Motor swap: 760 2.3 turbo intercooler in Amazon

Lees meer
02-05-2018 22:17 - 02-05-2018 22:39 #176737 door Rob van Schooten
Motor swap: 760 2.3 turbo intercooler in Amazon is gemaakt door Rob van Schooten
Hoi, ik zag een begin van een "draad" van een engine swap maar dat was van 5 jaar geleden en de bijbehorende URL was nogal dood. Gaat om de input van een 2.3 turbo intercooler uit een Volvo 760 uit 1989. Mijn Amazon (1970) is mooi, hard en goed; de bijbehorende B20 motor echter niet (meer). Reeds aanwezig: een gekanteld koppelingshuis, een M47 5-bak en een aangepaste aandrijfas.

- Om een BMW 6 cilinder blok er goed in te laten zakken, het oorspronkelijke idee, moeten er zeer veel aanpassingen komen. Vandaar de keuze voor het 4 cilinder motorblok uit de de 760.

- Tegelijkertijd kunnen de remmen een upgrade gebruiken. Mooi zou zijn: geventileerde schijven voor en achter een aangepaste as, eveneens met schijven, van de
240.

Ik zou het fantastisch vinden als er mensen zijn die zo'n motorwissel hebben uitgevoerd en hun ervaringen met wij zouden willen delen, opdat ik geen verkeerde wegen zal inslaan of zaken verkeerd inschat. Dat geldt net zo goed voor de upgrade van de remmen.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-05-2018 19:09 #176746 door Paul Schaap
Beantwoord door Paul Schaap in topic Motor swap: 760 2.3 turbo intercooler in Amazon
Ik heb totaal geen ervaringen met een dergelijke motorwissel.
Toch even twee opmerkingen: de Volvo 760 heeft geen 4 maar 6 cylinders.
En ten tweede: wat een prachtige Amazon heb je!!!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-05-2018 00:20 - 04-05-2018 00:22 #176750 door Rob van Schooten
Beantwoord door Rob van Schooten in topic Motor swap: 760 2.3 turbo intercooler in Amazon
Dag Paul,

Dank voor je reactie. De 6 in 760 staat in eerste aanleg inderdaad voor de V6 motor.
Uitzondering op de regel is de 760 2.3 turbo 4 cilinder in lijn. Zie tabel hieronder.

Mooie kar hè? 15 jaar geleden volledig gerestaureerd, strak gemaakt en gespoten.
Nee, ik ben geen "fundamentalist", dus vandaar ook deze motorwissel.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-05-2018 10:49 #176753 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic Motor swap: 760 2.3 turbo intercooler in Amazon
Hoi Rob, waarom specifiek zo'n motor, wat is er anders aan een motor uit een 760 turbo als bijvoorbeeld een late 940 LPT/HPT?

succes in ieder geval!

Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-05-2018 15:20 #176758 door Rob van Schooten
Beantwoord door Rob van Schooten in topic Motor swap: 760 2.3 turbo intercooler in Amazon
Hoi Hans, interessante vraag. Ik denk dat het gaat om hetzelfde motorblok: 4 cilinder 2.3 L turbo. De configuratie lijkt mij hooguit verschillend, wat voor soort injectoren zitten erop, hoe hoog is de turbodruk, met of zonder intercooler, wel of niet chiptuning. Correct me if I am wrong.

In mijn geval werd de keuze grotendeels bepaald door het voorhanden zijnde aanbod: de "donor" 760 is uit 1989, technisch goed onderhouden, niet afgeragd en nog geen 3 ton op de teller. Had overigens wel een jaar stilgestaan, maar startte tot ieders verbazing in één keer op de hulpaccu. Heb gisteren proefrit gemaakt in de 760 en motorisch maakt ie een zeer frisse indruk, het blok is mooi droog aan de buitenkant en snort als een naaimachine. Werd er helemaal blij van :-)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-05-2018 16:09 #176759 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic Motor swap: 760 2.3 turbo intercooler in Amazon

Rob van Schooten (GAST) schreef : Hoi Hans, interessante vraag. Ik denk dat het gaat om hetzelfde motorblok: 4 cilinder 2.3 L turbo. De configuratie lijkt mij hooguit verschillend, wat voor soort injectoren zitten erop, hoe hoog is de turbodruk, met of zonder intercooler, wel of niet chiptuning. Correct me if I am wrong.

In mijn geval werd de keuze grotendeels bepaald door het voorhanden zijnde aanbod: de "donor" 760 is uit 1989, technisch goed onderhouden, niet afgeragd en nog geen 3 ton op de teller. Had overigens wel een jaar stilgestaan, maar startte tot ieders verbazing in één keer op de hulpaccu. Heb gisteren proefrit gemaakt in de 760 en motorisch maakt ie een zeer frisse indruk, het blok is mooi droog aan de buitenkant en snort als een naaimachine. Werd er helemaal blij van :-)


Blok zal wel hetzelfde zijn maar koeling van je turbo zal old fashion zijn. De 9 serie had vanaf 95 geloof ik een gekoelde turbo (water en olie)ik weet niet of de 760 dat al had. En de 9 serie had meer computer techniek aan boord om ook te chiptunen. Naast een MBC op de LPT turbo kon je nog verder gaan tot 200+ pk met een andere chip.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ivo Van Antwerpen
  • Ivo Van Antwerpen's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
05-06-2018 21:36 #177158 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Motor swap: 760 2.3 turbo intercooler in Amazon
Komt best wel wat bij kijken, eerst beslissen of je hem rechtop of gekanteld wil.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-07-2018 17:23 - 27-07-2018 09:08 #177959 door Niels den Ouden
Beantwoord door Niels den Ouden in topic Motor swap: 760 2.3 turbo intercooler in Amazon
Hoi Rob,

Geen idee waar je ergens woont, maar je mag gerust een keer komen kijken. Ik heb een Amazon met B230FK, M90 en een 240 achteras.

Groeten Niels

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-07-2018 21:45 #177961 door Rens Winnubst
Beantwoord door Rens Winnubst in topic Motor swap: 760 2.3 turbo intercooler in Amazon
Hoi Niels,
Niet dat ik morgen ook een motorwissel ga doen, maar zijn er ergens foto’s of een verslag te vinden? Ben benieuwd hoe het eruit ziet en wat er allemaal bij komt kijken of waar je tegenaan bent gelopen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-07-2018 09:17 - 27-07-2018 09:32 #177963 door Niels den Ouden
Beantwoord door Niels den Ouden in topic Motor swap: 760 2.3 turbo intercooler in Amazon
Hoi Rens,

Hierbij wat info van vervlogen tijden. Ik was zelf bezig met een project en heb deze auto gekocht met een B230FT en een M46. Joost Buiting (hier wel bekend volgens mij) heeft deze auto gemaakt en ik heb hem weer wat verder aangepast;

volvolvo.nl/thread-2896-page-1.html?highlight=amazonturbo

De laatste paar pagina's zijn van mijn huidige auto, maar daar is de B230FK nog niet te bekennen.

Hierbij een aantal foto's die in het draadje staan;

www.mijnalbum.nl/Album=UFHQNDAS

Het is gewoon ontzettend veel werk en je hebt geen ruimte. Ik kan overal net met mijn vingers langs of door en dat is alle ruimte die er is. Daarnaast gebruik je veel onderdelen van verschillende modellen om zaken pas te kunnen maken. Maar... het rijden is een beleving. Iedereen die een keer mee rijdt, stapt met een big smile uit de auto. Je verwacht het gewoon niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.