- Berichten: 39
Volvo B20 blok gekocht
- Timo Blom
- Offline
- Junior Lid
Aan het B20 blok van mijn Volvo Amazon moeten twee klussen gebeuren: De achterste krukaskeerring dient vervangen te worden, evenals de distributietandwielen.
Nu heb ik op marktplaats een B20 blok gekocht om in mijn schuurtje te "oefenen" hoe dit moet. Dit blok heeft een tijdje stil gestaan. Nu ik dit blok in de schuur heb staan ben ik op het idee gekomen dit blok op te knappen waar nodig en deze in de auto te zetten. Nu moet ik natuurlijk gaan beoordelen wat nodig is en zou graag jullie input hiervoor hebben. Ik heb de compressie gemeten (koude motor, want gedemonteerd):
Cilinder 1: 12,5 bar
Cilinder 2: 11,8 bar
Cilinder 3: 13 bar
Cilinder 4:11,5 bar
Een aantal vragen:
1. Deze waarden zijn volgens mij gezond aan de hoge kant, maar er zit wel wat verschil tussen 3 en 4 bijvoorbeeld (1,5 bar). Wanneer is een verschil zorgwekkend? Ik heb ooit een formule gezien waarmee je kan berekenen wanneer een revisie nodig is, maar kan deze niet meer vinden. Wie kan deze formule geven?
2. Zal ik met deze compressiewaarden de kop laten zitten of heeft het beter om de kop eraf te halen om eea te inspecteren?
3. Zo ja, wat is handig om te inspecteren?
4. Kan ik de staat van de verschillende lagers (krukas, ect) beoordelen en zo ja, hoe?
5. Hoe beoordeel ik de staat van de waterpomp?
6. Wat zouden jullie sowieso vervangen nu ik het blok toch onder handen neem?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Tom Steverink
- Offline
- Platinum-lid
Het verschil in compressie kan veroorzaakt worden door zuigerveren die een beetje vast zitten. Die komen dan wel los na een tijdje. Maar de waarden zijn uitstekend, al is los compressie meten niet heel zuiver.
Het risico is dat er het een en ander breekt, maar dat is een klein risico in mijn ogen.
Je kunt natuurlijk ook bij dit blok lekkage krijgen door het lange stilstaan.
Zekerheden? 100% bestaat niet helaas, je kunt m.i. oefenen op het blok dat uit de auto komt.
Waterpomp: laten zitten. De lagerschalen slijten net zo hard als de zuigers en andere delen bij de redblocks dus je mag best aannemen dat ze goed zijn.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1877
Vervolgens kun je een koelfan op de waterpomp zetten en even een dynamo ,een krukaspoelie en een v-snaar monteren.Zo kun door de koelfan te bewegen en tegelijk op de v snaar te drukken de speling op de distributietandwielen voelen.
Ook zou ik de voorste en de achterste krukaskeerring vervangen.
Voor de zekerheid de waterpomp door een nieuw exemplaar vervangen.Dit gaat makkelijk nu de motor is uitgebouwd.
Dan pas de motor inbouwen.
succes toegewenst!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1877
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Timo Blom
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 39
- De voorste en achterste krukaskeerringen wil ik vervangen inderdaad
- Er zit wat speling op de distributietandwielen - klopt het dat de speling niet voelbaar moet zijn?
- Toplager zal ik sowieso vervangen
- Heb de lifthoogte opgemeten met een schuifmaat, rand cilinderkop en bovenkant klepveren gebruikt. Volgens mij geen hele zuivere methode, dus er zal wel een kleine meetfout in zitten, maar dit zijn de gemeten waarden:
Cil 1
Inlaat 10.3 mm
Uitlaat 10.0 mm
Cil 2
Inlaat 10.0 mm
Uitlaat 10.3 mm
Cil3
Inlaat 10.0 mm
Uitlaat 10.3 mm
Cil 4
Inlaat 9.8 mm
Uitlaat 10.3 mm
Ik heb niet kunnen vinden wat de meetwaarden/toleranties hier zouden moeten zijn, wie kan me helpen?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Timo Blom
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 39
Vragen:
- Bij een B20B hoort toch een dubbele carb?
- In mijn huidige auto zit een B20A met enkele Stormberg, heeft een B20B met enkele Stromberg een voordeel tov B20A?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Paul Schaap
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 545
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Tom Steverink
- Offline
- Platinum-lid
Veel 18/20D en 18/20B motoren zijn teruggebouwd naar 1 omdat men een dubbele carburateur moeilijk af te stellen vindt. Bovendien kost een revisie maal twee hè en we zijn zuinig..
Je zou in theorie iets meer vermogen moeten hebben als de carburateur goed afgesteld staat.
Mijn B18D doet het ook met één carburateur.
Ik heb de twee bijbehorende carburateurs erbij gekregen toen in de auto kocht, maar nooit omgebouwd.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Laat de olie door de carterplug te verwijderen eruit lopen, hoe ziet de olie eruit ?.
Vervolgens carterpan eronderuit en kijken wat er in de opvangbak olie zit, zwarte smurrie ? ijzerdeeltjes/gruis ? redelijk gekleurde olie zonder gruis is al een goed teken.
Als je een motorsteun koopt en het blok erin hangt, kun je het geheel draaien en kijk je op de oliepomp en de krukas met de glijlagers.
Dan kun je al wat zien, ze staan op moment maar je kunt een glijlager losdraaien - ik adviseer de 3e hoofdlagers - inspecteer glijlagers en kijk welke maat er in zit (ST = standaard en dan een overmaat)
Afhankelijk van wat je tegen komt kun je nu beter beslissen hoe verder te gaan...als je het leuk vindt zou ik het hele blok demonteren en stuur maar wat foto's dan kunnen we verder helpen.
Bij de B20
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Timo Blom
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 39
Wat ik sowieso wil gaan doen:
- distributietandwielen vervangen
- Toplager vervangen
- Alle pakkingen /o-ringen / seals vervangen
- Ik zit nog te twijfelen om hem "helemaal" uit elkaar te halen, aangezien de compressiewaarden zo mooi zijn en de kleplifthoogte ook. Ik zal eens een motorsteun kopen zodat ik hem om kan draaien en van de onderkant kan inspecteren.
Nu de vragen, ik heb ze genummerd .
Ik heb ook een set dubbele Strombergs gekocht inclusief spruitstuk. Toch leuker denk ik . Nu had ik sowieso nog twee Strombergs liggen en die heb ik eerst maar eens uit elkaar gehaald voor inspectie. De naald en sproeier lijkt al wat uitgesleten, zie foto's hieronder.
1. Zie ik dat goed?
Vervolgens gekeken naar de speling op de as van de smoorklep. Er zit heel iets speling in, maar zeker niet veel. Hoe weet ik wat nog toelaatbaar is, is dat te meten bijvoorbeeld? Op de as zijn geen slijtsporen te vinden. Ik heb een filmpje toegevoegd van de speling , Filmpje speling ik hoop dat het duidelijk is.
2. Hoe beoordelen jullie deze speling?
3. Hoe kijg ik de body van de carb mooi schoon van de buitenkant? Geprobeerd met remmenreiniger, maar dat werkt niet voldoende.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.