Olielampje blijft branden
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Er is maar één manier en dat is all the way.
Ik vermoed dat de krukas moet worden geslepen en je aan 1e overmaat glijlagers toe bent, alsmede een nieuwe oliepomp.
Laat ik je een tip geven, de aftermarket oliepompen die zijn ontdaan van alle nummers zijn onbetrouwbaar, in onze shop zijn de onderdelen en de veer nog nieuw te krijgen volvo kwaliteit, reviseer de tandwielen en de veer.
Als je meer advies nodighebt als je de zaak uit elkaar heb t liggen geef me dan wat foto's op ed@sbka.nl kan ik je wellicht coachen op afstand
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3364
Als ik start dan slaagt de motor al aan bij de eerste compressie slag, dus m.a.w. de motor krijgt amper de kans om rond te komen op de startmotor.
Ik geef geen gas en gebruik de choke.
Vroeger toen de auto nog in Nederland liep en ik op gas starte moest de startmotor altijd een paar keer rondkomen voordat de motor aansloeg, dus was er al oliedruk.
Nu kun je nagaan als de motor eenmaal warm is hoef ik maar naar de contactsleutel te kijken.
Dit een klein beetje ter illustratie.
Ik gebruik 20W50 Olie van Shell maar zou volgens het boekje Sae30 moeten gebruiken het is hier 75% van de tijd boven de 30gr, dus de 20W50 is eigenlijk een beetje te dun voor dit klimaat.
Maar omdat ik veel korte stukjes rijdt hou ik het bij 20W50 en doordat deze olie net iets te dun is helpt dit ook bij het rondkomen van de startmotor.
Tenzij iemand vind dat ik beter naar SAE30 over kan gaan met een gemotiveerde reden houdt ik het bij 20W50 van Shell.
Op de bus staat dat deze olie geschikt is voor oudere motoren.
m.vr.gr.
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Albert Samsma
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 158
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Albert Samsma
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 158
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3364
Oliepomp bi 2000t/min, warme motor en nieuw oliefilter 2,5-6kg/cm2
Tandspeleing 0,15-0,35mm
Spelng tandwielen en pomphuisdeksel 0,02-0,10mm
Radial speling pomptandwielen 0,08-0,14 mm
Oliedruk regelventiel
veer onbelast
eerste serie 31mm
latare srie 32,5mm
veer belast met 4 kg +/- 0,2kg 27,5mm
'' '' '' 9,5kg +/- 0,3kg 22,5mm eerste serie
,, ,, ,, 8kg +/- 0,8kg 22,5mm latare serie
Ik heb met mijn reviesiemotor (ruilmotor) nu zo een 90000km gerereden wanneer moet je zo iets controleren?
Wat is het schakelpunt van de oliedrukswitch?
succes
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Met de veer wordt ook gerommeld, kreeg een versleten oliepomp 0,35 met sterkere veer, verschil was met her blote oog te zien. Zal niet zeggen waar ik deze kocht, was wel een van de Volvo specialisten.
Volvo kennende zal zo'n oliepomp 3 ton mee moeten gaan, naar 0,50 schat ik dat het blok wel 5 ton moet hebben gedraaid.
Zit er iets van documentatie van de kilometers bij de wagen ?
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Albert Samsma
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 158
Heb alle krukastappen en lagerschalen bekeken, die zagen er gewoon prima uit. Andere oliepomp gemonteerd, motor weer in elkaar gezet en in de auto gehangen. Het oliefilter had ik bij uitbouwen laten zitten, maar bij het inbouwen leek het me makkelijker om het er even af te schroeven. Toen viel het me op dat er geen 'Volvo' op stond. Had ik niet gemerkt bij montage. Had ik ook niet op gelet; ik had het immers in Elshout besteld, en het ziet er vrijwel exact hetzelfde uit als de filters die ik daar eerder vandaan had gehaald. Zie foto:
Echter, van binnen ontwoer ik een ander binnenkant. Hee wat apart, dacht ik. Enfin, motor weer op zijn plek, oliedruk gemaakt zonder bougies, gestart, alles okee. Maar.... men voelt het al aankomen. Vanochtend weer gestart, zelfde probleem als vorige week!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Fred Kok
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 309
kan er mooi uitzien, maar wat is de speling ten opzichte van de lagerschalen??
Hoofdtappen tussen0,028 en 0,083 max?
Kruktappem tussen 0,029 en 0,071max?
Motto: Meten = weten maar helaas wordt daar de meeste tijd mee versleten
Maar ik bewonder toch je doorzetting
succes fred
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Offline
- Platinum-lid
- '66 combi
- Berichten: 1253
Een foto van de verschillen aan de binnenzijden van de oliefilters, heeft de ene een terugslagklep en de ander niet?
Of juist een overdrukventiel?
Is het filter "uit Elshout" nu wel of niet aan te bevelen etc.,
Graag wat opheldering voordat e.e.a. een eigen leven gaat leiden.
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Cor Kraaijeveld
- Offline
- Platinum-lid
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
- Berichten: 782
En, Sam, ik zou gewoon gaan rijden met die motor. 20W 50 erin en kijken wat het oliegebruik is.
Gr, Cor.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.