- Berichten: 3364
Volvo B20 blok gekocht
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
Het is tenslotte 2000cc die een beetje valse lucht aantrekt en daar zal ie weinig last van hebben.
succes
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Tom Steverink
- Offline
- Platinum-lid
Dwz als de compressie en de nokkenas (klepsteelhoogte en beweging) goed zijn, de lagerschalen vrijwel zeker in goede conditie zijn. De nokkenas gaat eerder dan de lagerschalen, deze motoren zijn tamelijk gevoelig op dat punt voor slechte olie..
Als je geen 20.000 kilometer per jaar wil gaan rijden, zou ik eventueel alleen het toplagertje vernieuwen, en eventueel de keerringen, voornamelijk omdat dat toch niet veel kost..
Maar denk erom: ik heb al een paar keer meegemaakt dat er daarna juist lekkage optreedt. Distributie kan als Aluminium/staal of Staal/staal, ik heb het eerste omdat het wat minder herrie maakt dan staal/staal.
De twee carburateurs moeten voorzien worden van de sproeier/naald combinatie die bij een dubbele-carburateur opzet hoort van een B20, dus die moet je toch vervangen..
En dan loop je meteen aan tegen het feit waarom veel 18 en 20 B en D motoren inmiddels op 1 carb lopen: kosten zijn maal 2!
Ik zou de carburateurs zowieso (laten) reviseren voordat je ze gaat gebruiken, je wilt dat de motor beter gaat lopen en dat gaat niet met half werk..
Verder moet je controleren of de stroomverdeler wel bij een B uitvoering past, de originele heeft geen vacuum-voorontsteking, maar wordt vaak gewisseld voor een verdeler met die vervroeger om te passen bij de 1 carb. opzet, de curves zijn echter anders.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Ben het eens met Tom dat dit blok indien goede compressie en voldoende klep beweging heeft, niet persé uit elkaar hoeft.
Wel goed kijken naar de achterste en voorste krukasoliekeerring, voor is een nieuwe krukas keerring verkrijgbaar, achter kun je een speedy sleeve gebruiken.
Dat is een dunne metalen omhulling om op de achterste te monteren om de diameter weer op nivo te brengen zodat de keerring geen olie lekt.
Olielekkage is een probleem bij deze motoren
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Timo Blom
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 39
Ik ben sowieso van plan nieuwe krukaskeerringen erop te zetten, voor en achter. Aan de versnellingsbakzijde zie ik geen slijtage van de keerringen, aan de distributiezijde wel.
Vraag:
1. Kan ik nu de naaf omdraaien (hij is symmetrisch) zodat de diameter groot genoeg is op de plek van de keerring?
Twijfel inderdaad nog over a) toch de enkele carb houden want gemakkelijker b) dubbele carb set want vetter .
In ieder geval een goeie carb, daarover nog twee vragen:
2. Hoe bepaal ik of de speling van de as toelaatbaar is? Is er altijd iets speling merkbaar? Is dit te meten of te testen? Filmpje van de lichte speling op mijn as: Link filmpje youtube
3. Kan ik de werking van het vlotterventiel testen?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Tom Steverink
- Offline
- Platinum-lid
De slijtage zie je niet op keerringen, tenzij het heeeel erg is. En lekkage zie je pas na een tijdje gereden te hebben.
Het blok heeft vast een tijd stilgestaan, en wat er dan gebeurt als je weer gaat rijden weet je niet.
Omdat de compressie zo hoog is, vermoed ik dat het blok ooit al gereviseerd is, al is compressie meten op een los blok nooit helemaal zuiver...de keerringen zullen dan ook niet oud zijn?
Had de verkoper van het blok er geen verhaal bij?
Ga niet buigen aan de vlotterarm, die afstelling luistert nauw! Als je in de aanvoerbuis blaast terwijl je de vlotter zachtjes omhoog duwt, moet hij afsluiten.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Timo Blom
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 39
De vorige eigenaar van dit blok is overleden, ik kocht het van de nabestaanden. Die wisten er niet zoveel van...
Ik heb de tuimeraar-as er vanaf gehaald en een waterpas bovenop de klepstelen gelegd, er zit toch wat verschil in, zie foto. Op de plek met de meeste afstand tussen bovenkant klepsteel en waterpas meet ik 0,85 mm.
2. Is dit zorgelijk?
Toch de nieuwsgierigheid niet kunnen bedwingen en de kop eraf gehaald . Zie hier het resultaat. De kleppen liggen er netjes "op".
3. Valt hier nog iets aan te meten?
Cilinderwanden zien er mooi uit - ik voel geen "rand".
4. Wat zouden jullie doen met de koolaanslag?
5. Verder nog iets controleren?
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Voor de zuigers is dat lastiger en zou ik het doen als de zuiger op zijn hoogste punt staat, na reinigen een dun laagje motorolie erop.
Als je alle vier hebt gedaan, paar keer helemaal rond draaien en de wanden van de cilinders checken, soms is er een oxidatierandje na langstil staan.
Blijkt inderdaad een goed blok te zijn, mooi !
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3364
Heb je ook weer garantie dat de kop goed is.
succes
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Timo Blom
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 39
Welke koppakking plaats ik terug, hoe dik?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3364
succes
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.