Inhouden B18B 1800s (type M) '67

  • Bas Scholte in 't Hoff
  • Bas Scholte in 't Hoff's Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
29-08-2018 10:35 #178657 door Bas Scholte in 't Hoff
Inhouden B18B 1800s (type M) '67 is gemaakt door Bas Scholte in 't Hoff
Hallo allemaal,

vorige week hield mijn B18 ineens 'in' bij het versnellen... dit werd erger en ik kwam nauwelijks vooruit. Stationair prima gas geven erg rommelig en veel bokken en inhouden. Bleek mijn tank enorm vervuild... zo ineens... ik denk dat de tank is volgelopen bij een stortbui.... wat kwam er een troep uit de tank (via de benzineleiding in het filter enz...)
- tank helemaal leeg laten lopen (via de grote plug onder de tank), doorgespoeld met wat jerrycans benzine
- filter vervangen nadat er overal schone benzine doorliep
- cilinderdruk gemeten en die was volgens mij goed... de 2 gaf iets lagere waarde...
- de kelken schoongemaakt van de carburateurs (dubbele SU), zaten op de bodem ook helemaal vol met smeer... ik zag dat m'n voorste zuiger strakker in en uit gaat dan de achters zuiger in de SU's de voorste gaat niet zo snel terug ...
- kleppen gesteld (toch maar even gedaan) 0,4 (zowel in als uit)
- motor loopt goed

echter houdt de motor nog steeds vreselijk in bij het versnellen en bokt enorm... (zolang ik de auto heb, heeft ie dit trouwens nog nooit gedaan...maar sinds de troep in de tank is er toch iets veranderd)
- is die 0,4 goed? (ik lees verschillende oplossingen, in de manual staat zelfs 0,5 (warm) en 0,55 (koud) zag ik vanochtend..
- de naald die wat minder enthousiast terugveert (is de veer 'lam' of zit daar prut in het gaatje, ik kan m namelijk wel iets helpen en dan zit ie goed)
- ik heb de afstelling van de SU's met de slang gedaan (op gehoor) en dit lijkt mij goed als ik de verschillende youtube tutorials er op na sla (let wel ik heb ook dit op gevoel gedaan en zonder veel ervaring)....
- het lijkt me iets heel kleins... maar wat?

Tips? Ik hou me aanbevolen...
Anders moet ik maar professionele hulp inschakelen ..

Groetjes
Bas

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-08-2018 12:25 #178661 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic Inhouden B18B 1800s (type M) '67
Beste Bas,
Naast de kelk zit een stift met een veertje, als je die in drukt beweegt de zuiger zich omhoog en moet met een hoorbare tik terugvallen.
Zo niet, dan kan het zijn dat de "centrering"niet correct is. Indien nodig opnieuw centreren, maar als je doet goed wil doen, carburateur losnemen en dan volgens Haynes
een kleine procedure doorlopen.
succes Fred
als je mij je mail adres toestuurt, kan ik wel een paar bladzijden inscannen en toesturen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-08-2018 14:40 #178663 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic Inhouden B18B 1800s (type M) '67
Ha Bas, klepspeling 0,4 inlaat en 0,5 uitlaat koud is m.i. beter, 0,4 uitlaat is te strak. dan denk ik ook dat het, naast de rommel, maar dat is er nu uit toch in de carburateur zit. De zuiger moet makkelijk heen en weer kunnen en soepel op zijn aanslag vallen. dus of idd rommel onderin of de naald centreren / carb goed schoonmaken. Als hij het eerder met jou eenvoudige manier van afstellen goed deed kan het daar niet in zitten. en tweede cilinder iets minder, wat zijn de gemeten waarden? (koud, warm, na 6 omwentelingen of.. hoe gemeten.?)

Succes, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-08-2018 15:55 #178664 door Henry van Leusden
Beantwoord door Henry van Leusden in topic Inhouden B18B 1800s (type M) '67
Mijn schoonzoon had eenzelfde soort verschijnsel. Bleek, na een tip op dit forum, een vastzittende centrifugaal vervroeger te zijn.
Makkelijk te controleren door de rotor rechtsom/linksom te bewegen.

Amazon Combi 1969, P 1800 1964, Moto Guzzi V700 1970, Constructam Coral I 1971.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bas Scholte in 't Hoff
  • Bas Scholte in 't Hoff's Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
29-08-2018 16:00 #178666 door Bas Scholte in 't Hoff
Beantwoord door Bas Scholte in 't Hoff in topic Inhouden B18B 1800s (type M) '67
@Fred, erg graag:
bas@scholteinthoff.com is mijn mailadres

@Hans, ik ga het nogmaals meten en zal deze morgen op het forum met je delen...
ik heb het nu niet goed gedaan zie ik... ik heb koud gemeten en zonder vol gas te geven. Ik kom dan uit 3x 8 en de 2e cilinder vanaf de fan gemeten komt op ± 7,5
Een keer nog warm en dan met volgas.... ik begreep dat dat de bedoeling is...
Tevens pas ik de klepspeling bij de 'uit'-kleppen aan. Even voor de zekerheid, welke is de uitgaande klep?

Dank je wel!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-08-2018 23:08 - 29-08-2018 23:09 #178683 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic Inhouden B18B 1800s (type M) '67
Bas, uitlaatkleppen kun je het makkelijkste vinden ter hoogte van /evenwijdig aan het uitlaatspruitstuk. Het zijn klep 1-4-5-8 van voren af gemeten. Koud stellen is prima. Compressie meten ook. Koppeling in, gaspedaal ingetrapt (houden) en de motor 6x rond laten slaan per meting. Ik zou het zowel koud als goed warm een keer meten om te kijken of er verschil inzit. . De waarden die je noemt zijn niet hoog maar veroorzaken niet je huidige probleem volgens mij. Succes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bas Scholte in 't Hoff
  • Bas Scholte in 't Hoff's Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
30-08-2018 07:38 #178688 door Bas Scholte in 't Hoff
Beantwoord door Bas Scholte in 't Hoff in topic Inhouden B18B 1800s (type M) '67
Dank je Hans,
Ik ga t testen en afstellen
Dan de Su’s maar eens nader inspecteren...
Groet
Bas

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-08-2018 11:01 #178692 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic Inhouden B18B 1800s (type M) '67
Succes en wat Henry noemt is ook zeker belangrijk: is de ontsteking goed gangbaar, zijnde contact… Goed en de bougie's (kabels)?. Als je die eruit hebt voor het compressie meten en je hebt nog een reservesetje liggen is dat een kleine moeite om te proberen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bas Scholte in 't Hoff
  • Bas Scholte in 't Hoff's Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
30-08-2018 20:19 - 31-08-2018 09:41 #178700 door Bas Scholte in 't Hoff
Beantwoord door Bas Scholte in 't Hoff in topic Inhouden B18B 1800s (type M) '67
Ja volgens mij wel... ik zou de contactpunten ook nog kunnen vervangen (ik heb een nieuw setje liggen)

Ik heb de SU’s schoongemaakt... alles veert goed op en neer (traag op en dan vallen ze mooi terug)...
Ik doe qua afstelling het volgende:
Met de grote afstelschroef draai ik het inwendige koper (waar de naald in gaat) helemaal gelijk en vlak. Vervolgens draai de stelschroef 2 hele slagen terug, dit doe ik ook bij de andere SU.
- motor starten en dan stel ik m fijn met de stelschroefjes met een schroevendraaier.

Motor loopt mooi...

Wat me opvalt is dat bij lopende motor de voorste carb / bus hard ‘zuist’ en iets hoger staat (dit in tegenstelling tot bij de stilstaande motor en beweegt hij ook iets anders als de motor loopt... als ik m dan terug druk (t gaat om een mn of 3) neigt de motor af te slaan...

Vreemd...

Aangezien ik de techniek niet geheel begrijp kan ik dit hoger staan niet verklaren...
Het enige dat ik op dit moment kan voorstellen is dat ik de gasklep(pen) wat moet afstellen omdat de druk ervoor zorgt dat de demper met naald te hoog blijft staan... wat denken jullie?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-08-2018 10:13 #178713 door Renny Verwer
Beantwoord door Renny Verwer in topic Inhouden B18B 1800s (type M) '67
Dat de zuiger van de voorste carburateur iets hoger staat wijst er op dat de gasklep van deze carburateur iets verder open staat dan die van de achterste carburateur.
Ook de beide gaskleppen moeten gelijk staan.
Mocht het probleem van inhouden blijven bestaan kan de condensator van de ontsteking dit veroorzaken.
Ik had hetzelfde verschijnsel bij mijn Amazon B18 en dit werd veroorzaakt door een defecte ( vrijwel nieuwe ) condensator.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.