B20E loopt stationair heel hoog

  • Coen de Jongh (GAST)
  • Coen de Jongh (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
19-04-2017 21:13 #168366 door Coen de Jongh (GAST)
B20E loopt stationair heel hoog is gemaakt door Coen de Jongh (GAST)
Mede Volvisten,

Ik heb een technisch probleempje, waar ik de oorzaak niet van kan achterhalen: ik heb een B20E (met bosch injectie, maar zonder de USA restricties) die na het starten op zo'n 2000 toeren loopt. Prima, ding wil warm worden... Echter, zo lang ik blijf rijden en dan voor een stoplicht bv moet stoppen, gaat het toerental na intrappen van de koppeling weer richting 2000 toeren. Even de koppeling vervolgens op laten komen, zorgt er wel voor dat het toerental naar beneden duikt (en de herrie even weg is), maar vervolgens klimt het weer richting 2000.

Het vreemde is:
-als ik de vacuumslang (net nieuw) van injectie naar verdeler (een 123) los trek, zakt het toerental onmiddellijk tot ongeveer 1000 en blijft dan daar. Sluit ik de slang vervolgens weer aan, dan klimt ie naar 1400/1500
-Als ik de auto na een tijdje lopen uitzet en vervolgens weer start, loopt de motor even (10 seconden?) op 1500, maar zakt daarna naar 1000. Dan loopt ie dus wel goed.

Ik heb al geprobeerd om de afstelschroef onderaan de injectie zover mogelijk in te draaien om het stationair toerental te regelen, maar die schroef lijkt al maximaal ingedraaid. De vacuumslang naar verdeler en naar rembekrachtiger zijn al vernieuwd onlangs, evenals het luchtfilter. Daarvoor liep de motor rustiger stationair, het lijkt er haast op dat ie nu teveel lucht krijgt.

Wie kent of herkent dit probleem? Waar zou de oorzaak kunnen liggen en wat kan ik verder nog proberen om van mijn jankende stationaire motor af te komen??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-04-2017 21:44 #168369 door Jurriaan
Beantwoord door Jurriaan in topic B20E loopt stationair heel hoog
Beste Coen,

Misschien dat je koude start klep vast is gaan zitten?

Aankomende zaterdag is in ieder geval de injectie-afsteldag van het P1800-register.
Deze vindt plaats bij de Garage van Jan Ooms in Monster, onder Den Haag.
Hij gaat zich daar samen met Peter Devilee buigen over de injectieproblematiek van de vooraf aangemelde auto's.

Wellicht is het een bezoekje waard...

Groet, Jurriaan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-04-2017 22:07 #168371 door roland klinkenberg
Beantwoord door roland klinkenberg in topic B20E loopt stationair heel hoog

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-04-2017 22:49 #168372 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic B20E loopt stationair heel hoog
Dat stappenboekje is heel handig om met behulp van een simpele spanningsmeter de D-Jetronic te checken.
De stationair loop regel je met de sensor voorin je lucht inlaat en NIET met het schroefje bij het inlaatspruitstuk (dat is een veel gemaakte fout). Kan het zijn dat hier aan is gedraaid ?.

Denk dat de basis afstelling van de gasklep moet worden gecontroleerd en vervolgens de stationairloop.
De koude start injector wordt elektrisch aangestuurd en kan niet blijven hangen, hooguit defect zijn (duur grapje).
Normaal zal de motor aanslaan en ca. 1100 toeren lopen en na opwarmen terug naar 900 als de koude start injector stopt.
De afsteldag bij Jan Ooms is natuurlijk een uitgelezen kans, wel van te voren opgeven en een ev. airco moet afgekoppeld zijn

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Coen de Jongh (GAST)
  • Coen de Jongh (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
20-04-2017 09:06 #168377 door Coen de Jongh (GAST)
Beantwoord door Coen de Jongh (GAST) in topic B20E loopt stationair heel hoog
Dank voor de reacties!
Koude start sensor heb ik ook aan gedacht, temeer omdat de motor eenmaal warm opnieuw gestart wel normaal draait. Duur grapje idd als dat de oorzaak is.

De fault tracing suggereert ook nog de afdichtringen van de injectoren.

Ed: welke sensor bedoel jij specifiek? Ik heb gedraaid aan de schroef (met borgbout) onderaan de gasklep waar de slang vanaf luchtfilter op uit komt. Daarmee varieerde het stationair toerental wel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-04-2017 14:16 #168385 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic B20E loopt stationair heel hoog
Beste Coen, even de weerstand meten bij ongeveer 20gr.
Temp sensor inlaat lucht moet ongeveer 300ohm zijn, de temp sensor koelwater 2500ohm.
Onderduksensor kan ook nog roet in het eten strooien, daar moet je tussen 7 en 15 90ohm meten en tussen 8 en 10 350ohm.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Mathieu van den Bosch
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
20-04-2017 17:58 #168388 door Mathieu van den Bosch
Beantwoord door Mathieu van den Bosch in topic B20E loopt stationair heel hoog
Hier is ook veel informatie te vinden: oldtimer.tips/en/d-jetronic

www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 142E 1971.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 144GL 1973.
Citroen DS21 1970.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-04-2017 08:50 #168403 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic B20E loopt stationair heel hoog
Ja, de bout met de schroef in de luchtinlaat (luchtinlaat weghalen)is de stationairloop afstelling

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arnold de Groot
  • Arnold de Groot's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Lees meer
21-04-2017 11:28 - 21-04-2017 14:19 #168405 door Arnold de Groot
Beantwoord door Arnold de Groot in topic B20E loopt stationair heel hoog
Mijn B20E loopt stationair ook wat hoog, bij de sleutel en afsteldag in Alphen aan de Rijn met Peter Devilee gekeken, de gasklep leek wat stroef te sluiten.
Gesmeerd en schoongemaakt, al beter. Vandaag bij het checken naar valse lucht (koudstart luchtschuif werkt, laat heel iets door) ook de vriesplug op het inlaat spruitstuk ingespoten en daar zat ook een klein lucht lekje. Ik had eigenlijk niet gedacht dat daar ook lekkage kan onstaan. Het kan in hele kleine dingen zitten. Ik heb trouwens voor de zekerheid een nieuwe veer besteld voor de luchtklep, €0,90 bij de vko, dus daar kun je je geen buil aan vallen. Na bijna 50 jaar zal de veerspanningr waarschijnlijk minder zijn.

Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-04-2017 17:19 #168410 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic B20E loopt stationair heel hoog
Ja, valse lucht... in de afgelopen 24 jaar na restauratie heeft mijn B20E geweldig gelopen met de D-Jetronic.
Een paar jaar geleden was het in eens mis, alles gecheckt, maar niks gevonden tot dat we de Remmenreiniger op het inlaat spruitstuk richtten.
Aan de achterzijde was de bus helemaal uitgesleten en toen werd het duidelijk, valse lucht door de as van de throttle valve.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.