- Berichten: 103
ethanol resistent maken SU carburateurs
- Rob Meier (GAST)
- Offline
- Expert lid
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Cor Kraaijeveld
- Offline
- Platinum-lid
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
- Berichten: 782
ik ben benieuwd of en waar je gelezen hebt dat ook de carbs last hebben van de toevoeging in de benzine. Zelf heb ik alleen voor de vakantie in o.a. Frankrijk de benzinepomp en brandstof slangen vervangen en heb daar geen last gehad dat er iets was met de carburateur.
Ik heb overigens alleen voor de vorm een enkele dag op benzine gereden omdat overal LPG beschikbaar was.
gr. Cor.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Meier (GAST)
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 103
Maar zoals gezegd., als je een enkele maal E10 hebt getankt zal er niet veel aan de hand zijn. Het gaat erom wat er gebeurd als je altijd E10, of in Scandinavie E85 tankt.In de toekomst kan e.e.a. nog weleens zo veranderen dat we wel moeten. In ieder geval kunnen onze auto's nog zonder loodvervanger, dat is bij andere merken wel anders. Volvo is wat dat steeds meer dan bij de tijd en vooruitziend geweest.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Cor Kraaijeveld
- Offline
- Platinum-lid
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
- Berichten: 782
Dank voor je uitgebreide toelichting; dat de benzine slangen en de pomp problemen opleveren is mij bekend; dat van de plastic vlotters nog niet. Mijn benzine slangen braken bij verwijderen gewoon af en de pomp lekte als een mandje.
Ik hoop dat je stukje goed gelezen wordt en dat de benzine rijders hun spullen goed controleren!
en ik ben blij dat bijna al mijn oldtmers alleen op lpg rijden.
gr. Cor.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Tom Steverink
- Offline
- Platinum-lid
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Cor Kraaijeveld
- Offline
- Platinum-lid
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
- Berichten: 782
""
Mijn ANWB
Overzicht ANWB
ethanol vrij benzine
Beantwoord op: 06-09-2016
'Welke benzine bevat geen (bio-)ethanol' is uw vraag aangaande uw klassieke auto. Oldtimers zijn in de regel niet geschikt voor brandstof met toevoeging van ethanol.
De brandstoffen Competition 102 van Salland Olie (onder meer verkrijgbaar bij de stations van Firezone) en BP Active Ultimate 98 zijn vrij van ethanol. Dat zijn de enige twee ethanolvrije benzinesoorten die in Nederland verkrijgbaar zijn, voor zover wij kunnen nagaan. Een disclaimer is namelijk op zijn plaats, want niet elke oliemaatschappij vermeldt deze informatie in hun productinformatie. Van BP bijvoorbeeld hebben wij bovenstaande info van de manager Communications & External Affairs.
""
En op de site vsn millers oil het volgende citaat:
""WAAROM IS ETHANOL EEN PROBLEEM VOOR KLASSIEKE WAGENS?
Lood ontbreekt in biobrandstoffen. Daardoor worden de kleppen niet goed gesmeerd met als gevolg dat klassieke voertuigen het vermogen missen om efficiënt op milieuvriendelijke brandstofformules te rijden. Ethanol zorgt daarbij voor extra problemen.
Ethanol breekt snel af, waardoor de brandstof octaan / cetaan verliest. Dit kan leiden tot kloppen, pingelen en een slecht startende motor. Het vervuilt de tank en het brandstofsysteem met gomresten, wat leidt tot verstopte filters, injectoren en carburateurs. Daarnaast zorgt ethanol voor corrosie in de veelal stalen tanks van de oldtimers. Rubberpakkingen, brandstofslangen en andere afdichtingen worden eveneens aangetast.""
Zie ook de site van de Fehac:
fehac.nl/benzine-e10-en-het-brandstofsys...lassieke-voertuigen/
gr. Cor.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Meier (GAST)
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 103
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3364
Ik denk als je de benziene niet te lang in de tank laat zitten er niet te veel problemen zijn.
Dus weinig rijden weinig tanken.
Maar ja de tijd zal het leren.
Maar als het over de tank gaat waar zijn nieuwe tanks dan mee behandeld, of zijn nieuwe tanks niet meer van staal?
Want als behandeling van een tank een oplossing kan zijn, b.v. ik noem maar iets galvaniseren, dan hebben we al een groot probleem opgelost.
Dus ik denk dat we de richting op moeten gaan hoe krijgen we onze motoren/tanks geschikt voor Bio Ethanol benziene.
m.vr.gr.
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Meier (GAST)
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 103
weet jij ook hoeveel ethanol er bij jou daar in de benzine zit, dat schijnt veel uit te maken volgens onderzoek, ethanol 5 zou erger zijn dan 10%
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Tom Steverink
- Offline
- Platinum-lid
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.