Welkom, Bezoeker
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp waarom ik BP ultimate 98 tank

waarom ik BP ultimate 98 tank 30 sept 2018 08:42 #179430

  • R. Kosse
  • R. Kosse's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 279
Zoals bij velen bekend is, wordt in de huidige benzine minimaal 5% ethanol toegevoegd. Dit is Europees bepaald. Let wel, dit is een jaarlijks gemiddeld wat toegevoegd moet worden. Bio ethanol wordt gehaald uit oogst restproducten. Op dit moment is de oogst in volle gang, zijn de prijzen lager en daardoor voegen oliemaatschappijen extra bio ethanol toe (dit kan dus de 5% overstijgen om aan het jaarlijkse minimum van 5% te komen).
Dat bio ethanol slecht is voor onze geliefde oldtimer is wel bekend, de gevolgen kunnen erg vervelend zijn.
Na wat zoeken op internet en navraag kwam ik erachter dat er in BP ultimate 98 GEEN bio ethanol wordt toegevoegd. Dit is dus ethanol vrije benzine en veilig om te tanken (zeker bij winterstalling).
Daarom tank ik sinds vorig jaar alleen nog BP ultimate 98, door het hogere octaan is de motor ook iets zuiniger.
Dit vond ik op de site van ANWB:
Voor wat betreft uw tweede vraag: De brandstoffen Competition 102 van Salland Olie (onder meer verkrijgbaar bij de stations van Firezone) en BP Active Ultimate 98 zijn vrij van ethanol. Dat zijn de enige twee ethanolvrije benzinesoorten die in Nederland verkrijgbaar zijn, voor zover wij kunnen nagaan. Een disclaimer is namelijk op zijn plaats, want niet elke oliemaatschappij vermeldt deze informatie in hun productinformatie. Van BP bijvoorbeeld hebben wij bovenstaande info van de manager Communications & External Affairs.

N.B ik heb geen aandelen BP
Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: http://volvoamazon.webklik.nl
Laast bewerkt: door R. Kosse.

waarom ik BP ultimate 98 tank 30 sept 2018 11:04 #179434

  • Ed van der Zee
  • Ed van der Zee's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3050
Interessant !, hoe zit dit in Duitsland ?. Ik tank vaak net over de grens en tank 'super' blei frei.
Die BP ultimate is behoorlijk prijzig, maar denk dat het inderdaad te overwegen valt zo voor de winter.
Dus die Shell en andere merken 98 octaan zit ook ethanol in ?.
Ik had juist begrepen dat er nieuwe Europese richtlijnen komen en de ethanol benzien met blauw zou worden aangemerkt
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'71 144-S
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Laast bewerkt: door Ed van der Zee.

waarom ik BP ultimate 98 tank 30 sept 2018 13:52 #179441

  • Mattijs
  • Mattijs's Profielfoto
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 14
Als regelmatige gebruiker van 102 competition wil ik nog toevoegen, mocht je dit niet perse nodig hebben, zou ik deze benzine niet gebruiken (alleen bij hogere compressies, pingelen e.d.). Ik heb met deze benzine vaker last van lekkende aansluitingen dan ik voorheen met 98 heb gehad. verder is het evident dat bij het gebruik van 102 er ook andere ontstekingstijdstippen aangehouden moeten worden, wil er voordeel gehaald kunnen worden uit deze benzine :) ik denk ik zeg het nog even!

maar duidelijk verhaal over het ethanol in 98 benzines, dit wist ik niet! bedankt!
Het wagenpark:
- Fiat Panda 34 Abarth '86
- Fiat 126p '85
- Volvo 245 Turbo '83
- Volvo Amazon '63
Laast bewerkt: door Mattijs.

waarom ik BP ultimate 98 tank 30 sept 2018 21:45 #179457

  • R. Kosse
  • R. Kosse's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 279
Hoe het met de benzines in Duitsland zit weet ik niet. Dat is vast te achterhalen.
De super 97 is inderdaad duurder maar het brandstofverbruik is ook lager.
Mathijs, wat je schrijft over de 102competition zou kunnen met het ontsteking tijdstip.
Bij de super 98 geeft dit geen problemen immers zijn onze motoren geboren in de periode toen euro 95 nog niet bestond en beschikbaar was en er alleen 98 te tanken was.
Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: http://volvoamazon.webklik.nl

waarom ik BP ultimate 98 tank 01 okt 2018 00:52 #179460

  • Johan Geers
  • Johan Geers's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2034
Mijn vraag waarom is bio ethanol slecht voor de motor?
Ik kan hier niet anders dan 95 tanken met bio ethanol.

m.vr.gr.

Johan Geers

waarom ik BP ultimate 98 tank 01 okt 2018 11:21 #179463

  • Alfriedel Boelen
  • Alfriedel Boelen's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 363
Ik tank al jaren BP ultimate. Mijn Amazon sedan loopt er beter op en ook mijn Jaguar X-Type uit 2002 met kleine hoogtoerige motor (2,1 ltr v6) loopt er merkbaar beter op want die wil met 95 nog wel eens wat inhouden met optrekken. Gelukkig hebben we hier in Weesp zo'n BP tankstation en dat het wat duurder is is in mijn geval niet zo erg ik maak maar weinig kilometers per jaar z\o'n 10.000.

waarom ik BP ultimate 98 tank 02 okt 2018 10:56 #179483

  • Rudolf Kleyn
  • Rudolf Kleyn's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 310
@Johan:
Bio-ethanol is chemisch agressiever dan de 'gewone' benzine en is berucht omdat het oudere rubbers, kurk en andere pakkingen en soms ook aluminiumdelen wegvreet (hangt van legering af). Nog niet zo heel lang geleden circuleerden nog verhalen over benzinepompen van Opels die aangetast werden. In moderne motoren worden materialen gebruikt die daar beter tegen bestand zijn. Verder trekt bio-ethanol meer water aan dan traditionele benzines en vergumt ook sneller, extra redenen om je auto niet 's winters stil te zetten met E85 in de tank.
Laast bewerkt: door Rudolf Kleyn.

waarom ik BP ultimate 98 tank 03 okt 2018 00:53 #179506

  • Johan Geers
  • Johan Geers's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2034
Beste Rudolf, hetgene wta ik er van weet is dat het klepzittingen aantast van oudere motoren vooral Engelse en Italeaanse autos hebben daar last van.
Maar als je auto om is omgebouwd naar gas, zoals die van mij zou je daar geen last meer van mogen hebben.
Tevens heb ik ook een elctriesche benzienepomp van het moderne soort en zijn mij benzieneleidingen van gepansert matrilaal.
En rubber welk rubber van onze motoren komt in aanraking met benziene?

Ik zie voor onze Volvo motoren voorlopig geen zwaar weer in het voruitzicht.

Dat 98 beter is voor je motor ben ik met je eens, ik wou dat ik het hier ook kon krijgen want ik heb minimaal 97 nodig (B20E met carburators) en ik kan hier in ons stadje alleen maar 95 krijgen waar hij overigs goed op loopt zonder pingelen.
Maar hier staat op de pomp het minimale octaan gehalte wat de benziene heeft, dus staat er 95 dan is de benziene minimaal 95, dus best kans dat hij in werkelijk hoger is.
De enige pomp die 98 is een Shell pomp 45km hier vandaan.

m.vr.gr.

Johan Geers

waarom ik BP ultimate 98 tank 03 okt 2018 13:35 #179521

  • Rudolf Kleyn
  • Rudolf Kleyn's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 310
Rubber: wat dacht je van benzineslang en membraan in een stromberg of SU?

waarom ik BP ultimate 98 tank 03 okt 2018 13:36 #179522

  • Rudolf Kleyn
  • Rudolf Kleyn's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 310
Rubber: wat dacht je van benzineslang en membraan in een stromberg of SU?
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3