Olielekkage

Lees meer
21-07-2018 09:04 #177826 door Faake Lammers
Olielekkage is gemaakt door Faake Lammers
Hallo, ik heb een volvo 244 uit 1981. Net de reservewiel bakken laten lassen en nu tot ontdekking gekomen dat ik olielekkage heb. Kleppendekselpakking en rubber vervangen en alles schoongemaakt. Lekt nog steeds en zag olie tussen de motor en bak vandaan komen. Welke is er dan lek en is dit een kostbaar klusje en is 't makkelijk te doen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
21-07-2018 22:39 #177845 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Olielekkage
Faake;

als er olie lekt tussen versnellingsbak en motor is waarschijnlijk de krukaskeerring lek. Om hierbij te komen, moeten de versnellingsbak met koppelingshuis, drukgroep met koppeling en vliegwiel worden gedemonteerd. De keerring vervangen is dan een fluitje van een cent maar je moet wel prise aslagertje, en de koppelingsonderdelen goed op slijtage controleren en zonodig vervangen. Door de bank genomen een halve dag werk.

gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-07-2018 01:54 #177849 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Olielekkage
Een halve dag werke als je een brug hebt, anders kan het wel eens iets langer duren.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-07-2018 11:05 #177858 door Faake Lammers
Beantwoord door Faake Lammers in topic Olielekkage
Cor, bedankt voor je antwoordt en de moeite die je genomen hebt. Ik ga ermee aan de slag. Ik had al zo'n vermoeden dat er daar iets mee aan de hand was. Thanks

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-07-2018 11:06 #177859 door Faake Lammers
Beantwoord door Faake Lammers in topic Olielekkage
Tja geen brug, dus zal langer duren Johan.

Vr gr Faake Lammers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-07-2018 11:16 #177860 door S.P.H Simon
Beantwoord door S.P.H Simon in topic Olielekkage
Als je de wagen hoog genoeg zet met assteunen doe je het in een dag mits je de juiste onderdelen al hebt. Reken erop dat er meestal wat gaat tegenwerken het zit al een poos vast. Ruim de tijd nemen scheelt frustratie. Succes ermee!

Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-07-2018 13:41 #177918 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic Olielekkage
"Those who forget the past are condemned to repeat it" (lees dus ook oude onderwerpen)
Vandaag keek ik na lange tijd weer eens op het forum en er blijkt niets veranderd.
Beste Faake, om de achterste oliekeerring goed te monteren moet het dragerhuis vrij kunnen bewegen. Dit klusje doen met gemonteerde carterpan betekent werk voor niets. Een aantal bouten van het carter losdraaien en dan een schroevedraaier er tussen zetten om wat ruimte toemaken om te manouvreren is een mogelijkheid, maar grote kans dat daarmee de carterpanpakking naar z'n grootje gaat en dan heb ja daar weer lekkage.
Dus: doorbijten als je het goed wilt doen. Motor eruit en oliekeerringdrager verwijderen. Nieuwe (geen vilt!) keerring erin met lekker veel olie en dan het huis weer op z'n plaats. De boutjes aandraaien terwijl iemand aan de voorzijde de krukas langzaam ronddraait zodat de keerring goed centreert. En dit allemaal voor lekvrij rijplezier. Succes!

Zie ook:

en dan van 5:20 tot 9:50

"a restoration is a triumph of vision over economics"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arco Ruighaver (GAST)
  • Arco Ruighaver (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
24-07-2018 14:19 #177921 door Arco Ruighaver (GAST)
Beantwoord door Arco Ruighaver (GAST) in topic Olielekkage
Controleer of je as-stomp niet is ingelopen op de plek waar normaal de keerring loopt.
Indien wel, dan kun je de heel goed met een speedi sleeve oplossen. Mijn B20 lekt geen druppel meer na deze modificatie.

www.volvokv.nl/forum/mijn-restauratie-pr...niek?start=80#176446

Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-07-2018 14:29 #177922 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic Olielekkage
Dat was ik vergeten te vermelden. Natuurlijk hoort dat erbij.

"a restoration is a triumph of vision over economics"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-07-2018 14:36 #177924 door Faake Lammers
Beantwoord door Faake Lammers in topic Olielekkage
Ok, bedankt voor de tip, al maak ik me we wat zorgen hoe ik 't moet aanpakken zonder brug. Weet ook niet wat ik allemaal los moet halen. Moet de motor eruit?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.