Motor stopt na harde tikken

Lees meer
10-07-2019 16:42 #184118 door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic Motor stopt na harde tikken
Deze sets zijn gewoon bij onze eigen onderdelenschop in Elshout te krijgen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-07-2019 19:41 - 10-07-2019 19:41 #184119 door S.P.H Simon
Beantwoord door S.P.H Simon in topic Motor stopt na harde tikken

Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Mattijs van Biesen (GAST)
  • Mattijs van Biesen (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
11-07-2019 10:02 #184123 door Mattijs van Biesen (GAST)
Beantwoord door Mattijs van Biesen (GAST) in topic Motor stopt na harde tikken
Zelfde voorval, zoals je omschreef, 2 weken terug ook gehad!

Ook luid tikken en daarna niets meer, geen vermogen. Bleek ook de krukas licht te draaien, maar de nokkenas niet!

Wat betreft je angst voor een kromme klep: De kleppen komen, mits je originele nokkenas hebt, niet in aanraking met de zuigers (non-interference motor). Mocht je het niet zeker weten, kan je altijd met een endoscoop eens via je bougiegat kijken of er schade op de zuiger te zien is! heb ik zelf toen ook als eerste check gedaan.

Voor de rest is het fiber tandwiel denk ik een slijtage onderdeel, dus niets gek als ie volledig kaal is (zie bijlage). Denk ook dat volvo dit misschien opzettelijk heeft gedaan, mocht er iets goed fout gaan, dat dit onderdeel als eerste "gaat". maar dit is slechts een aanname.

Wat wel vervelend is, is dat waarschijnlijk nu je karter vol ligt met fiber-gruis(zie bijlage van een handje gruis...). Dus ik zou je aanraden om de gehele karter los te halen en ook eens je oliepomp te checken. ik heb die van mij toen vervangen, aangezien daar ook flink wat gruis in gekomen was...

Succes ermee! ben benieuwd!

Het wagenpark:
- Fiat Panda 34 Abarth '86
- Volvo 245 Turbo '83
- Volvo Amazon '63
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-07-2019 17:05 #184128 door 16388-dummy
Beantwoord door 16388-dummy in topic Motor stopt na harde tikken
Goed idee, ga de boel goed schoonmaken en meteen nieuwe olie en oliefilter erin.

Bedankt voor de tips!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-07-2019 15:15 #184413 door Alfriedel Boelen
Beantwoord door Alfriedel Boelen in topic Motor stopt na harde tikken
Ik heb tijdens de revisie van mijn B20b blok een aluminium set tandwielen (alleen het nokkenas tandwiel was van aluminium) gemonteerd maar dit na een paar weken er weer uit gehaald en vervangen door een set org. tandwielen, het leek wel een diesel de tanden hadden ook duidelijk voelbare speling. Voor mij geen metalen nokkenas tandwiel meer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-07-2019 00:37 #184421 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Motor stopt na harde tikken
Kunstof tandwielen indien een van de standaart nokkenassen kunnen heel lang meegaan dus ik zie het voordeel niet in metalen tandwielen.
Deze hebben voor mij alleen nut indien je dubbelle klepveren en agressieffe nokkenassen gebruikt dus bij zwaar opgevoerde motoren.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-08-2019 18:02 - 07-08-2019 18:02 #184583 door 16388-dummy
Beantwoord door 16388-dummy in topic Motor stopt na harde tikken
Ik heb bij Tinustuning een set aluminium/stalen tandwielen gekocht en gemonteerd, hij rijdt weer als een zonnetje! Beter dan eerst, waarschijnlijk zat er flink wat speling tussen de oude tandwielen.

Ik kan geen verschil in geluidsniveau horen tussen het oude tandwiel en de nieuwe...

Iedereen bedankt voor de input!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-08-2019 16:40 #184597 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic Motor stopt na harde tikken
Beste distributie vervangers, ja welke set? kunsttof /staal, aluminium /staal of staal/staal?? (kunststof gaat uit ervaring ruim 100kkm mee. maakt ook weinig geluid. Aluminium is ook stil, gaat langer mee, staal/staat maakt meest lawaai , maar gaat langst mee en kan wat meer power hebben, vooral bij scherpere nokkenassen.
Maar bij allen geldt: check de axiale speling van de nokkenas na montage.
Gebleken is dat de standaard meegeleverde ovale opsluitplaten niet altijd even dik zijn!. Zie plaatje . Professor HAYNES zegt: axiaal play 0,020-0,060 mm. succes Fred
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-08-2019 20:58 #184598 door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic Motor stopt na harde tikken
Helemaal met Fred eens, met teveel axiale speling op de nokkenas gaat deze knokkelen, zo noem ik maar even, in mijn tijd als monteur, in de zestiger jaren, noemde wij dit een wandelende nokkenas.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.