Volvo B20 blok gekocht

Lees meer
27-01-2020 23:20 #186841 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Volvo B20 blok gekocht
Een B20 motor zal minder last hebben van speling op een carburateurasje dan b.v. een mini cooper. (850cc)
Het is tenslotte 2000cc die een beetje valse lucht aantrekt en daar zal ie weinig last van hebben.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-01-2020 21:01 - 28-01-2020 21:05 #186858 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Volvo B20 blok gekocht
Ik zou het blok niet verder openmaken. Ik heb de ervaring dat de redblocks, als er niets geks is gebeurd, heel gelijkmatig slijten.
Dwz als de compressie en de nokkenas (klepsteelhoogte en beweging) goed zijn, de lagerschalen vrijwel zeker in goede conditie zijn. De nokkenas gaat eerder dan de lagerschalen, deze motoren zijn tamelijk gevoelig op dat punt voor slechte olie..

Als je geen 20.000 kilometer per jaar wil gaan rijden, zou ik eventueel alleen het toplagertje vernieuwen, en eventueel de keerringen, voornamelijk omdat dat toch niet veel kost..
Maar denk erom: ik heb al een paar keer meegemaakt dat er daarna juist lekkage optreedt. Distributie kan als Aluminium/staal of Staal/staal, ik heb het eerste omdat het wat minder herrie maakt dan staal/staal.

De twee carburateurs moeten voorzien worden van de sproeier/naald combinatie die bij een dubbele-carburateur opzet hoort van een B20, dus die moet je toch vervangen..
En dan loop je meteen aan tegen het feit waarom veel 18 en 20 B en D motoren inmiddels op 1 carb lopen: kosten zijn maal 2!
Ik zou de carburateurs zowieso (laten) reviseren voordat je ze gaat gebruiken, je wilt dat de motor beter gaat lopen en dat gaat niet met half werk..

Verder moet je controleren of de stroomverdeler wel bij een B uitvoering past, de originele heeft geen vacuum-voorontsteking, maar wordt vaak gewisseld voor een verdeler met die vervroeger om te passen bij de 1 carb. opzet, de curves zijn echter anders.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-01-2020 09:21 #186862 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Volvo B20 blok gekocht
Ja, de meeste B20 motoren lopen met 1 Stromberg carb omdat het een goede combinatie is met LPG en makkelijk af is te stellen.
Ben het eens met Tom dat dit blok indien goede compressie en voldoende klep beweging heeft, niet persé uit elkaar hoeft.
Wel goed kijken naar de achterste en voorste krukasoliekeerring, voor is een nieuwe krukas keerring verkrijgbaar, achter kun je een speedy sleeve gebruiken.
Dat is een dunne metalen omhulling om op de achterste te monteren om de diameter weer op nivo te brengen zodat de keerring geen olie lekt.
Olielekkage is een probleem bij deze motoren

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-01-2020 11:32 #186871 door Timo Blom
Beantwoord door Timo Blom in topic Volvo B20 blok gekocht
OK, bedankt weer voor de onderwerpen.

Ik ben sowieso van plan nieuwe krukaskeerringen erop te zetten, voor en achter. Aan de versnellingsbakzijde zie ik geen slijtage van de keerringen, aan de distributiezijde wel.
Vraag:
1. Kan ik nu de naaf omdraaien (hij is symmetrisch) zodat de diameter groot genoeg is op de plek van de keerring?

Twijfel inderdaad nog over a) toch de enkele carb houden want gemakkelijker b) dubbele carb set want vetter :).

In ieder geval een goeie carb, daarover nog twee vragen:

2. Hoe bepaal ik of de speling van de as toelaatbaar is? Is er altijd iets speling merkbaar? Is dit te meten of te testen? Filmpje van de lichte speling op mijn as: Link filmpje youtube
3. Kan ik de werking van het vlotterventiel testen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-01-2020 14:30 - 30-01-2020 14:31 #186874 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Volvo B20 blok gekocht
Er mag eigenlijk geen speling op het asje zitten..

De slijtage zie je niet op keerringen, tenzij het heeeel erg is. En lekkage zie je pas na een tijdje gereden te hebben.
Het blok heeft vast een tijd stilgestaan, en wat er dan gebeurt als je weer gaat rijden weet je niet.
Omdat de compressie zo hoog is, vermoed ik dat het blok ooit al gereviseerd is, al is compressie meten op een los blok nooit helemaal zuiver...de keerringen zullen dan ook niet oud zijn?
Had de verkoper van het blok er geen verhaal bij?

Ga niet buigen aan de vlotterarm, die afstelling luistert nauw! Als je in de aanvoerbuis blaast terwijl je de vlotter zachtjes omhoog duwt, moet hij afsluiten.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-01-2020 06:32 - 31-01-2020 06:34 #186875 door Timo Blom
Beantwoord door Timo Blom in topic Volvo B20 blok gekocht
1. Geen speling op de gasklepas is toch haast niet mogelijk? Er moet toch wel een verschil in diameter zitten tussen as en bus/gasklephuis, anders draait hij niet rond?

De vorige eigenaar van dit blok is overleden, ik kocht het van de nabestaanden. Die wisten er niet zoveel van...

Ik heb de tuimeraar-as er vanaf gehaald en een waterpas bovenop de klepstelen gelegd, er zit toch wat verschil in, zie foto. Op de plek met de meeste afstand tussen bovenkant klepsteel en waterpas meet ik 0,85 mm.
2. Is dit zorgelijk?


Toch de nieuwsgierigheid niet kunnen bedwingen en de kop eraf gehaald :). Zie hier het resultaat. De kleppen liggen er netjes "op".
3. Valt hier nog iets aan te meten?

Cilinderwanden zien er mooi uit - ik voel geen "rand".
4. Wat zouden jullie doen met de koolaanslag?
5. Verder nog iets controleren?




Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-01-2020 13:25 #186876 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Volvo B20 blok gekocht
Dat ziet er, behoudens de koolaanslag netjes uit, zou de kleppen inderdaad schoonmaken.
Voor de zuigers is dat lastiger en zou ik het doen als de zuiger op zijn hoogste punt staat, na reinigen een dun laagje motorolie erop.
Als je alle vier hebt gedaan, paar keer helemaal rond draaien en de wanden van de cilinders checken, soms is er een oxidatierandje na langstil staan.
Blijkt inderdaad een goed blok te zijn, mooi !

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-01-2020 23:06 #186880 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Volvo B20 blok gekocht
Ik zou de cilinderkop naar een of ander revesiebedrijfje brengen en daar de klepen met de zittingen laten reinigen c.q. op laten schuren/slijpen, kost je misschien een 100euro.
Heb je ook weer garantie dat de kop goed is.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-02-2020 23:34 #186886 door Timo Blom
Beantwoord door Timo Blom in topic Volvo B20 blok gekocht
Hoe krijg ik die koolaanslag goed verwijderd?
Welke koppakking plaats ik terug, hoe dik?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-02-2020 00:02 #186887 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Volvo B20 blok gekocht
Voor een B20A is het 1,2 mm voor een B20B 0,8mm


succes


Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.