Olielampje blijft branden

Lees meer
15-07-2018 22:11 - 15-07-2018 22:19 #177740 door Albert Samsma
Olielampje blijft branden is gemaakt door Albert Samsma
Een tijdje terug kocht ik een B20 blok op een sloperij, dat goed was. Was geweest, bedoelden ze waarschijnlijk,want toen ik het had ingebouwd bleek het een amechtig motortje te zijn, dat ik er maar gauw weer uit heb gehaald. De zuigers konden wel een milimeter heen en weer, zo bleek, en de nokkenas was gehalveerd in hoogte.
Maar ik was de gelukkige eigenaar van nog een B20, gekocht op Marktplaats, dat nog goede zuigers / cilinders had, maar de krukas was naar de maan. (diepe krassen, lagers blauwzwart, duidelijk zonder olie gedraaid.)
Dus ging krukas 1 in blok 2, met nieuwe zuigerveren en nieuwe hoofd- en big end lagers. Want krukas 1 zag er nog goed uit, met mooie gladde tappen. Wel waren de hoofdlagers iets versleten, want hier en daar kwam het messing door het babbit heen. Ik heb echter geen rare geluiden gehoord bij blok 1 als het draaide, en het olielampje ging meteen uit bij starten.
Goed. Dus krukas 1 in blok 2, lagerkappen (van blok 2) op volgorde gehouden, nieuwe standaard lagerschalen gebruikt. Gemonteerd met veel olie, aangetrokken met de momentsleutel en met de hand rondgedraaid, het liep vrij soepel. Rubbertjes van de oliepomp vervangen. De oliepomp zelf niet vernieuwd (die kwam uit blok 1.)
Blok weer in de auto. Op aanraden van een revisiebedrijf eerst 20 minuten proefgedraaid met 1500-300 toeren. Op LPG. Toen 700 km rustig gereden met 10W40 van de Action. Blok liep goed, wel wat olieverbruik, trok niet heel lekker maar achteraf stond de ontsteking niet op tijd en valse lucht via de carterontluchting. Temperatuur bleef goed en oliedruklampje ging tijdens starten meteen uit.
Na 700 km de olie afgetapt, die vrij donker was, met een metallic zweem erin. Toen 15W40 erin en nog eens 200 km gereden. Alles op LPG. Nu ging het lampje toch wat later uit bij starten, dwz pas na een seconde of drie, maar nog voor de motor aansloeg.
Nu 20W50 erin van Total. Bij het olieverversen het (nieuwe) filter gevuld, voor zover dat kan, en zonder bougies rondgedraaid tot oliedruk. Dat duurde wel 10 seconden.
De tweede olie-aftapping gaf weer nogal donkere olie, en werderom dat metallic zweem als je er met je vinger in roerde. Van die noorderlicht-achtige oplichtende sluiers, als u begrijpt wat ik bedoel.
En het oliedruklampje gaat nu pas twee seconden NADAT de motor is aangeslagen, uit. Dan blijft het ook uit, bij 800 toeren. Overigens klinkt het blok prima, geen pok pok pok.
Ik heb het oude oliefilter opengezaagd, dat zag er schoon uit.
De compressie gemeten, die is 11 of 12, en netjes gelijk op alle cilinders.
Ik heb een magnetische olieplug, daar zat niet veel troep aan.
Dus wat nu? De motor er toch maar weer uit? Een nieuwe krukas? Of een nieuwe oliepomp?
Ik slaap hier niet echt lekker op...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
15-07-2018 22:39 - 15-07-2018 22:45 #177741 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Olielampje blijft branden
Ik snap jouw ongerustheid, daar zou ik ook niet heel blij van worden.

Zomaar wat gedachten; zou het wisselen van verschillende oliesoorten reinigend hebben gewerkt? Dat er oude microscopisch kleine metaaldeeltjes zijn losgeweekt en mee-afgetapt?

Kan je een oliedrukmeter lenen / kopen? Je kunt dan nét wat meer conclusies trekken over druk- opbouw.



Doet het verschijnsel zich ook met warme motor voor, bijvoorbeeld afzetten 10 seconden wachten en weer starten?

Wat ik wel eens doe om grof te beoordelen hoe dicht de motor bij "lampje aan" zit ; versnelling 4 inschakelen, voet op rem koppeling ingetrapt en dan bij stationair toerental de koppeling zover op laten komen dat motor gaat smoren. Hoe sneller dan het lampje aan springt hoe beroerder je druk.....

Misschien is het iets als een rubbertje van de aanzuigpijp dat verschoven is? Dan trekt de pomp valse lucht en duurt het ook wat langer voor je druk hebt. Ik had een Volvo 240 diesel die ook dramatisch lang de tijd nam om het lampje te laten doven, kromme tenen kreeg ik er van, kon na een jaar een schoenmaat kleiner kopen! Toch heeft het blok ruim een ton gelopen met die klacht en toen ik hem weg deed was er nog steeds veranderd. Ding liep verder ook als een zonnetje.

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-07-2018 23:19 #177742 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic Olielampje blijft branden
Sam, ik las ergens op het forum dat je voor 19 euro een oliedrukmeter kunt kopen bij HBM. Het zendertje kan ook niet fris meer zijn ook al verklaart dat niet je verhaal.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-07-2018 23:27 - 16-07-2018 11:01 #177743 door Albert Samsma
Beantwoord door Albert Samsma in topic Olielampje blijft branden
Goeie gedachten, Jan!
Een schoenmaat kleiner, haha, ben in een klap alweer een stuk opgevrolijkt!
Ik heb helaas geen oliedrukmeter, maar zal morgen inderdaad het toerental eens omlaag drukken in zijn 4, vooral met warme olie. Met koude olie blijft bij herstarten het lampje in ieder geval uit. Wat ik daar voor conclusies uit moet trekken, weet ik niet.
Misschien kan ik de carterpan er morgen op de brug afhalen als ik de motor een beetje optil, en een blik in het binnenste werpen. Heb dat nog nooit geprobeerd bij een 145, maar het zal toch wel gaan? En ik overweeg ook even bij een revisie bedrijf langs te rijden met mijn pannetje olie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-07-2018 23:28 #177744 door Albert Samsma
Beantwoord door Albert Samsma in topic Olielampje blijft branden
Goeie tip, Hans!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-07-2018 00:19 #177745 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Olielampje blijft branden
Bij mij in de ochtend heb ik ook dat tijdens het starten het olielampje niet gelijk uitgaat maar pas als de motor aanslaat. Maar dan heb ik er de rest van de dag geen last meer van.
De vorige motor die ik had, had hetzelfde verschijnsel toch 25jaar mee gereden.
Dat je geen gelijk druk heb kan zijn dat de oliepomp zijn olie verliest m.a.w. de olie in de pomp loopt terug het carter in.
De oliepomp is een tandwielpomp met een overdrukventiel zo ver ik het weet, dat ventiel kan ook lekken (vuil aanslag tussen kogeltje en huis) en loopt de olie terug het carter in.
En het is maar goed dat er een overdrukventiel zit, want het is een verdringerpomp, m.a.w. die blijft doorgaan, als er dat overdrukventiel niet zou zitten is die in staat om het oliefilter van het blok te persen.
Dus ik zou eens naar het overdrukventiel van de oliepomp kijken, of er mee leven net als ik doe.
Want als hij het de rest van de dag niet meer heeft, dus tijdens starten het olielampje uit dan zal het waarschijnlijk dat zijn.
En als je een oliedrukmeter heb zou je de druk eens kunnen meten moet tussen de 2,5 en 6 kg/cm2 bij warme motor.
Gaat bij stationair het lampje al branden ook na een korte rit dan moet je eens verder kijken.
Want dat doet het bij mij niet, ook al heb ik 1,5hr gereden en net zoveel geschakeld als een ritje Nederland Spanje

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-07-2018 12:11 - 20-07-2018 16:26 #177807 door Albert Samsma
Beantwoord door Albert Samsma in topic Olielampje blijft branden
Inmiddels zijn we weer een kleine week verder, met een paar nieuwe bevindinkjes. Namelijk.
-Bij stapvoets rijden met warme motor kan ik opschakelen naar de 4e versnelling, de motor draait dan ongeveer 400 toeren, zonder dat het olielampje aangaat. Dus dat. Is mooi.
-Ik liet de olie zien aan Rob van revisiebedrijf Brons in Zeist, die lag niet wakker van die metallic gloed in de olie. Hij denkt dat het te maken heeft met het inslijten van de lagers.
-Op internet lees ik dat ik niet de eerste op de planeet ben die dit meemaakt, dus moeilijk op oliedruk komen maar daarna wel oliedruk houden. Vaak lijkt het toch een oliepompprobleem te zijn, bv de rubber seals die niet goed afsluiten. (Die heb ik trouwens vernieuwd, ze zijn rood en soepel en zien er uit als siliconenrubber. Rare gedachte: zouden ze TE soepel zijn en lekken?)

Tot zover de min of meer aangename berichten.
Maarrr.
Fred Kok, die volgens mij geblinddoekt een motor kan reviseren, laat weten dat aluminium in de olie zijn innerlijke alarmbellen doet rinkelen. Hij vermoedt toch wel degelijk een lagerwerkprobleem.
Een andere kundige kennis van me heeft overeenkomstige gevoelens.

Even een flashback. Ik herinner me dat bij de montage van de big end lagers ik vond dat ze wel erg veel crush hadden, dwz dat ze verder voorbij de lagerkappen uitstaken dan mijn gevoel leuk vond, als u begrijpt wat ik bedoel. Na montage draaide alles wel soepel rond, maar ik kan me voorstellen dat de lagerschalen aan de uiteinden een beetje in elkaar geperst waren (crushed) en dat dat materiaal is weggesleten en in de olie beland, en dat het daarmee klaar is. En ik blij.

Ik ben nog steeds van plan een dezer dagen de carterpan te verwijderen en de oliepomp te bekijken.
Ik houd u op de hoogte.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-07-2018 12:25 - 20-07-2018 12:27 #177808 door Albert Samsma
Beantwoord door Albert Samsma in topic Olielampje blijft branden
Naar aanleiding van Johan's post heb ik gisteren maar eens een (andere) oliepomp opengemaakt en bekeken. Het viel me op de dat de veer van het overstortventiel een paar beschadiginkjes had van het langs een randje schuren. Zou zo'n veer wel eens vervangen moeten worden? Gaat hij wel eens stuk?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-07-2018 15:04 #177812 door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic Olielampje blijft branden
Dag Sam, in jouw verhaal begrijp ik dat je een krukas van de ene motor in de andere hebt gezet met standaard lager schalen. Ik lees niet dat je de krukas eerst opgemeten hebt om er zeker van te zijn of deze ook de standaard maat heeft, hij kan dus al eens zijn geslepen naar de eerste overmaat. Dit is zomaar een gedachte kronkel van mij die bij mij opkwam.
Tip: als je motor open ligt en je weet de kilometer stand niet, altijd een nieuwe pomp monteren. Immers je kunt er nu makkelijk bij later wordt dat een probleem.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-07-2018 16:32 - 20-07-2018 19:13 #177813 door Albert Samsma
Beantwoord door Albert Samsma in topic Olielampje blijft branden
Ha Kees!
Aan het volvo onderdeel nummer op de oude lagers kon ik zien dat het standard size lagers waren. Wat de oliepomp betreft, ja, het was natuurlijk fijn geweest als ik die nagekeken zo niet vervangen had. Maar gedane zaken...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.