- Berichten: 84
Inhouden B18B 1800s (type M) '67
- Bas Scholte in 't Hoff
- Offline
- Expert lid
vorige week hield mijn B18 ineens 'in' bij het versnellen... dit werd erger en ik kwam nauwelijks vooruit. Stationair prima gas geven erg rommelig en veel bokken en inhouden. Bleek mijn tank enorm vervuild... zo ineens... ik denk dat de tank is volgelopen bij een stortbui.... wat kwam er een troep uit de tank (via de benzineleiding in het filter enz...)
- tank helemaal leeg laten lopen (via de grote plug onder de tank), doorgespoeld met wat jerrycans benzine
- filter vervangen nadat er overal schone benzine doorliep
- cilinderdruk gemeten en die was volgens mij goed... de 2 gaf iets lagere waarde...
- de kelken schoongemaakt van de carburateurs (dubbele SU), zaten op de bodem ook helemaal vol met smeer... ik zag dat m'n voorste zuiger strakker in en uit gaat dan de achters zuiger in de SU's de voorste gaat niet zo snel terug ...
- kleppen gesteld (toch maar even gedaan) 0,4 (zowel in als uit)
- motor loopt goed
echter houdt de motor nog steeds vreselijk in bij het versnellen en bokt enorm... (zolang ik de auto heb, heeft ie dit trouwens nog nooit gedaan...maar sinds de troep in de tank is er toch iets veranderd)
- is die 0,4 goed? (ik lees verschillende oplossingen, in de manual staat zelfs 0,5 (warm) en 0,55 (koud) zag ik vanochtend..
- de naald die wat minder enthousiast terugveert (is de veer 'lam' of zit daar prut in het gaatje, ik kan m namelijk wel iets helpen en dan zit ie goed)
- ik heb de afstelling van de SU's met de slang gedaan (op gehoor) en dit lijkt mij goed als ik de verschillende youtube tutorials er op na sla (let wel ik heb ook dit op gevoel gedaan en zonder veel ervaring)....
- het lijkt me iets heel kleins... maar wat?
Tips? Ik hou me aanbevolen...
Anders moet ik maar professionele hulp inschakelen ..
Groetjes
Bas
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Fred Kok
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 311
Naast de kelk zit een stift met een veertje, als je die in drukt beweegt de zuiger zich omhoog en moet met een hoorbare tik terugvallen.
Zo niet, dan kan het zijn dat de "centrering"niet correct is. Indien nodig opnieuw centreren, maar als je doet goed wil doen, carburateur losnemen en dan volgens Haynes
een kleine procedure doorlopen.
succes Fred
als je mij je mail adres toestuurt, kan ik wel een paar bladzijden inscannen en toesturen
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Hans W.
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1277
Succes, Hans
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Henry van Leusden
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 115
Makkelijk te controleren door de rotor rechtsom/linksom te bewegen.
Amazon Combi 1969, P 1800 1964, Moto Guzzi V700 1970, Constructam Coral I 1971.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bas Scholte in 't Hoff
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 84
bas@scholteinthoff.com is mijn mailadres
@Hans, ik ga het nogmaals meten en zal deze morgen op het forum met je delen...
ik heb het nu niet goed gedaan zie ik... ik heb koud gemeten en zonder vol gas te geven. Ik kom dan uit 3x 8 en de 2e cilinder vanaf de fan gemeten komt op ± 7,5
Een keer nog warm en dan met volgas.... ik begreep dat dat de bedoeling is...
Tevens pas ik de klepspeling bij de 'uit'-kleppen aan. Even voor de zekerheid, welke is de uitgaande klep?
Dank je wel!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Hans W.
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1277
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bas Scholte in 't Hoff
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 84
Ik ga t testen en afstellen
Dan de Su’s maar eens nader inspecteren...
Groet
Bas
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Hans W.
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1277
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bas Scholte in 't Hoff
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 84
Ik heb de SU’s schoongemaakt... alles veert goed op en neer (traag op en dan vallen ze mooi terug)...
Ik doe qua afstelling het volgende:
Met de grote afstelschroef draai ik het inwendige koper (waar de naald in gaat) helemaal gelijk en vlak. Vervolgens draai de stelschroef 2 hele slagen terug, dit doe ik ook bij de andere SU.
- motor starten en dan stel ik m fijn met de stelschroefjes met een schroevendraaier.
Motor loopt mooi...
Wat me opvalt is dat bij lopende motor de voorste carb / bus hard ‘zuist’ en iets hoger staat (dit in tegenstelling tot bij de stilstaande motor en beweegt hij ook iets anders als de motor loopt... als ik m dan terug druk (t gaat om een mn of 3) neigt de motor af te slaan...
Vreemd...
Aangezien ik de techniek niet geheel begrijp kan ik dit hoger staan niet verklaren...
Het enige dat ik op dit moment kan voorstellen is dat ik de gasklep(pen) wat moet afstellen omdat de druk ervoor zorgt dat de demper met naald te hoog blijft staan... wat denken jullie?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Renny Verwer
- Offline
- Elite-lid
Ook de beide gaskleppen moeten gelijk staan.
Mocht het probleem van inhouden blijven bestaan kan de condensator van de ontsteking dit veroorzaken.
Ik had hetzelfde verschijnsel bij mijn Amazon B18 en dit werd veroorzaakt door een defecte ( vrijwel nieuwe ) condensator.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.