Rook in interieur, maar waarvan?

Lees meer
02-05-2017 16:34 #168666 door Hans W.
Rook in interieur, maar waarvan? is gemaakt door Hans W.
Vandaag met de caravan naar zeeland, na een tijdje rijden kwam er wat rook in het interieur. Het lijkt via het gat waar de stuurstang doorheenkomt naar binnen te komen. ( doorvoer blijkt gaar te zijn, had ik nog niet gehoord/gezien..) Het ruikt niet als olie en ook niet als plastic. Ik dacht een vleugje bakeliet te ruiken, maar dat was een keer. Ook niet echt zoetig als koelvloeistof. Paar keer stilgestaan en gekeken, maar de motor loopt als een zonnetje, hij lekt geen olie of koelvloeistof en de bedrading is nergens warm, ook niet onder het dashbord. Geen druk in het koelsysteem of op de olievuldop. Schakelen doet hij prima. Tijdens stilstaan direct de motorkap open maar daar zie en ruik ik niets. Op een gegeven moment dacht ik dat het te maken had met de overdrive; overdrive erop ( 85 km/h, SMV 440 erachter, cruise ontrol aan) en het begon te roken. Overdrive eraf, rook werd minder. maar na een tiental km's rijden kwam de rook ook als ik in zijn vier reed. En even later verdween het weer.

Kan het de kachelradiator zijn? Maar tegelijkertijd: luchtstroom stond op de voorruit en uit de roosters kwam het niet vandaan.

De ruitenwissemotor werd wel erg warm, je kon je handen er maar net aan lijden. Ik weet niet of datzo hoort. Eigenlijk nog nooit gevoeld onder het rijden, en Het is erg lang geleden dat we drie uur in de regen hebben gereden.. :S maar ook daar leek het niet vandaan te komen..

Rara, iemand een idee?
Ps. Wel lekker rustig op de camping... ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-05-2017 16:49 #168668 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Rook in interieur, maar waarvan?
Dan zou ik de bedrading naar en van het contactslot maar eens nakijken.
stuur eraf en het kapje, daar lopen een paar dikke draden waar nogal wat stroom doorheen loopt.
deze dikke draden hebben de neiging om onder de mantel te corroderen , de draden worden dan warm en gedragen zich als een weerstand.

met de caravan erachter komen er extra verbruikers over het contactslot te staan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-05-2017 17:02 #168671 door Bob Marcelis
Beantwoord door Bob Marcelis in topic Rook in interieur, maar waarvan?
Dit heb ik een tijdje geleden ook gehad, bij mij werd de lichtschakelaar erg heet en begon te roken..

www.mostardyvonneregister.nl
instagram : @mostardyvonne
Bijlage:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-05-2017 17:19 #168672 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic Rook in interieur, maar waarvan?
Rene, goede tip. Bob, ik heb de schakelaars en bedrading waar ik bij on gevoeld, die werden niet warm. Ik heb idd een paar jaar gelden ook een enorm hete verlichtingsschakelaar gehad, waren slechte contacten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-05-2017 17:42 #168673 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Rook in interieur, maar waarvan?
Is kennelijk een epidemie... ook bij de combi de ruitenwissermotor heet gelopen en kortsluiting.
Ook lichtschakelaar wordt warm, dus alle massapunten nalopen en overwegen de lichten en de ruitenwissers achter een relais te schakelen.
Is bij veel extra stroomverbruikers (mistlampen, verwarmde achterruit en mistachterlicht) sowieso een aanrader

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-05-2017 17:47 #168674 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Rook in interieur, maar waarvan?
Ik denk ook iets elektrisch.

Ik vermoed de dikke zwarte spanning aanvoer draad van de startmotor naar het contactslot.
Het klinkt alsof je er best aardig wat verbruikers aan had hangen uiteindelijk en die moet dat allemaal aanvoeren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-05-2017 19:10 #168678 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic Rook in interieur, maar waarvan?
Ik dacht ook aan zoiets En heb de verlichting Aanjager en radio uitgezet maar Dat gaf geen verandering Ik zal morgen eens op zijn kop onder het dashboard gaan liggen..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-05-2017 20:33 #168713 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic Rook in interieur, maar waarvan?
Lars, Je had gelijk het was de dikke zwarte draad vanaf de startmotor naar de contact slot. Niet bij het contactslot echter, daar zat alles goed. Vanaf het contactslot gaat de draad een kabelboom in, daar waar hij er 20cm later weer uitkomt was hij versmolten met een paar andere draden. Ik denk dat dat komt omdat hij daar strak dicht getaped zat, dus veel draden strak op elkaar. Vandaag niets meer geroken, zal thuis de draad vervangen en ook de ruitenwissemotor eens uit elkaar halen. Weet iemand per ongeluk hoeveel stroom hij trekt, als hij in goede staat is?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-05-2017 20:45 #168714 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Rook in interieur, maar waarvan?
Fijn dat je het gevonden hebt.
Samenbundeling zal wel bijgedragen hebben aan dat de warmte niet weg kon, maar de oorzaak is denk ik een te hoge stroom en/of te hoge interne weerstand van de draad.

Voor de berekening van de benodigde capaciteit van mijn DC-DC converter in mijn EV combi project heb ik het volgende gemeten:
- Ruitenwissers langzaam 4 ampere (ca 50W)
- Ruitenwissers snel 8 ampere (ca 100W)
Best veel dus.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-05-2017 20:51 #168716 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic Rook in interieur, maar waarvan?
Idd, best een grote stroom. Het mechanisme is nagenoeg nieuw en loopt niet zwaar. Ik ben benieuwd waarom de motor dan zo ontzettend warm werd. Zal hem eens openhalen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.