temperatuur loopt te snel op!!

Lees meer
11-08-2018 23:07 #178256 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic temperatuur loopt te snel op!! Update
Als dat de bedrijfstemperatuur van je motor is tijdens het rijden, is er niet direct reden tot paniek. Als je een 82 gr. thermostaat hebt gemonteerd, staat de meter echter wel iets hoger dan je zou mogen verwachten.
Bij mijn B20 gaf de meter exact hetzelfde aan, ondanks een tropenradiateur, een vijfblads fan en een high performance thermostaat. Inmiddels heb ik een elektrische VDO-temperatuurmeter gemonteerd omdat de originele defect was geraakt. Daarom weet ik nu dat de uitlezing zoals op jouw foto overeenkomt met ca. 90-92 graden (ook nog eens extra gecontroleerd met een IR-thermometer op de plek van de sensor). Dat is hoger dan het zou moeten zijn, maar kan niet direct kwaad, hoewel bij lang stationair lopen of filerijden de temperatuur wel eerder een kritische waarde kan bereiken. Maar ik heb ook een elektrische fan, die dat voorkomt. Oorzaak van de te hoge temperatuur moet haast wel een (gedeeltelijke) verstopping zijn in een of meer van de vier openingen van de waterdistributiepijp, maar dat moet ik nog een keer controleren. Die pijp zit met een klempassing in de cilinderkop en is bereikbaar als je de voorste vriesplug verwijdert. Met een minicameraatje (voor minder dan een paar tientjes te koop) kun je dan de pijp van binnen inspecteren en een eventuele verstopping verwijderen met ijzerdraad o.i.d. Het is namelijk maar zeer de vraag of het lukt om de pijp eruit te krijgen zonder ook de achterste vriesplug weg te halen, maar ja, dan moet de kop er eerst af…

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-08-2018 01:49 #178258 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic temperatuur loopt te snel op!!
Ik zie er niets verkeerd in, ik heb een 75gr termosstaat en die staat precies in het midden.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-08-2018 13:36 #178267 door Joris Buursema
Beantwoord door Joris Buursema in topic temperatuur loopt te snel op!!
Hallo Johan,

Ik heb een nieuwe 77gr termosstaat geplaatst. Is hij dan nu nog steeds te hoog???

Groet van Joris

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-08-2018 13:37 #178268 door Joris Buursema
Beantwoord door Joris Buursema in topic temperatuur loopt te snel op!! Update
Hallo Gert,

Ik heb een nieuwe 77gr termosstaat geplaatst. Is hij dan nu nog steeds te hoog???

Groet van Joris

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-08-2018 21:35 #178277 door Bart Dirven
Beantwoord door Bart Dirven in topic temperatuur loopt te snel op!! Update
Hoi Joris,

Ik heb een Amazon met een B20 en daar staat de meter al jaren zo. Ik heb nooit problemen met de koeling. Bovendien is de meter niet erg betrouwbaar waardoor velen zich afvragen of ze een koelingsprobleem hebben. Blijkt vaak niet het geval te zijn. Ik zou me geen zorgen maken

Gr Bart

Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-08-2018 00:30 #178280 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic temperatuur loopt te snel op!!
Te hoog bij jou 77gr die stand van de meter heel simpel.
Als je het goed wil doen dan haal je de meter met de voeler er uit en calibreer de meter met een schaduwmeter in een pannetje water.
Er van uit gaande dat 75 gr middinstand meter is.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-08-2018 11:35 #178283 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic temperatuur loopt te snel op!!
Als je het zeker wilt weten, koop dan een infrarood-thermometer en richt die op je sensor als de motor op bedrijfstemperatuur is (meten = weten).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.