Welke onderdelen reviseren bij te hoge carterdruk B18A?

Lees meer
13-11-2019 21:52 #185985 door 16439-dummy
Beste mensen. Ik ben een redelijke leek op gebied van autotechniek. Wil wel graag het een en ander leren. Zo heb ik de volgende uitdaging bij mijn pas aangeschafte Amazon met B18 motor. Deze heeft nogal een tijdje stilgestaan en bij elke proefrit begint er op een andere plaats iets te lekken. Dit komt door een sterk verhoogde carterdruk; de carter ventilatie blaast behoorlijk. Heb onlangs al enkele pakkingen vervangen w.o. die van het carter. Nu begint ook de koppakking een beetje te lekken en vervolgens ook bij de achterste krukas keerring een behoorlijke hoeveelheid. Tijd voor een revisie dacht ik. Ik wil het echter voor mezelf wel zo overzichtelijk mogelijk houden. Nu is mijn vraag wat ik minimaal moet vervangen om dit probleem te kunnen verhelpen. Zelf dacht ik het volgende: Cilinderkop eraf, laten afvlakken en voorzien van geharde zetels. Tevens alle Kleppen vervangen als ook alle zuigerveren. Tenslotte alle lekkende pakkingen en keringen (keerringen) vervangen en dan hoop ik het gehad te hebben. Zijn jullie het hier mee eens of kan ik nog meer ellende verwachten. En zo ja, wat precies. Ik hoor het graag!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-11-2019 23:25 #185988 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Welke onderdelen reviseren bij te hoge carterdruk B18A?
Hallo Thom,

Het idee met de kop is prima, de carter druk los je waarschijnlijk alleen op met overmaats zuigers. Zuigerveren alleen zou het probleem misschien tijdelijk wat kunnen verbeteren maar uiteindelijk zul je heel veel geld uitgeven aan een lap middeltje. Er is zelf nog een kans dat de nieuwe zuigerveren breken op de slijtrand boven in de cilinder. Ik zou eens beginnen met een compressie check, als die laag is en ongelijk tussen de cilinders dan weet je eigenlijk al voldoende. Je zou nog een tweede compressie check kunnen doen met wat dikke motor olie op de zuigers wat je er vooraf in spuit. Gaat de compressie omhoog dan zijn het de zuigers, blijft hij gelijk dan heb je waarschijn lekkende kleppen maar dit is niet echt de oorzaak van je carter druk.

Heel veel succes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-11-2019 18:30 #185998 door 16439-dummy
Beantwoord door 16439-dummy in topic Welke onderdelen reviseren bij te hoge carterdruk B18A?
Hallo Rob,

Bedankt voor je snelle antwoord. Een compressietest is wat ik ook in gedachten had. Weet ik nu hoe ik dat moet aanpakken. Als het toch aan de zuigers ligt dan moet de hele boel veel verder uit elkaar want dan moeten de cilinders ook opgeboord worden toch? In dat geval is het voor mij misschien verstandiger en voordeliger om op zoek te gaan naar een revisie blok. Maar eerst maar eens kijken wat er uit de compressietest komt. Laat het nog wel even weten!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-11-2019 18:44 #185999 door S.P.H Simon
Beantwoord door S.P.H Simon in topic Welke onderdelen reviseren bij te hoge carterdruk B18A?
Als je geluk hebt kleven de zuigerveren.
De olie tussen de zuiger en zuigerveren droogt uit en raakt gepolymeriseerd na lange tijd, het word een soort plastic = polymeer.
Zelf heb ik daar geen ervaring mee.
Deze kan je losweken heb ik wel eens gelezen.
Er gaat ongetwijfeld iemand reageren die het weet.
Suc6!

Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-11-2019 15:15 #186013 door 16439-dummy
Beantwoord door 16439-dummy in topic Welke onderdelen reviseren bij te hoge carterdruk B18A?
In de bijlage de uitslag van de compressietest die ik zojuist heb gedaan, uitgevoerd met koude motor overigens. Eerste waarde zonder- en tweede waarde met 5 cc motorolie op de cilinder. Duidelijke stijging van de compressie is zichtbaar, waarbij cilinder 2 en 4 wat achter blijven. Kan ik hier nog een tijdje mee doorrijden of is dit resultaat ernstig onder de maat? Ik hoor het graag.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-11-2019 17:07 #186014 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Welke onderdelen reviseren bij te hoge carterdruk B18A?
Ja, die motor is erg moe. Ik zou er op dit moment nog even mee door rijden en op zoek gaan naar een betere. Het heeft weinig zin om hier nog geld aan uit te geven, helaas
Groeten, Rob

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-11-2019 21:33 #186016 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Welke onderdelen reviseren bij te hoge carterdruk B18A?
Lijkt er inderdaad op dat dit blok "veel ervaring" heeft (lees versleten is) echter deze motoren blijven gewoon lopen.
Als het mijn auto zou zijn zie ik een paar opties;
Kijk eens met een endoscoop in de cilinders, zie je nog hoonsporen op de cilinderwand staan? Zo ja dan is er nog hoop. Zie je verticale krassen dan is dat minder goed nieuws.
Je schrijft dat de auto lang stil heeft gestaan, dan zou het kunnen dat de zuigerveren vastgekoekt zitten door kookaanslag. Een truukje is om wat remolie via het bougiegarantie naar binnen te kieperen en dit een nachtje te laten staan, dat lost de kookaanslag een beetje op.
Daarna eerst maar eens een paar duizend kilometer rijden en kijken wat het blok doet.
Zorg wel dat er een goede 20W50 motorolie in zit.
Andere vraag, staan je kleppen goed gesteld?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-11-2019 11:48 - 17-11-2019 11:49 #186018 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Welke onderdelen reviseren bij te hoge carterdruk B18A?
Ik heb ooit een B20 nog 100.000 km verder geholpen door de zuigerveren en alle lagers te vervangen (+ kleppen slijpen).
Maar denk erom: dat kost ook geld, zoek alleen de prijzen van de diverse benodigde onderdelen maar op en niet te vergeten de pakkingsets. Dat loopt in de papieren.
Plus: alleen losmaken kost al geld, want alleen het weer inelkaar zetten kost al de pakkingsets...

De laatste keer ben ik dus maar gegaan voor een totaalrevisie met tegelijk wat verbeteringen, zoals andere nokkenas en grotere kleppen..
Eerst een diagnose stellen dmv de dingen die hiervoor zijn gezegd. Als je dat niet kunt, laat het een Volvo specialist doen..

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-11-2019 14:13 #186022 door 16439-dummy
Beantwoord door 16439-dummy in topic Welke onderdelen reviseren bij te hoge carterdruk B18A?
Voor dat ik weer de weg op kan zal ik eerst de krukas keerring moeten vervangen vanwege de forse olielekkage. Dit zal voor mij al een hele klus gaan worden als ik zie wat ik allemaal moet demonteren. Maar dat is een mooi slecht-weer-projectje. Eerst dan maar even een cilinderwand inspectie met een endoscoop. Als dit er erg beroerd uit ziet dan ga ik ws voor een revisieblok, afhankelijk van de kosten. Thx voor het meedenken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-11-2019 21:24 #186024 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Welke onderdelen reviseren bij te hoge carterdruk B18A?
Het spijt me, maar bij hoge carterdruk denk ik niet dat het vervangen van de krukaskeerring zin heeft hoor. Zonde van alle moeite lijkt me.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.