Volvo B20 blok gekocht

Lees meer
19-01-2020 21:18 #186698 door Timo Blom
Volvo B20 blok gekocht is gemaakt door Timo Blom
Hi allemaal,

Aan het B20 blok van mijn Volvo Amazon moeten twee klussen gebeuren: De achterste krukaskeerring dient vervangen te worden, evenals de distributietandwielen.

Nu heb ik op marktplaats een B20 blok gekocht om in mijn schuurtje te "oefenen" hoe dit moet. Dit blok heeft een tijdje stil gestaan. Nu ik dit blok in de schuur heb staan ben ik op het idee gekomen dit blok op te knappen waar nodig en deze in de auto te zetten. Nu moet ik natuurlijk gaan beoordelen wat nodig is en zou graag jullie input hiervoor hebben. Ik heb de compressie gemeten (koude motor, want gedemonteerd):

Cilinder 1: 12,5 bar
Cilinder 2: 11,8 bar
Cilinder 3: 13 bar
Cilinder 4:11,5 bar

Een aantal vragen:

1. Deze waarden zijn volgens mij gezond aan de hoge kant, maar er zit wel wat verschil tussen 3 en 4 bijvoorbeeld (1,5 bar). Wanneer is een verschil zorgwekkend? Ik heb ooit een formule gezien waarmee je kan berekenen wanneer een revisie nodig is, maar kan deze niet meer vinden. Wie kan deze formule geven?
2. Zal ik met deze compressiewaarden de kop laten zitten of heeft het beter om de kop eraf te halen om eea te inspecteren?
3. Zo ja, wat is handig om te inspecteren?
4. Kan ik de staat van de verschillende lagers (krukas, ect) beoordelen en zo ja, hoe?
5. Hoe beoordeel ik de staat van de waterpomp?
6. Wat zouden jullie sowieso vervangen nu ik het blok toch onder handen neem?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-01-2020 08:20 - 20-01-2020 14:24 #186705 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Volvo B20 blok gekocht
Tsja, met zulke waarden zou je zeggen: niets doen en in de auto zetten!.
Het verschil in compressie kan veroorzaakt worden door zuigerveren die een beetje vast zitten. Die komen dan wel los na een tijdje. Maar de waarden zijn uitstekend, al is los compressie meten niet heel zuiver.
Het risico is dat er het een en ander breekt, maar dat is een klein risico in mijn ogen.
Je kunt natuurlijk ook bij dit blok lekkage krijgen door het lange stilstaan.
Zekerheden? 100% bestaat niet helaas, je kunt m.i. oefenen op het blok dat uit de auto komt.
Waterpomp: laten zitten. De lagerschalen slijten net zo hard als de zuigers en andere delen bij de redblocks dus je mag best aannemen dat ze goed zijn.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-01-2020 14:05 #186735 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Volvo B20 blok gekocht
Ik zou de eventuele slijtage van nokken van de nokkenas meten.Kleppendeksel eraf en motor ronddraaien en de lichthoogte van alle kleppen meten met een schuifmaat.Afstand tussen rand cilinderkop en bovenkant klepveren meten.

Vervolgens kun je een koelfan op de waterpomp zetten en even een dynamo ,een krukaspoelie en een v-snaar monteren.Zo kun door de koelfan te bewegen en tegelijk op de v snaar te drukken de speling op de distributietandwielen voelen.

Ook zou ik de voorste en de achterste krukaskeerring vervangen.

Voor de zekerheid de waterpomp door een nieuw exemplaar vervangen.Dit gaat makkelijk nu de motor is uitgebouwd.

Dan pas de motor inbouwen.

succes toegewenst!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-01-2020 14:08 #186736 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Volvo B20 blok gekocht
Aanvulling: toplager controleren en bij geringste twijfel vervangen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-01-2020 22:36 - 23-01-2020 22:40 #186768 door Timo Blom
Beantwoord door Timo Blom in topic Volvo B20 blok gekocht
Bedankt voor de antwoorden!

- De voorste en achterste krukaskeerringen wil ik vervangen inderdaad
- Er zit wat speling op de distributietandwielen - klopt het dat de speling niet voelbaar moet zijn?
- Toplager zal ik sowieso vervangen
- Heb de lifthoogte opgemeten met een schuifmaat, rand cilinderkop en bovenkant klepveren gebruikt. Volgens mij geen hele zuivere methode, dus er zal wel een kleine meetfout in zitten, maar dit zijn de gemeten waarden:

Cil 1
Inlaat 10.3 mm
Uitlaat 10.0 mm
Cil 2
Inlaat 10.0 mm
Uitlaat 10.3 mm
Cil3
Inlaat 10.0 mm
Uitlaat 10.3 mm
Cil 4
Inlaat 9.8 mm
Uitlaat 10.3 mm

Ik heb niet kunnen vinden wat de meetwaarden/toleranties hier zouden moeten zijn, wie kan me helpen? :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-01-2020 22:59 #186769 door Timo Blom
Beantwoord door Timo Blom in topic Volvo B20 blok gekocht
Heb iets meer research gedaan, op t motorblok staat de code 496912 - dit blijkt een B20B blok te zijn die in de 140 werd gebruikt. Bij het blok dat ik kocht kwam een enkele Stromberg.

Vragen:
- Bij een B20B hoort toch een dubbele carb?
- In mijn huidige auto zit een B20A met enkele Stormberg, heeft een B20B met enkele Stromberg een voordeel tov B20A?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-01-2020 11:12 #186773 door Paul Schaap
Beantwoord door Paul Schaap in topic Volvo B20 blok gekocht
Ja, op een B20B hoort een dubbele carburateur.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-01-2020 14:26 - 25-01-2020 12:38 #186775 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Volvo B20 blok gekocht
Maar met een enkele werkt het ook wel hoor, vooral de nokkenas heeft een iets andere timing. (edit: oh en een iets hogere compressie-verhouding.)
Veel 18/20D en 18/20B motoren zijn teruggebouwd naar 1 omdat men een dubbele carburateur moeilijk af te stellen vindt. Bovendien kost een revisie maal twee hè en we zijn zuinig..
Je zou in theorie iets meer vermogen moeten hebben als de carburateur goed afgesteld staat.

Mijn B18D doet het ook met één carburateur.
Ik heb de twee bijbehorende carburateurs erbij gekregen toen in de auto kocht, maar nooit omgebouwd.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-01-2020 13:11 #186796 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Volvo B20 blok gekocht
Het is altijd een gok om een 'onbekend blok zo maar in te bouwen, gaat de krukas rond, moet met een sleutel op de krukaspoelie voor rond zijn te draaien.
Laat de olie door de carterplug te verwijderen eruit lopen, hoe ziet de olie eruit ?.
Vervolgens carterpan eronderuit en kijken wat er in de opvangbak olie zit, zwarte smurrie ? ijzerdeeltjes/gruis ? redelijk gekleurde olie zonder gruis is al een goed teken.
Als je een motorsteun koopt en het blok erin hangt, kun je het geheel draaien en kijk je op de oliepomp en de krukas met de glijlagers.
Dan kun je al wat zien, ze staan op moment maar je kunt een glijlager losdraaien - ik adviseer de 3e hoofdlagers - inspecteer glijlagers en kijk welke maat er in zit (ST = standaard en dan een overmaat)
Afhankelijk van wat je tegen komt kun je nu beter beslissen hoe verder te gaan...als je het leuk vindt zou ik het hele blok demonteren en stuur maar wat foto's dan kunnen we verder helpen.
Bij de B20

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-01-2020 20:47 #186834 door Timo Blom
Beantwoord door Timo Blom in topic Volvo B20 blok gekocht
Dank jullie voor de antwoorden! Het lijkt me een leuk project om dit blok goed op te knappen en dan in mijn Amazon te zetten.

Wat ik sowieso wil gaan doen:
- distributietandwielen vervangen
- Toplager vervangen
- Alle pakkingen /o-ringen / seals vervangen
- Ik zit nog te twijfelen om hem "helemaal" uit elkaar te halen, aangezien de compressiewaarden zo mooi zijn en de kleplifthoogte ook. Ik zal eens een motorsteun kopen zodat ik hem om kan draaien en van de onderkant kan inspecteren.

Nu de vragen, ik heb ze genummerd :).
Ik heb ook een set dubbele Strombergs gekocht inclusief spruitstuk. Toch leuker denk ik :). Nu had ik sowieso nog twee Strombergs liggen en die heb ik eerst maar eens uit elkaar gehaald voor inspectie. De naald en sproeier lijkt al wat uitgesleten, zie foto's hieronder.
1. Zie ik dat goed?

Vervolgens gekeken naar de speling op de as van de smoorklep. Er zit heel iets speling in, maar zeker niet veel. Hoe weet ik wat nog toelaatbaar is, is dat te meten bijvoorbeeld? Op de as zijn geen slijtsporen te vinden. Ik heb een filmpje toegevoegd van de speling , Filmpje speling ik hoop dat het duidelijk is.
2. Hoe beoordelen jullie deze speling?

3. Hoe kijg ik de body van de carb mooi schoon van de buitenkant? Geprobeerd met remmenreiniger, maar dat werkt niet voldoende.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.