een pracht motor. Ik heb zelf een 264 uit 1975 met een B27E.
Ja je moet goed voor de motor zorgen, goed warm rijden en op tijd olie verversen en inderdaad niet te dikke gebruiken. Als je hier gewoon aan houd zijn het kilometer vreters. Het is niet voor niets dat deze V-6 overal voor werd gebruikt. Van Volvo tot Peugeot, van DeLorean tot tank!
Middels VIN is het een en ander te achterhalen.
Welke regio zit je? Ik heb heel wat technische boeken dus als je wat nodig hebt even een gil geven.

Groet Ronald

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-02-2020 12:12 #187033 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic B27E of B27F?
Nou, ik ben wel een fan hoor, alleen heb ik twee 780's met de B280 motor, die schijnt wat betrouwbaarder te zijn. De V6'en werden inderdaad vaak stukgereden door vanaf koud te gaan gassen, dat is het enige waar ze niet tegen kunnen. Verder een absoluut heerlijke motor.
(Weetje: het absolute snelheidsrecord op het rechte stuk van Le Mans staat op naam van een bolide met een PRV: de WM P88 voorzien van een 2.8 liter V6 turbo die 850pk had met 405 km/u..hij ging daarna wel stuk...er kwamen het jaar erop chicanes in het rechte stuk.)

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Mundo Resink (GAST)
  • Mundo Resink (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • Enthousiaste, beginnende doe-het-zelver
Lees meer
15-02-2020 18:02 #187037 door Mundo Resink (GAST)
Beantwoord door Mundo Resink (GAST) in topic B27E of B27F?
Hi S., dankjewel voor je antwoord en je tip, waardeer ik. Fijne dag.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Mundo Resink (GAST)
  • Mundo Resink (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • Enthousiaste, beginnende doe-het-zelver
Lees meer
15-02-2020 18:05 #187038 door Mundo Resink (GAST)
Beantwoord door Mundo Resink (GAST) in topic B27E of B27F?
Okee, ben nog aan het leren hoe dit forum technisch werkt: bij deze een dankwoord aan jullie alledrie. Heel bemoedigend dat er zo wordt meegekeken en -geleefd. En dank voor het aanbod Ronald, super! Ik laat je weten als ik ergens niet uitkom.
Fijne avond!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-05-2020 12:59 #188329 door Ronald van Ingen
Beantwoord door Ronald van Ingen in topic B27E of B27F?
Hoe gaat het met de auto?

Groet Ronald

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Mundo Resink (GAST)
  • Mundo Resink (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • Enthousiaste, beginnende doe-het-zelver
Lees meer
13-05-2020 16:46 #188386 door Mundo Resink (GAST)
Beantwoord door Mundo Resink (GAST) in topic B27E of B27F?
Hee Ronald, wat attent dat je mij bericht. De auto staat bij de doe-het-zelf-club die is dichtgegaan en waar ik tot voor kort niet naar binnen mocht. Er is nu een noodopenstelling en met een beetje mazzel kan ik volgende week de laatste hand leggen aan de motor (ik heb nagenoeg het hele koelsysteem vervangen, de kleppen gesteld, oude slangen vervangen, de motor schoongemaakt en geborsteld en een nieuwe dynamo gemonteerd). Nog een uurtje werk en dan duimen dat 'ie start :-).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.