- Berichten: 6
Volvo Penta B20
- R Rimmert (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-08-2017 01:59 - 12-08-2017 02:01 #171137
door R Rimmert (GAST)
Volvo Penta B20 is gemaakt door R Rimmert (GAST)
Dag Allemaal
Ik heb een account aangemaakt omdat ik hoopte wat informatie over mijn volvo b20 motor te kunnen krijgen.
Een tijdje terug heb ik als project een speedboot gekocht met hierin een Volvo Penta AQ115 B20 motor.
De motor liep wel toen ik de boot kocht. Maar deze had wel water door de olie. De oorzaak ben ik nog niet achter. De motor heb ik nu gedemonteerd maar ik weet zelf niet zo goed waar ik allemaal naar moet gaan kijken. Ik heb wel aan brommers enzo gesleuteld en ik heb wel wat ervaring met auto´s maar de B20 is redelijk nieuw voor mij.
Ik wilde de motor zo veel mogelijk hetzelfde laten i.vm de kosten van de boot zelf. Als alles goed gaat kan ik dan de motor nog wel eens echt helemaal reviseren. Nu wilde ik vooral alle pakkingen vervangen alles even bekijken hoe het eruit ziet en de boel na het verven weer in elkaar zetten.
Zou iemand tips hebben waar ik nu even op moet letten bij de motor?
Ik heb een account aangemaakt omdat ik hoopte wat informatie over mijn volvo b20 motor te kunnen krijgen.
Een tijdje terug heb ik als project een speedboot gekocht met hierin een Volvo Penta AQ115 B20 motor.
De motor liep wel toen ik de boot kocht. Maar deze had wel water door de olie. De oorzaak ben ik nog niet achter. De motor heb ik nu gedemonteerd maar ik weet zelf niet zo goed waar ik allemaal naar moet gaan kijken. Ik heb wel aan brommers enzo gesleuteld en ik heb wel wat ervaring met auto´s maar de B20 is redelijk nieuw voor mij.
Ik wilde de motor zo veel mogelijk hetzelfde laten i.vm de kosten van de boot zelf. Als alles goed gaat kan ik dan de motor nog wel eens echt helemaal reviseren. Nu wilde ik vooral alle pakkingen vervangen alles even bekijken hoe het eruit ziet en de boel na het verven weer in elkaar zetten.
Zou iemand tips hebben waar ik nu even op moet letten bij de motor?
Laatst bewerkt 12-08-2017 02:01 door R Rimmert (GAST).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
12-08-2017 11:41 #171138
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic Volvo Penta B20
Welkom hier! Heb je de kop er af? En zo ja, heb je gekeken of de koppakking was doorgeslagen?
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Vijgenboom
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 504
12-08-2017 13:03 #171139
door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Volvo Penta B20
Vergeet vooral niet de zoekfunctie op dit forum te gebruiken : er is in de loop der jaren al aardig wat over de Volvo Penta op dit forum besproken .....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- R Rimmert (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 6
14-08-2017 01:23 - 14-08-2017 15:14 #171155
door R Rimmert (GAST)
Beantwoord door R Rimmert (GAST) in topic Volvo Penta B20
Ik zal ook wat op de site rondkijken, Ik heb de kop er wel af en de koppaking was eigenlijk nog goed. Kan de olie ook door lang niet vervangen en condens verwatert worden o.i.d? Ik bedacht me vandaag opeens dat de thermostaat uit de motor ontbreekt. Deze zou in de kop horen te zitten maar hier zat niks. Is het daarom mogelijk dat de motor teveel gekoeld werd o.i.d en niet op bedrijfstemperatuur kon komen? Waardoor de olie misschien in combinatie met lang niet vervangen waterig is geworden? Als een motor veel korte ritten maakt zonder warm te worden ontstond er wel condens wat de olie kan vervuilen dacht ik.
Laatst bewerkt 14-08-2017 15:14 door R Rimmert (GAST).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
14-08-2017 18:05 #171160
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic Volvo Penta B20
Water door de olie zeg je. Kwam er echt eerst water uit het carter bij aftappen of hebben we het over witte smurrie aan de binnenkant van het kleppendeksel? Ik neem aan dat hij koelt met buitenwater?
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2125
14-08-2017 19:40 #171164
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic Volvo Penta B20
Ik ken de Penta alleen maar zonder thermostaat, de kop is normaal niet eens compleet ervoor voorbereid.
groeten,
Rudi
groeten,
Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- R Rimmert (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 6
14-08-2017 20:11 #171165
door R Rimmert (GAST)
Beantwoord door R Rimmert (GAST) in topic Volvo Penta B20
Zonder thermostaat? Volgens mij kan er wel een in. Maar ik zal er nog even naar kijken. Wat betreft de water in de olie. Het was helemaal mayonaise niet echt los water wat er eerst uit kwam, Gewoon een beige smurrie
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1950
15-08-2017 12:27 #171171
door 05703-dummy
Groet, Hans
Beantwoord door 05703-dummy in topic Volvo Penta B20
Ik zou niet weten waarom er geen thermostaat in zou moeten zitten, motor moet toch net als in een auto op z'n optimale bedrijfstemperatuur draaien en deze zsm bereiken?!?
In mijn optiek hoort er dus gewoon een thermostaat in.
In mijn optiek hoort er dus gewoon een thermostaat in.
Groet, Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2125
15-08-2017 22:55 #171180
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic Volvo Penta B20
Sorry, je hebt gelijk Hans, er zit een thermostaat in een Penta. Daar in de kop van een Penta niet het pijpje zit dat men voor de thermostaat van de kop van een auto nodig heeft heb ik foutief gedacht dat de thermostaat ook niet aanwezig zou zijn ...
groeten,
Rudi
groeten,
Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- gerjan michel
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 19
17-08-2017 18:34 #171207
door gerjan michel
Beantwoord door gerjan michel in topic Volvo Penta B20
kijk eens naar de eindbocht van het watergekoelde uitlaatspruitstuk rotten nog wel eens door en dan loopt het water terug de motor in via de kleppen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.