- Berichten: 15
Motor stopt na harde tikken
- 16388-dummy
- Offline
- Nieuw lid
Ik hoop dat jullie mij wat verder kunnen helpen. Vorige week heb ik geluk bij een ongeluk gehad; de motor kapte ermee precies 100 meter voor de eindbestemming, na een rit van 300 kilometer!
De B18A motor van mijn Amazon uit 1965 op LPG begon te tikken, eerst zachtjes, daarna geleidelijk aan luider. Omdat ik bijna thuis was, ben ik niet gestopt maar ben langzaam doorgereden. de tik was toeren afhankelijk. Aan het einde werd het zo sterk dat ik de tik voelde in mijn gaspedaal. toen viel de motor uit. Daarna startte de motor nog wel, maar sloeg niet aan. Het ronddraaien gaat erg licht. Van begin tik tot uitval motor heeft 2 minuten geduurd (1 km ongeveer).
De volgende dag heb ik het kleppendeksel eraf gehaald en zag dat de tuimelaars en kleppen niet bewogen als ik de motor ronddraai.
Ik heb aardig wat topics gevonden over het distributietandwiel dat dan kapot is, deze ga ik ook vervangen.
Maar wat is de oorzaak dat dit tandwiel stuk is gegaan? En kan dat die tikken verklaren? Het valt mij op dat de stoterstang van de uitlaatklep van de eerste cilinder (of laatste, de cilinder het meest dichtbij de bestuurder) helemaal omhoog staat, het lijkt erop alsof hij een beetje schuin staat of zelfs lichtelijk krom is, maar dat is moeilijk te zeggen. Zie foto's. Misschien ben ik een doemdenker, maar zou het kunnen zijn dat de klep is vastgelopen, waardoor de distributie is vast komen te zitten, waardoor het distributietandwiel is kapot gegaan?
Hierbij een filmpje:
Alvast hartelijk bedankt voor het meedenken!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1877
De oorzaak is slijtage en een steeds groter wordende speling tussen de tanden van het metalen krukastandwiel en die van het nokkenastandwiel.
Het kan ook zijn,dat het metalen hart van het nokkenastandwiek is los gegaan van het kunststof deel.
In beide gevallen zijn de symptomen een naar getik,dat er uiteindelijk in resulteert ,dat het nokkenastandwiel niet meer wordt aangedreven. Je zult dus de distributietandwielen moeten vervangen.
Het stuklopen kan ook het gevolg zijn van gebrek aan olie op de tandwielen ,doordat het oliespuitje dat de tandwielen van olie voorziet dicht zit.Dit moet zeker gecontroleerd worden tijdens het vervangen van de tandwielen.
Je zult zien ,dat wanneer je de verdelerkap losneemt ,dat de rotor van de stroomverdeler tijdens het starten ook niet meer draait. De stroomverdeler wordt namelijk ook aangedreven door de nokkenas.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- M. te Dorsthorst
- Afwezig
- Senior lid
- Berichten: 73
Het distributietandwiel lijkt toch een soort slijtageonderdeel te zijn in deze motor, het is van een Fiber achtige consistentie.
Je kan deze ook vervangen voor een metalen/aluminum versie om toekomstige problemen te voorkomen.
Het fiber van het tandwiel zit op een metalen bus geperst die op de nokkenas zit. dat is de zwakke plek waar die meestal stuk gaat.
Bij dit tandwiel zit een klein oliesproeiertje, het kan zijn dat deze verstopt is.
De kans dat de klep blijf hangen is niet zo heel groot. (maar alles kan) op de foto heb ik niet het idee dat de stoterstang krom is, maar misschien kijk ik niet goed.
De motor is een vrijloper, dus dat wil zeggen dat de kleppen de cylinder niet raken als het tandwiel kapot gaat.
dus advies: tandwiel vervangen en starten. (let wel op de timing)
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1877
Jouw vraag gaat ook over de uitlaatklep van de vierde cilinder (en niet van de eerste cilinder). Deze klep stond op het moment dat de motor stil viel helemaal open. De kleptuimelaar staat derhalve helemaal schuin.Het lijkt me niet dat de klepstoterstang krom is. De stand bij een geheel openstaande klep is zo te zien normaal.
Succes met de reparatie.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1877
Op you tube staat een filmpje van Nordicar ,hoe je de distributie tandwielen moet vervangen.
Succes met de reparatie!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3364
succes
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 16388-dummy
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 15
Bedankt voor de expertise! Jullie stellen me nu al gerust! Ik ga volgens het filmpje van Nordicar het deksel eraf halen om bij de tandwielen te komen.
Is het nodig om beide tandwielen te vervangen of volstaat alleen de vervanging van het fiber tandwiel?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1877
Meestal gaat de carterpan-pakking op de plaats waar het distributiedelsel vast zit stuk. Je kunt dan een nieuw stukje pakking van een complete carterpan-pakking knippen en dit gebruiken.Pakkingsvloeistof gebruiken.
Plaats ook een nieuwe voorste krukaskeerring. Deze zit tegenwoordig niet meer in de set. Er bestaan twee soorten keerringen namelijk vilt of rubber. Voor een rubberen keerring is het deksel aangepast. Koop dus beide soorten keerringen voordat je begint met de reparatie,want je kunt van te voren niet zien welk type je nodig hebt. Een viltkeerring moet voor montage even in de olie worden gelegd.Aan de rubberen keerring smeer je wat olie.
Zorg dat het olie -spuitje wordt gedemonteerd en wordt doorgeblazen met perslucht. Monteer het zo,dat de olie precies uit het kleine gaatje op het raakvlak van de beide tandwielen spuit.Als na demontage blijkt ,dat het distributiedeksel aan de binnenkant droog is ,betekent dit ,dat er onvoldoende olie op de tandwielen is gekomen.
Draai de moer van het nokkenastandwiel niet met een luchtsleutel vast ,want dan heb je kans,dat de nokkenas afbreekt.
Je hebt twee passende trekkers nodig om de tandwielen te verwijderen.Regel deze trekkers voordat je met de reparatie begint.
Succes!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- S.P.H Simon
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 645
(die Simons zit er bij jou al onder zag ik)
Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 16388-dummy
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 15
Dan ga ik liever voor de staal-alu set.
Waar kan ik deze het beste aanschaffen? Nordicar?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.