- Berichten: 4
Motor swap: 760 2.3 turbo intercooler in Amazon
- Rob van Schooten
- Offline
- Nieuw lid
- Om een BMW 6 cilinder blok er goed in te laten zakken, het oorspronkelijke idee, moeten er zeer veel aanpassingen komen. Vandaar de keuze voor het 4 cilinder motorblok uit de de 760.
- Tegelijkertijd kunnen de remmen een upgrade gebruiken. Mooi zou zijn: geventileerde schijven voor en achter een aangepaste as, eveneens met schijven, van de
240.
Ik zou het fantastisch vinden als er mensen zijn die zo'n motorwissel hebben uitgevoerd en hun ervaringen met wij zouden willen delen, opdat ik geen verkeerde wegen zal inslaan of zaken verkeerd inschat. Dat geldt net zo goed voor de upgrade van de remmen.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Paul Schaap
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 545
Toch even twee opmerkingen: de Volvo 760 heeft geen 4 maar 6 cylinders.
En ten tweede: wat een prachtige Amazon heb je!!!!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob van Schooten
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 4
Dank voor je reactie. De 6 in 760 staat in eerste aanleg inderdaad voor de V6 motor.
Uitzondering op de regel is de 760 2.3 turbo 4 cilinder in lijn. Zie tabel hieronder.
Mooie kar hè? 15 jaar geleden volledig gerestaureerd, strak gemaakt en gespoten.
Nee, ik ben geen "fundamentalist", dus vandaar ook deze motorwissel.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Hans W.
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1277
succes in ieder geval!
Hans
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob van Schooten
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 4
In mijn geval werd de keuze grotendeels bepaald door het voorhanden zijnde aanbod: de "donor" 760 is uit 1989, technisch goed onderhouden, niet afgeragd en nog geen 3 ton op de teller. Had overigens wel een jaar stilgestaan, maar startte tot ieders verbazing in één keer op de hulpaccu. Heb gisteren proefrit gemaakt in de 760 en motorisch maakt ie een zeer frisse indruk, het blok is mooi droog aan de buitenkant en snort als een naaimachine. Werd er helemaal blij van
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- René Minnebo
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2284
Rob van Schooten (GAST) schreef : Hoi Hans, interessante vraag. Ik denk dat het gaat om hetzelfde motorblok: 4 cilinder 2.3 L turbo. De configuratie lijkt mij hooguit verschillend, wat voor soort injectoren zitten erop, hoe hoog is de turbodruk, met of zonder intercooler, wel of niet chiptuning. Correct me if I am wrong.
In mijn geval werd de keuze grotendeels bepaald door het voorhanden zijnde aanbod: de "donor" 760 is uit 1989, technisch goed onderhouden, niet afgeragd en nog geen 3 ton op de teller. Had overigens wel een jaar stilgestaan, maar startte tot ieders verbazing in één keer op de hulpaccu. Heb gisteren proefrit gemaakt in de 760 en motorisch maakt ie een zeer frisse indruk, het blok is mooi droog aan de buitenkant en snort als een naaimachine. Werd er helemaal blij van
Blok zal wel hetzelfde zijn maar koeling van je turbo zal old fashion zijn. De 9 serie had vanaf 95 geloof ik een gekoelde turbo (water en olie)ik weet niet of de 760 dat al had. En de 9 serie had meer computer techniek aan boord om ook te chiptunen. Naast een MBC op de LPT turbo kon je nog verder gaan tot 200+ pk met een andere chip.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ivo Van Antwerpen
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 493
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Niels den Ouden
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 27
Geen idee waar je ergens woont, maar je mag gerust een keer komen kijken. Ik heb een Amazon met B230FK, M90 en een 240 achteras.
Groeten Niels
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rens Winnubst
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 74
Niet dat ik morgen ook een motorwissel ga doen, maar zijn er ergens foto’s of een verslag te vinden? Ben benieuwd hoe het eruit ziet en wat er allemaal bij komt kijken of waar je tegenaan bent gelopen?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Niels den Ouden
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 27
Hierbij wat info van vervlogen tijden. Ik was zelf bezig met een project en heb deze auto gekocht met een B230FT en een M46. Joost Buiting (hier wel bekend volgens mij) heeft deze auto gemaakt en ik heb hem weer wat verder aangepast;
volvolvo.nl/thread-2896-page-1.html?highlight=amazonturbo
De laatste paar pagina's zijn van mijn huidige auto, maar daar is de B230FK nog niet te bekennen.
Hierbij een aantal foto's die in het draadje staan;
www.mijnalbum.nl/Album=UFHQNDAS
Het is gewoon ontzettend veel werk en je hebt geen ruimte. Ik kan overal net met mijn vingers langs of door en dat is alle ruimte die er is. Daarnaast gebruik je veel onderdelen van verschillende modellen om zaken pas te kunnen maken. Maar... het rijden is een beleving. Iedereen die een keer mee rijdt, stapt met een big smile uit de auto. Je verwacht het gewoon niet.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.